Gul Ford Capri set forfra, mens den kører på en landevej med græs i forgrunden og træer i baggrunden
Biltest

Ford Capri – Moderne elbil med forældet garanti

Fords nye elbil har kun navnet og de coupélignende linjer til fælles med Årets Bil i Danmark 1969, Ford Capri. Den moderne Capri er velkørende og rummelig, men garantien er ikke up to date.
Gul Ford Capri set bagfra, mens den kører på en landevej med græs i forgrunden

Motors vurdering

Ford Capri

El
379.990 kr.
  • Førerplads
  • Køreegenskaber
  • Bagagerum
  • Kun to års garanti
  • Ratknapper
  • Ingen bagrudevisker
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – baghjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    286 hk
  • Moment
    545 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,4 sek.
  • Køreklar vægt
    2.114 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    567 liter
  • Akselafstand
    277 cm
  • Officiel rækkevidde
    598 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
    Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:463 cm B:187 cm H:163 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,20 kr./km
  • Målt rækkevidde 425 km

Sikkerhed

2024
Luk

Amerikanske Ford farer frem med lempe, når det handler om elbiler. Endnu er der kun få eldrevne modeller i programmet, men flere er naturligvis på vej. De to mest interessante er i øjeblikket de europæisk byggede modeller i form af Explorer og denne Capri.

De er begge fra Fords fabrik i Tyskland, men er baseret på den platform, som Ford har købt rettighederne til af VW. Det betyder, at mens Explorer populært sagt er Fords svar på VW ID.4, så er denne Capri svaret på VW ID.5.

Vi har her testet Capri i en udgave med det store batteri og med baghjulstræk. Den fås også med et lidt mindre batteri – ligeledes med baghjulstræk – og så fås Capri med det store batteri også i en udgave med firehjulstræk.

Førerpladsen i en Ford Capri elbil
Førerpladsen er indrettet med et lille display foran rattet, der viser de mest nødvendige oplysninger under kørslen. I denne udgave var der desuden et headup-display, der viser tilsvarende oplysninger i forruden.

Hvilken Ford Capri skal man vælge?

Der er 45.000 kr. i prisforskel mellem de to batteristørrelser, og selvom det kan lyde som en god besparelse, er det ikke vores anbefaling, at man går efter udgaven med det lille batteri. For ser man på batteristørrelserne, så er det et meget stort spring mellem de to udgaver, og det har direkte betydning for, hvor langt man kan køre på en opladning.

Den med det lille batteri på 52 kWh kan officielt køre 374 km, og den med store batteri på 77 kWh kører op til 598 km. Så medmindre man ved, at man aldrig får behov for en så stor rækkevidde, er det vores anbefaling, at man går efter udgaven med det store batteri.

Den fås så i to udstyrsniveauer: Select eller Premium. Her er prisforskellen 15.000 kr., og for den merpris får man bl.a. matrix-forlygter, elbagklap og et noget bedre lydsystem fra B&O. Det er derfor også værd at gå efter Premium-udgaven.

Så er vi fremme ved vores anbefaling til det bedste valg, der dermed er denne testede Premium-udgave med baghjulstræk og det store batteri til 380.000 kr. Desværre slutter prisen ikke helt der, for vi vil også anbefale, at man tilkøber en assistentpakke til 12.540 kr. og en varmepumpe til 8.325 kr. foruden de noget bedre eljusterbare forsæder til 4.000 kr.

Dermed lander prisen inklusive metallak på lige over 410.000 kr., og det må siges at være lige i overkanten, når man sammenligner med konkurrenterne. Men vil man have en Capri, så får man altså her en ganske fin bil.

Stor skærm i midten af kabinen i en Ford Capri
Den store skærm i midten står oprejst, og rummer Fords eget styresystem. Det er ret intuitivt at betjene, og der er mulighed for trådløs Apple CarPlay og Android Auto.

Rækkevidden presses om vinteren

Vores testbil havde netop fået monteret en varmepumpe. Den gør, at bilen ikke bruger helt så meget energi fra batteriet, når man varmer bilen op om vinteren. Da vi lavede vores forbrugsmåling ved blot tre graders varme, havde vi derfor god gavn af dens noget lavere energiforbrug.

Resultatet blev en beregnet rækkevidde ved konstant 110 km/t ved nul grader på 355 km og mere respektable 425 km om sommeren ved 20 grader. Det er en anelse bedre, end da vi målte søsterbilen, Explorer, der dog dengang kørte på 21-tommerhjul, modsat denne Capris mere moderate 20-tommerhjul.

At der er så stor forskel på rækkevidden om sommeren og vinteren er helt normalt, da bilen bruger en del energi på at holde kabinen og batteriet varmt.

Når der igen skal strøm på bilen foregår det hjemme med 11 kW fra en standard ladeboks, og det betyder, at man kan lade bilen helt op på ca. syv timer. På farten kan man DC-lade bilen med op til 135 kW. Det er ikke særlig hurtigt, når man sammenligner med konkurrenterne.

Vi målte i praksis en gennemsnitlig ladeeffekt på 126 kW under det første kvarter og 119 kW under den første halve time. Det svarer til, at man får tilført energi svarende til 170 km på et kvarter og 325 km på en halv time.

Bagsædet i en Ford Capri
Bagsædet byder på rimelig god siddekomfort, og gulvet foran er helt plant. Der er friskluftdyser og strømudtag til mobiltelefoner.

Hvordan kører Ford Capri?

Bag rattet har man en fin oplevelse med den nye Capri. Køreteknisk minder bilen meget om en VW ID.5, og det betyder bl.a., at vendediameteren er lille, hvilket gør bilen let at manøvrere i byerne.

På motorvejen var vi begejstret for assistentsystemerne, der fint fastholdt bilen i vognbanen, blot man holdt en hånd på det pulsfølsomme rat. Men det er som nævnt en del af den omtalte ekstraudstyrspakke.

På landevejen er det rart, at bilen selv kan justere farten på den adaptive fartpilot efter vejskiltene. Det lærer man hurtigt at sætte pris på, og det betyder også, at man stort set aldrig overskrider fartgrænserne, som bilen kender dem.

Det er dog ikke alle steder, at bilen har ret, og det er desværre et generelt problem, der skyldes, at man i Danmark ikke altid skilter hensigtsmæssigt med fartgrænserne. Det er heldigvis ret let at slå den alarm fra, der varsler, hvis bilens fartgrænse overskrides.

Bilen opleves ganske kvik, og på nær de lidt upræcise knapper på rattet, der styrer fartpilot m.m., er bilen enkel at betjene. Ford har selv stået for skærmens opbygning i midten, og den virker ret intuitiv i sin opbygning. Og som en sjov detalje kan skærmen vinkles, så genskin minimeres efter ens siddeposition. Bag skærmen er der endda et lille lukaf, der låser sammen med bilens centrallås.

Ladelugen på en gul Ford Capri
Ladelugen er placeret ved højre baghjul. Hjemme kan bilen oplades med 11 kW (ladetid: 7 timer), og på farten kan bilen DC-lades med op til 135 kW.

Skuffende fabriksgaranti

I den udgave vi kørte, var der tilkøbt de ekstra gode forsæder til 4.000 kr. De har flere justeringsmuligheder, ligesom de har indbygget massage. De gav en god siddeposition, selvom vi savnede en justerbar lårstøtte.

Ved bagsædet er sæderne også gode, og takket være en helt flad vognbund er det let at komme ind og ud af bilen – også selvom man skal møve sig over i den side, der vender ind mod fortovet.

Der er desuden friskluftdyser bagtil, og der er strømudtag til mobiltelefoner. Loftshøjden er ikke helt på niveau med mange af konkurrenterne – her må man lide for det hensyn, der er taget til det coupé-lignede design.

Bagagerum med blå kuffert og bagsæderyg lagt ned i en Ford Capri
Bagagerummet rummer 567 liter, og der er et ekstra rum neden under den dobbelte bund. I siden er der plads til ladekabel, hvilket er fint, al den stund at der ikke er en frunk fortil.

Bagagerummet rummer 567 liter, og der er en todelt vognbund, der kan placeres i to højder. Der er plads til ladekablet i siden, og det er fint, i og med der ikke er en frunk fortil.

Ford Capri må som udgangspunkt trække op til. 1.000 kg – et anhængertræk koster små 10.000 kr.

På minussiden har vi ud over knapperne på rattet noteret os, at vi savner en bagrudevisker. Derudover er der i den mere alvorlige afdeling det forhold, at Ford kun tilbyder to års fabriksgaranti på bilen. Det er simpelthen ikke tidssvarende, og det gør, at vi kun kan anbefale bilen med forbehold.

En måde at komme uden om det problem kan være at privatlease bilen eller at tegne en service- og reparationsaftale i en periode på f.eks. fem år. Men bortset fra det er Capri en vellykket bil, der lover godt for kommende Ford-elbiler.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her