Ford Focus Active – overraskende dynamisk wannabe-SUV

Motors vurdering
Ford Focus
- Komfort
- Betjening
- Indstigning
- Motor
- Køreassistenter driller
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning127 g/km
-
Effekt120 hk
-
Moment300 Nm
-
Topfart187 km/t.
-
Acc. (0-100)11,0 sek.
-
Køreklar vægt1.491 kg
-
Maks. påhængsvægt1.400 kg
-
Bagagerum375 liter
-
Akselafstand270 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:440 cm B:185 cm H:150 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,20 kr./km
Active-versionen af Focus er en let løftet udgave af den ellers ret normale stationcar. Det gør den lidt til en wannabe-SUV, men designet giver alligevel modellen mere kant og en lidt højere og mere let ind- og udstigning.
Helt præcist 3 cm er indstigningshøjden øget, for det er det, som Active-versionen er løftet i undervognen i forhold til en almindelig Focus.
Når man løfter bilen fra vejbanen, påvirker det køreegenskaberne i en mere vakkelvorn retning. Men Ford har generelt fokus på dynamisk køreglæde i deres bilmodeller, og Focus Active er ingen undtagelse.
Læs også: Motors gruppetest af 10 biler i samme klasse som Focus
Trods den højere frihøjde føles den sportslig, og affjedringen er meget velafstemt. Det gør, at man sidder tilbage med oplevelsen af en bil med en god komfort, der samtidig opleves køreglad.
Der er også to ekstra køreprogrammer til kørsel væk fra asfalten, de hedder Slippery og Trail. Slippery mindsker hjulspind, når du kører på mudder, sne og is, mens Trail sikrer, at motoren holder fart/moment ved kørsel på bløde overflader som sand, sne og is, og dermed tillader lidt mere hjulspind.

Lidt sløv og tørstig motor
Motoren i denne testbil er en 1.5-liters dieselmotor med 120 hk, og det er lige i underkanten til bilens vægt. På papiret er præstationerne fornuftige, men i praksis føles den lidt sløv.
Dertil kommer, at samspillet med automatgearet ikke fungerer optimalt ved bykørsel, hvor vi et par gange oplevede uskønne gearskift.
På en motorvejstur på tværs af landet kørte vi 18 km/l, hvilket ikke imponerer i forhold til konkurrenterne. Man kan med fordel overveje den kraftigere toliters dieselmotor eller en af benzinvarianterne.

Bagsædepassagerer ikke prioriteret
På langturen blev vi glade for den intuitive indretning i kabinen og ikke mindst den gode fralægningsplads ved føreren. Designet er mere stramt og med mindre „bling-bling“ end i tidligere generationer.
Læs også: Motors test af Kia Xceed
Sæderne støtter godt foran, men på bagsædet savner vi friskluftdyser, hvilket burde være standard i mellemklassen. Fodpladsen er til gengæld god på grund af en lav kardantunnel.

Trykskærm med Apple CarPlay og Android Auto
Focus har et af de bedste analoge speedometre, hvor man navnlig ved lave hastigheder hurtigt kan se bilens hastighed. Men flere går mod digitale instrumenter, og det bør man også overveje til Focus.
Det kan tilkøbes i en X-pakke til 10.000 kr.
Læs også: Motors test af Mazda CX-30
Active-versionen har 8”-trykskærm som standard, og den er højt placeret og har en intuitiv brugerflade samt både et par direkte knapper under skærmen og en drejeknap til volumen.
Der er også en knap til at slukke for skærmen, så kabinen kan være helt mørk, når du kører om natten. Godt tænkt.

Bremser for tværgående trafik bag bilen
Focus fås med mange sikkerhedssystemer, der generelt fungerer godt. Det gælder især systemet, der både kan advare for tværgående trafik bag bilen – og bremse i nødstilfælde!
Mindre smart er den automatiske fartregulering af den adaptive fartpilot, her oplevede vi flere gange, at bilen blev sat til 130 km/t., selvom hastighedsgrænserne var henholdsvis 90 og 110 km/t.
Læs også: Motors gruppetest af 10 populære SUV'er
Skiltegenkendelsen er en del af samme pakke til 9.300 kr., der også har en udmærket assistent, der holder bilen centreret på vejbanen.
Man kan dog heldigvis selv bestemme, om fartpiloten skal følge fartgrænserne eller ej. På det felt er Danmark tydeligvis ikke helt klar til den form for automatiseret kørsel.
Køreegenskaberne og indretningen omkring føreren trækker op i vurderingen af Focus Active. Modsat undrer det, at adaptiv fartpilot ikke er standard, at der ikke er friskluftdyser til bagsædet, og at motor/gearkasse-kombinationen skuffer. Dermed bliver det til en lunken firestjernet karakter til en bil, som frister uden at imponere.
Overvejer du at købe ny bil? Tag FDM med på råd
