Opel Astra set fra siden
Biltest

Opel Astra – Opladelig Astra er klar til kamp

Den nye Opel Astra har både en elmotor og en benzinmotor. Plugin-hybridteknikken er hentet i Frankrig, men derudover er en stor del af de egenskaber, der altid har kendetegnet en tyskbygget Opel, bevaret. Men er et ladestik nok til at gøre gode, gamle Astra moderne, når prisen samtidig er steget?
Opel Astra set bagfra

Motors vurdering

Opel Astra

90,9 km/l
Benzin/el
409.990 kr.
  • Sæder
  • Udstyr
  • Forlygter
  • Ladetid
  • Bagsædeplads
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4. cyl. + elmotor (110 hk)
  • CO2 udledning
    25 g/km
  • Effekt
    180 hk
  • Moment
    360 Nm
  • Topfart
    225 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.675 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.450 kg
  • Bagagerum
    352 liter
  • Akselafstand
    268 cm
  • Officiel rækkevidde
    60 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:437 cm B:186 cm H:144 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 14 km/l
  • Beregnet økonomi 3,95 kr./km
  • Målt rækkevidde 50 km

Sikkerhed

2022
Luk

Efter flere år med gode salgstal og efter en forrygende introduktion i 2016, hvor Astra blev kåret til både Årets Bil i Danmark og Car of the Year, har salget af Opel Astra de seneste år tabt pusten gevaldigt. Men med et moderne look og strøm på motorteknikken er en ny generation Astra nu klar til at genindtage den solide position på det danske bilmarked, som modellen har været kendt for.

Man må bare konstatere, at udviklingen er gået vildt hurtigt i de seneste år. Astra fra 2016 ville ikke have mange chancer i dag, hvor ønsket om opladelige biler er enormt, og hvor kravet til smarte detaljer i og omkring førerpladsen nærmest er eksploderet. Heldigvis er denne nyeste generation opdateret på netop disse punkter, og det betyder, at den igen kan tage kampen op.

Vi har her set nærmere på femdørsudgaven med en 1.6-liters plugin-hybridmotor, og det er netop denne udgave, Opel Danmark venter sig mest af. Astra fås også med traditionelle benzin- og dieselmotorer, men de er primært beregnet til markeder, hvor der ikke er lige så stort fokus på at kunne lade bilen op, som der er i Danmark.

Senere dukker Astra også op som en forlænget stationcar, og til næste år kommer begge karrosserivarianter også som rene elbiler. De følger dermed Opels strategi om, at alle mærkets biler fra 2028 vil være helt elektriske – ja, slut med benzin og diesel!

Video: Kig nærmere på Opel Astra

Hvad koster Opel Astra?

Den billigste Astra koster 310.000 kr., og den er udstyret med en 1.2-liters benzinmotor og manuelt gear i laveste udstyrsniveau, Edition. Det er nok mere, end du ville forvente, hvis du har købt en Astra tidligere. Da vi i 2016 testede den billigste dengang helt nye Astra, kostede den 223.870 kr., og det er altså kun på det seneste, at inflationen er steget.

Vil du have en benzinudgave med automatgear, er prisen 390.000 kr., og så er prisen allerede markant højere, end hvis du vælger en tilsvarende udgave med pluginteknik. Den koster „kun“ 360.000 kr. i udstyrsniveauet Elegance og bliver givetvis den mest efterspurgte version. Vi har testet topudgaven, Ultimate, til 410.000 kr. Den har så også alt det, man kan forestille sig af udstyr, og giver dermed god værdi for pengene.

Nu er du advaret, så du ikke får et chok over priserne nede hos forhandleren. Astra er blevet en dyr bil, men det er dens konkurrenter altså også.

Førerpladsen er opbygget med et panel foran rattet, hvori man både finder skærmen til instrumenthuset og skærmen i midten
Førerpladsen er opbygget med et panel foran rattet, hvori man både finder skærmen til instrumenthuset og skærmen i midten til bl.a. radio og navigation. Forsæderne er i bedste Opel-stil af AGR-typen, hvilket betyder god støtte og mange indstillingsmuligheder.

El, benzin eller begge dele?

I den opladelige udgave af Astra er der monteret et batteri på godt 12 kWh. Det giver ifølge fabrikken en rækkevidde på el alene på 60 km ifølge WLTP-normen. Første del af vores test gik ud på at efterprøve dette, og her nåede vi op på 50 km ved blandet kørsel, så det er ikke helt ved siden af.

Man kan også vælge at køre i hybriddrift, når man har ladet batteriet op. Så vælger bilen selv, hvornår det giver mening at køre på el, og hvornår benzinmotoren skal i gang. På den måde fordeler man de elektriske kilometer ud over en større strækning, og det er smart, hvis man skal ud på en lang tur.

I praksis vil man kunne opleve, at man f.eks. kan køre en tur på 100 km, og så har man brugt al strømmen og har desuden kørt, hvad der svarer til knap 30 km pr. liter. Alternativet er at bruge al strømmen først og så derefter køre, hvad der svarer til 14 km pr. liter på den sidste halvdel af turen. Det prøvede vi også, og det er herfra, vi ved, at man ikke skal regne med at køre meget længere pr. liter end netop de 14 km, når batteriet er tømt.

Selve kørslen foregår smidigt, og man kan glæde sig over at have 110 hestekræfter til rådighed, når elmotoren står for fremdriften. Dermed opleves bilen ikke som sløv, når den kører på el. Faktisk kan man til tider have svært ved at afgøre, om det er el- eller benzinmotoren, der er i gang, og her er det smart, at tallene i speedometeret er blå, når man kører på el, og hvide, når man kører på benzin. Det er sjovt at følge med i, og det stjæler ikke opmærksomhed undervejs.

Når batteriet igen skal oplades, foregår det hjemme med 3,7 kW via en ladeboks, og så tager det ca. fire timer at få det ladet op. Er man heldig og kan finde en ladeboks, der kan levere 7,4 kW via en enkelt fase, kan man lade bilen op på den halve tid. Sådanne ladere er der desværre ikke mange af i Danmark, men i visse andre lande er de ret almindelige.

Der er ikke særlig god plads ved bagsædet
Der er ikke særlig god plads ved bagsædet, og selvom man kører med småbørn, fylder autostolen godt op og kan begrænse forsædets placering. Der er isofixbeslag ved de to yderpladser.

Hvordan kører Opel Astra?

Bag rattet opleves den nye Opel Astra som en vellykket bil med mange gode detaljer. Der er først og fremmest meget fine sæder i bilen, idet alle danske udgaver har de såkaldte AGR-sæder.

Det står for Aktion Gesunder Rücken og er et foretagende, der promoverer vigtigheden af ordentlige siddepositioner for folk i hverdagen. Det mål har Opel taget til sig, og det betyder, at sæderne er udviklet i samarbejde med ergoterapeuter, så de yder god støtte og har mange indstillingsmuligheder. I denne Ul­ti­mate-­ud­ga­ve er førersædet tilmed eljusterbart.

Rattet er også multijusterbart og er – som det sig hør og bør i en Opel – også udstyret med varme. Foran rattet er der et tværgående panel, som indeholder de to skærme, der sørger for al kommunikation mellem bil og fører. Det fungerer godt og er ret intuitivt at bruge. Kun når man skal helt ind i de dybeste indstillinger, kunne vi godt have tænkt os lidt mere informerende menutekster.

Alle udgaver af Opel Astra har en adaptiv fartpilot og en tilhørende vognbaneassistent. Begge dele fungerer glimrende og er lette at aktivere fra knapper på rattet. Vil man slå funktionen fra, som griber ind, når man nærmer sig kantlinjerne, sker det via skærmen med to tryk. Det er ikke helt så godt som i de biler, hvor man også klarer den del fra rattet, men dog en acceptabel løsning.

Affjedringen er behagelig under alle kørselsformer, og styretøjet føles godt afstemt, så man hele tiden har en rar føling med underlaget. På FDM Jyllandsringen udviste Opel Astra gode takter, og den kunne ikke bringes i situationer, der gav uforudsigelige reaktioner. På den måde opleves bilen som meget sikker.

Motoren trækker godt, og under acceleration nyder man de næsten umærkelige gearskift. Det samme er ikke helt tilfældet, når farten reduceres. Så har gearkassen en tendens til at rykke ved gearskiftene, og det forstærkes ved helt lave hastigheder, hvor overgangen mellem motorens rekuperation og de mekaniske bremser ikke føles helt gnidningsløs. Det er i hvert fald set bedre. 

Bagagerummet er på beskedne 352 liter.
Bagagerummet er på beskedne 352 liter. Der er plads til en medfølgende nødlader under gulvet, men så heller ikke mere. Det betyder, at ladekablet skal ligge frit fremme hele tiden.

Opel Astra kommer som stationcar

Udstyret i Ultimate er omfattende, og bilen byder på næsten alt det, man kan drømme om. Særligt vil vi fremhæve forlygterne af LED-matrixtypen, der er opbygget med 168 individuelle LED-elementer. Det gør det muligt at køre med det lange lys tændt hele tiden, og så tænder og slukker bilen selv for de forskellige elementer, så forankørende trafik ikke blændes. Det giver et forbilledligt lys foran bilen i mørket. Også når man låser bilen op en mørk aften, mødes man af et imponerende lysshow fra lygterne, der langsomt vækkes til live.

Af andet interessant udstyr kan nævnes p-sensorer for og bag, der arbejder sammen med 360-graderskameraet, der viser et fint billede i midterskærmen. Eller det ret detaljerede headup-display, der i forruden viser hastighed, informationer fra navigationsanlægget og meget andet. Det er rart at køre med.

Eller glassoltaget, der er elektrisk betjent. Eller de store 18-tommershjul. Eller den trådløse oplader til mobiltelefonen. Jo, det er en meget veludstyret bil.

Pladsen i bilen imponerer til gengæld ikke. O.k., man sidder glimrende på forsæderne, men ved bagsædet er pladsen ret kneben. Det er ærgerligt og kan for nogle sikkert være det, der gør, at man alligevel ikke vælger en Astra. Det samme kan man sige om bagagerummet, der kun er på 352 liter, idet batteriet til hybridteknikken har stjålet en del af pladsen.

Begge problemer kan løses ved at vente på stationcarudgaven af Astra, der kommer i begyndelsen af 2023. At man gør det, ændrer dog ikke ved, at den nye Astra er en vellykket bil.

 

Overvejer du en plugin-hybrid?

FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid.

Læs temaet her