Hyundai Bayon - Et flot ydre er ikke alt
Motors vurdering
Hyundai Bayon
- Udstyr
- Bagagerum
- Garanti
- Gammeldags betjening
- Ingen hybridfunktion
- Hård plast overalt
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl. - turbo
-
CO2 udledning124 g/km
-
Effekt100 hk
-
Moment171 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)11,7 sek.
-
Køreklar vægt1.305 kg
-
Maks. påhængsvægt1.110 kg
-
Bagagerum411 liter
-
Akselafstand258 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 5 / 12
-
MålL:418 cm B:178 cm H:150 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,00 kr./km
Med en startpris på 190.000 kr. lander Hyundai Bayon lige i det felt, hvor rigtig mange danskere vælger bil. At den så samtidig både signalerer SUV og har smarte linjer, er bare endnu mere befordrende for en høj opmærksomhed. På den måde er Bayon kort og godt et barn af tiden.
Den version, vi har set nærmere på, er topudgaven med en 1.0-liters turbomotor, et syvtrins automatgear og et ganske højt udstyrsniveau. Så koster den 250.000 kr., og i vores tilfælde har den endda fået tilføjet udstyrspakker for i alt 20.000 kr.
Dermed runder den samlede pris 270.000 kr. og når et niveau, hvor bilen er tæt på at vokse ud af sit naturlige leje.
Hvor komfortabel er Hyundai Bayon?
Bag rattet mødes man af en veludstyret førerplads med næsten alt det udstyr, man kan drømme om i denne bilklasse. Der er digitalt instrumenthus, en stor skærm til bl.a. navigationsanlæg, og der er et flot niveau af sikkerhedsudstyr.
Bl.a. er den adaptive fartpilot koblet til en velfungerende vognbaneassistent, så bilen både kan følge en forankørende bil og selve vognbanen. Det fungerer glimrende – ja faktisk langt bedre, end det vi oplever i noget dyrere biler. Den del har Hyundai godt fat i.
Desværre er bilens indre opbygget af stenhård plast, og det er med til at sænke det generelle kvalitetsindtryk. Her mærker man, at der er tale om en billig bil.
Det indtryk forstærkes, når man sætter sig om på bagsædet, hvor man både savner midterarmlæn, friskluftdyser, varme i sædet og i det hele taget en bedre komfort.
Bagagerummet er ligeledes ret enkelt i sin funktion – ikke noget med smarte net, kroge eller andet, der kan gøre Bayon til noget særligt. Smart er dog, at hattehylden kan gemmes væk under gulvet.
Hvordan kører Hyundai Bayon?
På motorsiden har Hyundai sprunget over, hvor gærdet næsten er lavest, og der er således ikke skyggen af hybrid-funktioner i denne bil. Det har Hyundai ellers i mange andre af deres modeller.
Den lille 1.0-liters turbomotor arbejder dog stabilt og leverer tilstrækkeligt med kræfter. Når den presses, høres den tydeligt.
Det er i øvrigt også her, man kan opleve, at gearskiftet i dobbeltkoblingsgearkassen ikke altid foregår optimalt. Selve gearvælgeren er af den gammeldags type, hvor man selv skal sætte den i P, efter hver tur, og her savner man mere raffinement. Det er kort og godt set bedre.
På landevejen er Bayon letkørt, og det gør den til et godt valg for dem, der blot vil have en ukompliceret bil til hverdagens køreopgaver. Men affjedringen er til tider ukomfortabel, og styretøjet gør ikke køreoplevelsen bedre. Så det er ikke på grund af køreegenskaberne, at man skal vælge Bayon.
Er Hyundai Bayon billig i drift?
Men hvad Bayon kan savne af køreglæde, kan den til gengæld levere stort på, når det handler om snusfornuft. Bilen sælges med en garanti på fem år uden km-begrænsning. Og med en benzinøkonomi på over 18 km pr. liter er der også her grobund for en fornuftig driftsøkonomi.
Det viser vores beregninger af de samlede udgifter da også, og vi er nået frem til en samlet udgift på 3,00 kr. pr. km, når alle udgifter lægges sammen. Det er bestemt i den fornuftige ende af skalaen.
På den måde kan Bayon samlet set bedst karakteriseres som en flot og moderne mini-SUV for dem, der frem for alt ønsker et robust bilejerskab.
Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks