Yaris Cross har som mange nye Toyota-modeller et meget spændende og formfuldendt design.
Biltest

Toyota Yaris Cross – Seniorbil med det hele

Toyota Yaris Cross er en bil med modigt design, og som fås med stort set alt i udstyr. Men den skuffer på to afgørende punkter: plads og støj.
Yaris Cross er baseret på samme platform som minibilen Yaris.

Motors vurdering

Toyota Yaris Cross

20,0 km/l
Hybrid
329.990 kr.
  • Køreassistenter
  • Udstyrsniveau
  • Lang garanti
  • Benplads
  • Motor- og dækstøj
  • Gammeldags gearvælger
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    113 g/km
  • Effekt
    116 hk
  • Moment
    120 Nm
  • Topfart
    170 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.170 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    397 liter
  • Akselafstand
    256 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bil: Højst 100.000 km
  • Mål
    L:418 cm B:175 cm H:156 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,55 kr./km

Sikkerhed

2021
Luk

Ikke alle er klar til en elektrisk bil, og derfor er det godt med alternativer. En af løsningerne er hybridbiler, hvor Toyota gennem årtier har været og stadig er førende.

Netop en hybriddrivlinje er eneste mulighed i den nye Yaris Cross, der trods navnet ikke bare er en offroad-udgave af en Yaris, men nærmere sin helt egen model.

Størrelsen er mini-SUV, og det er en biltype, der kan passe godt til både børnefamilier og dem, som jagter en god seniorbil. 

Kabinen er præget af mange knapper, på det punkt er den lidt traditionel.
En lille fralægningsplads er placeret ganske praktisk lige under trykskærmen. Ellers er kabinen præget af mange knapper, på det punkt er den lidt traditionel.

Hvor ofte kører Toyota Yaris Cross på strøm?

Fordelen ved en hybriddrivlinje er, at man blot skal tanke benzin som vanligt. Der er ikke krav om ladestandere hverken hjemme eller på langtur.

Yaris Cross har et lille batteri, som sikrer, at du kan køre på strøm i op til et par kilometer. Men ved kørsel i byen vil du ofte opleve, at benzinmotoren er slukket, og at du kører på strøm.

Elmotoren yder op til 80 hk og kan køre bilen med op til 130 km/t., men ved den hastighed bruges strømmen selvsagt hurtigt.

Under vores testkørsel kørte vi 19-20 km/l ved blandet kørsel med både by-, landevejs- og en del motorvejskørsel, og det er overraskende tæt på de opgivne 20 km/l fra fabrikken.

Standard-skærmen er på 7”, men i modellerne med højere udstyrsniveau er denne 8”-skærm standard.
Standard-skærmen er på 7”, men i modellerne med højere udstyrsniveau er denne 8”-skærm standard. Bemærk, at Toyota har holdt fast i fysiske knapper på siden af skærmen, bl.a. til betjening af volumen.

Hvordan kører Toyota Yaris Cross?

Når du kører på strøm, er bilen stille. Desværre ændres støjbilledet markant, når benzinmotoren træder til. Den trecylindrede motor brummer dybt, og fordi bilen har automatgear med variabel udveksling, så ender omdrejningstallet ofte i et generende toneleje.

Det sker ikke bare ved kraftig acceleration, men også når man blot skal op i fart på motorvejen eller ud af en rundkørsel på en landevej. Dertil kommer, at støjdæmpningen ikke er specielt god, så der er meget dækstøj fra baghjulene, og det gør køreoplevelsen mindre komfortabel.

Testbilen var en Premier Edition, der kører på 18”-fælge. De er også med til at gøre affjedringen temmelig kontant. Så samlet set er Yaris Cross ikke specielt egnet til langture. Lidt ærgerligt, for både den adaptive fartpilot og den aktive styrehjælp fungerer aldeles fremragende selv ved tæt kø-kørsel på motorvej.

Delvis digitale instrumenter er standard i Premier Edition.
Delvis digitale instrumenter er standard i Premier Edition. Men speedometervisningen er lidt rodet, så det er svært at se hastigheden. Den kan ses mere tydeligt i headup-displayet.

Hvilket udstyr har Toyota Yaris Cross?

Udstyrslisten er alenlang på Premier Edition. Her er både adaptive LED-forlygter, adaptiv fartpilot, headup-display, nøglefri betjening, navigationsanlæg, panoramatag, lædersæder og en trykskærm med trådløs Apple CarPlay/Android Auto. Og listen fortsætter.

Det høje udstyrsniveau på testbilen betyder også, at prisen ender på 330.000 kr., hvilket er meget for en mini-SUV. Billigste Yaris Cross koster 225.000 kr., den er pænt udstyret, ikke mindst fordi sikkerhedspakken er en del af standardudstyret i alle udgaver.

Mange vil dog overveje at gå en udstyrspakke op til Active, hvor bl.a. sædevarme, bakkamera og smartphone-integration bliver standard.

Som billedet her indikerer, er der ganske lidt plads på bagsæderne.
Som billedet her indikerer, er der ganske lidt plads på bagsæderne. Bemærk, at lædersæder og elruder på bagdørene ikke er standard på alle modeller.

Hvor god plads er der i Toyota Yaris Cross?

I kabinen bemærker man gode fralægningsmuligheder, omend kopholderne er placeret vel langt tilbage. Generelt befinder man sig godt på de forreste sæder, hvor man også kan glæde sig over fine materialer på dørene.

Indretningen er traditionel, og det vil sige med mange knapper. Sædevarmen aktiveres på en knap, der flyttes fysisk. Så sætter du den på lav varme, og så er den også tændt på din næste køretur.

Der hvor Yaris Cross ikke rammer rent, er på bagsædet. Det er især benpladsen, der ikke imponerer i forhold til bilens størrelse. Det gør det svært at være fire høje personer i bilen, men reelt også at have børn i bagudvendte autostole, der kræver ekstra meget plads i længderetningen. Konkurrenter som Skoda Kamiq og VW T-Cross har markant bedre benplads på bagsædet.

Der er næsten 400 liters bagagerum.
Der er næsten 400 liters bagagerum, men det mest specielle er bagagerumsbunden, der er delt 40/60, og hvor du som her kan vælge flad lasteflade i bilens ene side, samtidig med at du maksimerer bagagekapaciteten i højre side.

Toyota Yaris Cross er en smart seniorbil

Bagagerummet er på næsten 400 liter og er meget regulært. Du kan indstille bagagerumsbunden i to niveauer, og du kan endda indstille højden i bagagerummet forskelligt i hver side. Meget fleksibelt og praktisk. 

Bagsædepladsen, eller manglen på samme, gør, at Yaris Cross ikke er specielt egnet til en nystartet børnefamilie. Det bliver noget bedre, når børnene er blevet større og har smidt autostolene.

Men SUV-formatet med den høje indstigning til forsæderne, det relativt store bagagerum og muligheden for at købe meget udstyr gør den til gengæld til en god seniorbil for dem, som ikke har mulighed for eller ønsker at konvertere til ren elektrisk kørsel.

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve