Arkana er i øjeblikket den største model fra Renault.
Biltest

Renault Arkana – Moderigtig benzinbil

Renault Arkana er en blanding mellem en SUV og en coupé, men brugsværdien er glimrende. Og i denne udgave får man lækker hybridteknik med i købet.
Renault Arkana set bagfra

Motors vurdering

Renault Arkana

20,8 km/l
Hybrid
339.990 kr.
  • Førerplads
  • Motor/gear
  • Udstyr
  • Bagsædeplads
  • Påhængsvægt
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    108 g/km
  • Effekt
    145 hk
  • Moment
    205 Nm
  • Topfart
    172 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.961 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    480 liter
  • Akselafstand
    272 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:457 cm B:182 cm H:158 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,70 kr./km
Luk

Arkana er nu den største model fra Renault, og noget usædvanligt tilbydes den udelukkende med automatgear. Det sker enten i en 1.3-liters benzinudgave med et syvtrins dobbeltkoblingsgear, eller i denne hybridversion, der er opbygget med en 1.6-liters benzinmotor og en ganske avanceret hybridgearkasse.

Billigste udgave er 1.3’eren i en grundudgave til 286.000 kr., mens billigste hybridudgave koster lige under 300.000 kr.

Det er egentlig underligt, at Renault har valgt at markedsføre begge versioner herhjemme, for det er uden tvivl den kun en smule dyrere hybridudgave, der virker som det bedste køb. Den kører mere glidende, og da den kører på el stor del af tiden, kører den også betydeligt længere på literen.

Så her er vores råd klart: Vælg hybridudgaven, og om det så skal være i denne R.S.-udgave eller den 23.000 kr. billigere Intens-version, er nok mest et spørgsmål om ønsket til design og udstyr.

Førerpladsen er lækkert udformet
Førerpladsen er lækkert udformet, og den store skærm i midten er både godt placeret og fint arrangeret med sit indhold. Der er desuden en stor digital skærm i instrumenthuset, der dog er ekstraudstyr til 1.000 kr.

Hvor langt kører Renault Arkana på literen?

Hybrid-teknikken er opbygget omkring en koblingsfri gearkasse med to elmotorer, der enten kan hjælpe til eller helt overtage fremdriften. Det betyder, at man kan køre på el alene, når der er strøm på batteriet.

Batteriet kan dog ikke lades op med strøm fra nettet, så der kommer kun strøm på det, når man træder på bremsen eller glider roligt frem mod et rødt lys, eller når motoren føler, at den har overskud til også at lade på batteriet.

I praksis fungerer den løsning glimrende, og man kan ofte opleve, at man kører afsted med benzinmotoren slukket. Det sparer selvsagt på dråberne, og fabrikstallets 20,8 km pr. liter synes dermed ikke uopnåelige, hvis man kører pænt. For gør man ikke det, kan antallet af km pr. liter blive mindsket betydeligt.

Et lille minus ved denne hybridløsning er, at benzinmotoren til tider lyder lidt anstrengt, når den vælger at køre i et forhøjet omdrejningstal for at lade på batteriet, men ellers er det mest den behagelige og glidende kørsel, der dominerer billedet.

Gearstangen er af den elektroniske type, der selv går i P, når turen er slut.
Gearstangen er af den elektroniske type, der selv går i P, når turen er slut. P-bremsen er af den elektroniske type, og i rummet til venstre for den er der plads til den flade Renault nøgle-brik.

Hvor meget udstyr har Renault Arkana?

Førerpladsen i Arkana er velindrettet, og både mængden af udstyr og den oplevede kvalitet af de anvendte materialer virker overbevisende. Særligt den store opretstående skærm i midten er et plus, ikke mindst hvis man f.eks. anvender Apple CarPlay eller Android Auto.

Gearvælgeren er ligeledes let at betjene, og den er af den elektroniske type, der selv går i P, når turen er slut.

Ved bagsædet er pladsen ikke imponerende, men der er til gengæld fin komfort i form af friskluftdyser, et lækkert sæde, et godt udsyn og masser af lys takket være den ekstra rude bag bagdørene.

Skærmen i midten kan køre både Apple CarPlay og Android Auto
Skærmen i midten kan køre både Apple CarPlay og Android Auto, når telefonen er koblet til via kabel. Bemærk i øvrigt EV-knappen under skærmen, der kan tvinge bilen til at køre mest muligt på el, når det er muligt.

Hvad koster Renault Arkana?

Selve køreoplevelsen i Arkana er fin, og affjedringen føles rar. På motorvejen kan man få god gavn af den adaptive fartpilot, og tilkøber man som i testbilen en vognbaneassistent, der fastholder bilen i vognbanen, får man en afslappet kørsel med en god funktion af begge dele. Den koster 3.200 kr. ekstra og kan varmt anbefales.

Sammen med den bør man også tilkøbe det store display i instrumenthuset, så man får fuld visning af hastigheden og de øvrige informationer om bilens drift, mens man kører. Det koster 1.000 kr. ekstra.

Er man lidt loren ved at købe en Arkana, da den trods alt er en noget ukendt model med en ny og avanceret teknik, kan man overveje at privatlease bilen. Kører man f.eks. 20.000 km om året, kan det klares for 10.000 kr. i udbetaling, og derefter med en månedlig ydelse på 4.445 kr. for en bil som denne E-Tech i R.S.-udstyr.

Det er en skarp pris, der både eliminerer usikkerheden om restværdien samt dækker både planlagte og u-planlagte servicebesøg i perioden, der kan være helt ned til 12 måneder.

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve