En sort Hyundai i30 stationcar set bagfra, mens den kører på en landevej med græs i baggrunden
Biltest

Hyundai i30 – Velprøvet stationcar med traditionelle dyder

Hyundai i30 har fået et facelift og er nu opdateret med nyt sikkerhedsudstyr og en bedre skærmløsning. Den lille benzinmotor med automatgear er dog fortsat meget højlydt i den rummelige stationcar.
En sort Hyundai i30 stationcar set forfra, mens den kører på en landevej med græs i baggrunden

Motors vurdering

Hyundai i30

17,2 km/l
Benzin
294.995 kr.
  • Udstyr
  • Bagagerum
  • Garanti
  • Gearvælger
  • Motorlyd
  • Trækvægt
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    131 g/km
  • Effekt
    100 hk
  • Moment
    200 Nm
  • Topfart
    178 km/t.
  • Acc. (0-100)
    13,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.346 kg
  • Maks. påhængsvægt
    710 kg
  • Bagagerum
    602 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:459 cm B:180 cm H:148 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,15 kr./km
Luk

Den traditionelle stationcar i Hyundai i30-familien har fået en opdatering, så den bedre matcher de helt nye bilmodeller på markedet. Det handler blandt andet om bedre forlygter af LED-typen, en større skærm til navigationsanlæg eller mobilopkobling, en mere avanceret nødbremse, ligesom den opfylder de nyeste krav til advarsel af føreren, hvis farten bliver højere end den tilladte.

Derudover er der kommet et lille visuelt løft af bilen i form af en let forandret front og nye materialer i kabinen. Teknisk er der eller ikke sket meget, og det betyder, at valget fortsat står mellem denne trecylindrede 1.0-liters turbomotor eller en firecylindret turbomotor på 1.5-liter.

Prisforskellen mellem de to er på 25.000 kr., hvilket også er merprisen, hvis man som i denne testbil har valgt et syvtrins automatgear af dobbeltkoblingstypen i stedet for den manuelle gearkasse med seks gear.

Kabinen i en Hyundai i30
Førerpladsen er traditionelt udformet, men der er både digitalt instrumenthus og en stor skærm i midten. Bilens mange knapper bidrager til en klassisk betjening af bilen.

Hvad koster Hyundai i30?

I forhold til elbiler kæmper alle benzinbiler med prisen, idet der modsat elbilerne er registreringsafgift på dem. I dette tilfælde er det dog lykkedes at holde prisen i ave, og denne testede stationcar med automatgear og den lille benzinmotor koster således 295.000 kr., hvilket må siges at være en fin pris.

Ikke mindst set i lyset af udstyret, der byder på mange godbidder. Vores testbil havde dog fået lidt ekstra i form af en Deluxe-pakke til 12.500 kr., der bl.a. omfatter 17”-alufælge, sæder i dellæder og udvendige rudelister i krom, der sammen med mørktonede sideruder er med til at løfte bilens udtryk.

Den pakke er dog langtfra et must, og man kan derfor snildt leve med bilen, som den er i sin grundkonfiguration.

Bagsæde i en Hyundai i30
Bagsædepladsen er ikke imponerende for voksne, hvor knæene let støder mod forsæderne, hvis der sidder en fører med lange ben foran. Der er friskluftdyser mellem sæderne.

Letkørt, men motoren er hørbar

Bag rattet mærker man, at Hyundai i30 efterhånden er en ældre, velprøvet model. Alle bilens funktioner er lette at tilgå, og den føles letkørt. Motor og gearkasse arbejder fint sammen, men når man presser motoren, hører man den tydeligt, og det giver et lidt uskønt billede af en ellers velbygget bil.

Den adaptive fartpilot er let at betjene via knapper på rattet, og den arbejder sammen med en vognbaneassistent på hæderlig vis uden at matche de nyere generationer på dette punkt.

Stor skærm i kabinen i en Hyundai i30
Skærmen i midten er på 10,25” og har gode danske menuer. Der er mulighed for Apple CarPlay og Android Auto, men det kræver, at man forbinder mobilen til bilen med et kabel.

Den 10,25” store skærm i midten er let at nå, når man skal styre musik, telefon eller navigationsanlæg. Der er mulighed for at koble mobilen op til skærmen via enten Apple CarPlay eller Android Auto, men det skal desværre fortsat foregå via kabel.

Pladsen ved bagsædet er ikke enorm, men selv for voksne går det an at være på bagsædet, hvor man kan glæde sig over, at der er friskluftdyser. Bagagerummet er bilens helt store styrke, og det rummer 602 liter. Pladsen kan udvides ved at folde bagsædets ryglæn frem, og der er tilmed gennemlastningsluge ved midterarmlænet.

Bilen må desuden udstyres med trækkrog, men må desværre kun trække op til 710 kg.

Bagagerum med blå kuffert i en Hyundai i30
Bagagerummet er bilens helt store styrke, og det rummer 602 liter. Pladsen kan udvides ved at folde bagsædets ryglæn frem, og der er tilmed gennemlastningsluge ved midterarmlænet.

Garantien imponerer

Selvom Hyundai i30 er oppe i en prisklasse, hvor man strengt taget kan få langt bedre elbiler til samme pris, så er den et godt bud på en fornuftig bil for dem, der endnu ikke er klar til at skifte over til en eldrevet bil.

Den byder på en god brugsværdi og en rimelig samlet økonomi. Vi oplevede et forbrug, der tillader ca. 14 km pr. liter i praksis. Når vi regner alt med i bilbudgettet, lander km-prisen på 4,15 kr., eller hvad der modsvarer 83.000 kr. om året, hvis man kører 20.000 km pr. år.

Det kan gøres noget billigere med en elbil, men vælger man alligevel denne Hyundai i30, kan man glæde sig over en fin fabriksgaranti på fem år uden kilometerbegrænsning, og det er med til at gøre i30 til et trygt køb.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve