Nissan Qashqai set forfra, mens den kører på landevej
Biltest

Nissan Qashqai – Populær SUV giver teknisk knockout i overtiden

Med et omfattende facelift er Nissan Qashqai klar til endnu en runde. Dette er uden tvivl den bedste udgave til dato, så vil man endnu ikke med på elbilbølgen, kan netop Qashqai være værd at gå efter.
Nissan Qashqai set bagfra, mens den kører på landevej

Motors vurdering

Nissan Qashqai

15,9 km/l
Benzin
379.900 kr.
  • Skærmløsning
  • Automatgear
  • Betjening
  • Knæplads, bag
  • Forbrug
  • Anhængertræk
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.3 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    144 g/km
  • Effekt
    158 hk
  • Moment
    270 Nm
  • Topfart
    199 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.583 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    504 liter
  • Akselafstand
    267 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: maks. 100.000 km
  • Mål
    L:443 cm B:185 cm H:163 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,10 kr./km

Sikkerhed

2021
Luk

Da Nissan for 20 år siden viste de første streger til Qashqai, var der mange, der satte spørgsmålstegn ved Nissans strategi med at droppe de traditionelle firma-og familiebiler til fordel for det nye SUV-design.

Men tiden har vist, at den satsning var rigtig: Nissan Qashqai er nu solgt i over fire mio. eksemplarer alene i Europa, og bilen har undervejs sat salgsrekorder på en lang række markeder, ligesom den i dag er den bilmodel, der er produceret flest af i England.

I denne nyeste udgave er Qashqai blevet mærkbart forbedret. Den ligner for så vidt stadig sig selv, men udvendigt er der kommet nye farver, nye for- og baglygter samt en serie af nye fælge.

Indvendigt er fornyelsen mere omfattende, og det mest iøjefaldende er det nye styresystem til skærmen i midten, der nu er baseret på Google Automotive Services, hvilket er et yderst vellykket styresystem, som også anvendes af bl.a. Volvo, Polestar og Renault.

Dertil er der kommet en markant opgraderet kabine med kunstlæder på sæderne og alcantara ved midterkonsollen. Derudover er støjisoleringen forbedret, ligesom der er kommet tykkere sideruder i bilens kabine.

Alt sammen forbedringer, der under vores test var med til at øge komfortoplevelsen i bilen og med til at sænke støjniveauet.

Førerpladsen i en Nissan Qashqai
Førerpladsen er opdateret med nye skærme ved instrumentbord og i midten. Der er desuden kommet alcantara-stof på midterkonsollen. Der er skiftegreb til automatgearet bag rattet.

Højt forbrug koster en stjerne

Motorprogrammet er i dag begrænset til en 1.3-liters benzinmotor med turbo, der fås med enten manuelt gear eller som i denne udgave et automatgear af CVT-typen.

Med automatgear yder den 158 hk, mens den er begrænset til 140 hk i udgaverne med gearstang. I de tidligere udgaver har vi ikke altid været helt tilfredse med automatgearet, men det opleves nu meget velfungerende, og er sammen med motorens moderate omdrejningstal med til at give en behagelig kørsel.

Ulempen er benzinforbruget, der trods det faktum, at motoren er forsynet med en mildhybrid-teknik, stadig kun modsvarer 15,9 km pr. liter ifølge fabrikken. Det er ikke meget, og under vores test af bilen klarede vi endda kun at køre 13 km pr. liter.

Det er et minus ved bilen, som vi vurderer så hårdt, at vi har valgt at lade det koste en stjerne ved vores samlede vurdering af bilen.

Stor skærm i kabinen i en Nissan Qashqai
Den store skærm i midten indeholder nu Google-baseret styresystem og navigationsanlæg. Det fungerer rigtig godt og er med til at løfte den generelle oplevelse af bilen.

Hvilken Nissan Qashqai er det bedste valg?

Billigste udgave med manuelt gear koster 300.000 kr., mens denne topudgave koster 80.000 kr. mere inklusive automatgearet. Det er en fin pris, der gør Qashqai Tekna til en skarp konkurrent til mange andre bilmærkers tilsvarende biler og dermed også den udgave, der fremstår som det mest oplagte køb.

Niveauet under hedder N-Connecta, og den koster 350.000 kr. og er langt hen ad vejen også et godt valg. Men i forhold til Tekna vil man formentlig savne både eljusterbart førersæde og det udmærkede headup-display samt en række designmæssige detaljer.

Det er ikke bare motorens fine funktion, der er med til at gøre Qashqai til en rar oplevelse på vejene. Det sørger de indbyggede assistentsystemer også for. Standardudstyret omfatter Pro Pilot, som er Nissans navn for en adaptiv fartpilot, der arbejder sammen med en vognbaneassistent.

De to systemer fungerede rigtig godt under vores test, og sammen med en indbygget pulsføler i rattet får man en køreoplevelse, der er på niveau med noget af det bedste på markedet. Blandt andet kan man bede bilen følge fartgrænserne, som den aflæser via kameraet i forruden, eller som den får meldinger om via navigationsanlægget. Det hele styres enkelt via knapper på rattet, og det er også herfra, man på enkel vis kan slå advarslen for fartoverskridelser fra.

Betjeningen af bilen er enkel, idet Nissan stadig benytter traditionelle knapper til klimaanlæg og andre funktioner. Man kan dog styre en del af funktionerne via talekommandoer på dansk, og det fungerer også rigtig fint.

Bagsæder i en Nissan Qashqai
Bagsædepladsen er en af bilens svagheder, og særligt langbenede voksne kan komme til at savne lidt knæplads. Men man sidder godt, og der er desuden friskluftdyser til bagsædet.

Pladsen på bagsædet imponerer ikke

Brugsmæssigt er Nissan Qashqai samlet set en fin familiebil med god komfort og rimelig plads. Kun ved bagsædet er knæpladsen for voksne ikke helt på niveau med det, man kunne forvente af en bil med så store udvendige mål.

Men det går an, og frem for alt må man rose bilen for en fin siddekomfort ved alle pladser, ligesom der er friskluftdyser ved bagsædet. Bagagerummet er på 504 liter, og det virker ganske rummeligt – ikke mindst fordi man kan ommøblere bundpladerne på en ret smart måde.

Denne udgave må desuden trække op til 1.800 kg på trækkrogen, og det er meget. Men det er synd, at Nissan endnu ikke har fundet frem til en mere smart konstruktion af anhængertrækket. Det ses bedre hos mange af konkurrenterne, hvor det blot svinger ud under vognbunden. Her skal man i stedet ned på knæ og montere det, hvis man ikke bare lader det sidde på hele tiden. Anhængertrækket koster ca. 10.000 kr.

Bagagerum i en Nissan Qashqai
Bagagerummet rummer 504 liter, og det virker stort. Gulvet er opdelt i to sektioner, hvor man kan flytte rundet på pladerne og stille dem på højkant, så de kan støtte bagagen. Det er godt tænkt! Bagklappen er elektrisk betjent og kan åbnes ved at føre foden ind under kofangeren.

Overvej privatleasing af Nissan Qashqai

Nissan Qashqai sælges med en traditionel fabriksgaranti på tre år og 100.000 km. Den kan udvides til fem år for lige omkring 6.000 kr., hvilket er værd at overveje.

Alternativt kan man vælge at privatlease bilen. Vælger man den i Tekna-udstyrsniveauet, koster det 5.000 kr. i førstegangsydelse og derefter 5.000 kr. pr. måned, hvis man kører 15.000 km om året. Også det er en ganske fin pris.

Vælger man i stedet at købe bilen, så har vi beregnet, at det koster 5,10 kr. pr. km alt inklusive at eje og køre i bilen 20.000 km om året, og det er et udgiftsniveau i den høje ende – godt hjulpet på vej af de ret høje benzinudgifter.

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve