Hybridbilen Toyota Corolla Touring Sports kører på en landevej med træer i baggrunden
Biltest

Toyota Corolla Touring Sports – Nøjsom stationcar

Hybridudgaven af Toyota Corolla som stationcar byder på plads, komfort og køreglæde. Og så holder den nyeste hybridteknik igen med de dyre dråber.
Hybridbilen Toyota Corolla set bagfra, mens den kører på landevej

Motors vurdering

Toyota Corolla

21,3 km/l
Hybrid
379.990 kr.
  • Forbrug
  • Plads
  • Udstyr
  • Påhængsvægt
  • Ingen p-sensorer
  • Ingen blind-spot
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.8 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    106 g/km
  • Effekt
    140 hk
  • Moment
    142 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.480 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    581 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:465 cm B:179 cm H:146 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,10 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Toyota bruger fortsat mere energi på at forbedre sin hybridteknik end på at lancere elbiler. Det betyder, at nyeste generation af Corolla nu kun fås med hybridmotorer. De traditionelle benzinmotorer er udfaset, for slet ikke at tale om dieseludgaverne, der forsvandt for flere år siden.

Nu er det udelukkende hybrid-modellerne, det drejer sig om, og det er vel at mærke med femte generation af den særlige motorteknik. Den nye generation er kendetegnet ved kraftigere benzin- og elmotorer samt en bedre styring af kræfterne i den avancerede e-CVT-gearkasse.

Alt i alt betyder det, at vi nu oplever den nye Corolla som den bedste hybridbil fra Toyota.

Kabinen i en Toyota Corolla Touring Sports
Førerpladsen er opgraderet med et stort instrumenthus med digital visning, hvor man kan ændre layoutet, og med en stor 10,25”-skærm i midten med bl.a. trådløs Apple CarPlay/Android Auto.

Hvordan kører Toyota Corolla?

Bag rattet mærker man det i form af meget komfortabel kørsel og en ret begrænset motorstøj. Særligt ved bykørsel nyder man, at benzinmotoren ofte slår helt fra, så man blot glider afsted på eldrift, som var det en elbil.

Det er det dog ikke, og det er heller ikke en plugin-hybrid, der kan lades op med strøm fra nettet. Strømmen, der lejlighedsvis driver hybridbilen frem, er den, der opsamles ved f.eks. nedbremsninger.

Der er generelt set to formål med hybridteknikken. Det ene er at give en smidig og afslappet kørsel i en bil, hvor man ikke skal bekymre sig om gearskift og motoromdrejninger. Den fordel har Corolla ubetinget opnået.

Det andet handler om at holde hus med benzinforbruget, og også her får man i praksis en fordel, omend den ikke er helt så stor som ved komfortforbedringen. På papiret kører denne udgave af Corolla 21,3 km pr. liter, og det er et flot tal, der taler for bilen.

I praksis kører man dog noget kortere pr. liter i de fleste biler, og her er Corolla ingen undtagelse. Vi klarede dog en lang motorvejstur på tværs af Danmark med ca. 17 km pr. liter, og vi nåede næsten to kilometer mere, da vi målte over en mere blandet strækning.

Mand står ved bagagerum på en Toyota Corolla Touring Sports
Læssekanten er lav, og med en stor bagklap er det let at få bagage ind og ud af bilen. Selve bagklappen er elektrisk betjent, og den kan åbnes ved at bevæge foden ind under bilen.

Hvad koster en Toyota Corolla at eje?

Der er derfor udsigt til relativt lave benzinudgifter, omend de samlede udgifter til brændstof ikke kan komme helt ned på det, man kan forvente i en elbil. Ser man på de samlede udgifter over fem år og 100.000 km, lander km-prisen på 4,10 kr., og det placerer Corolla lige mellem de traditionelle benzinbiler uden hybridteknik og de moderne elbiler.

Den udgave af Corolla, som vi her har testet, er forsynet med den nye 1.8-liters benzinmotor med 140 hk i udstyrsniveauet Style, og som stationcar – det Toyota kalder Touring Sports. Den koster i runde tal 380.000 kr., og hvis man tilkøber en sikkerhedspakke med bl.a. advarsel for biler i den blinde vinkel og p-sensorer for og bag, så lander prisen samlet set stadig under 400.000 kr.

Så får man en yderst vellykket bil med et meget praktisk design. Netop denne kombination er den, vi ser som det bedste køb i det i øvrigt ret omfattende Corolla model-program.

Stor skærm i en Toyota Corolla
Den store skærm har danske menuer, og hvis den er koblet til nettet, kan man bl.a. få aktuelle trafikmeldinger. Under skærmen er der traditionelle knapper til betjening af klimaanlægget.

God og lang garanti

Der er fremragende plads inde i bilen, og bagtil er bagagerummet både stort og regulært i formen. Og på det køretekniske område glæder vi os over en velfungerende fartpilot, der både fastholder afstanden til forankørende, og som også fastholder bilen midt i vognbanen, der hvor det giver mening.

Kører man andre steder, er det let at slå det hele fra via en knap på rattet, og det er rart. Der er mulighed for at spejle telefonen på den store skærm i midten uden brug af kabel via enten Apple CarPlay eller Android Auto, og det fungerer rigtig fint.

På minussiden har vi primært den lidt besværlige gearstang, der på hver tur manuelt skal flyttes mellem P og D og tilbage igen. Derudover er det for nogle et minus, at bilen kun må trække 750 kg på krogen.

Men kan man leve med disse få minusser, står man med en fin og velfungerende bil, der endda kan nyde godt af en af markedets bedste garantidækninger på op til 10 år og 185.000 km, hvis man får bilen serviceret hos Toyota.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve