Renault Captur kører på landevej med træer i baggrunden
Biltest

Renault Captur – Populær SUV får „elektrisk“ design

Renault Captur er en lille SUV, som traditionelt har givet meget bil for pengene. Nu har den fået et facelift, og fronten er nærmest en kopi af den elektriske Scenic-model. En vellykket opdatering, der desværre har sendt prisen i vejret.
Renault Captur set bagfra på en landevej

Motors vurdering

Renault Captur

16,9 km/l
Benzin
294.990 kr.
  • Design
  • Udstyr
  • Adaptiv fartpilot
  • Pris
  • Motorlyd
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    134 g/km
  • Effekt
    158 hk
  • Moment
    270 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.267 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    487 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:424 cm B:180 cm H:158 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,30 kr./km

Sikkerhed

2024
Luk

Mange danskere kender til Renault Captur. Da de små benzindrevne SUV-modeller hittede for 10 år siden, var Captur skarpt prissat, og bilen kostede blot Captur 175.000 kr. Siden da er bilen blevet udstyret med dels sikkerhedsudstyr som nødbremse, dels ny teknologi, der får bilen til at køre længere på literen. I Danmark markedsføres Captur kun med automatgear.

Dermed koster den billigste model nu hele 275.000 kr., og den testede Captur med Techno-udstyr koster hele 295.000 kr.

Captur har netop fået et facelift af den slags, som bemærkes. Den nye front minder meget om den elektriske Scenic, hvor designet er vellykket med en ret høj front. Bilen ser ganske enkelt større ud, men det snyder, for den er ikke vokset indvendigt.

Kabine i en Renault Captur
Testbilen er med opgraderet instrumentskærm fra 7” til 10”. Det giver en mere lækker visning af data samt mulighed for stor kortvisning i midten. Der er gode knapper til betjening af den adaptive fartpilot på den venstre side af rattet.  

Google er med i kabinen

I kabinen er der også kommet små forandringer, hvor den mest iøjefaldende er den opgraderede 10”-skærm med Googles styresystem. Vi har prøvet systemet i flere andre Renault-modeller, og betjeningen er ganske intuitiv.

En klar fordel er, at Google Maps er integreret med din Google-profil. Så søger du på en adresse på din computer eller mobil, så dukker adressen automatisk op ude i bilen. Og så har Renault monteret fysiske trykknapper til volumen oven på skærmen. Det er en klar forbedring i forhold til de tidligere trykfølsomme knapper.

Bagsæder i Renault Captur
Lidt utraditionelt for en SUV kan bagsæderne faktisk længdeforskydes med 16 cm. Det giver mulighed for at få et større bagagerum på bekostning af benpladsen på bagsædet. Og selvom tanken kan lokke, så er der ikke plads nok til at udnytte det fuldt ud, hvis man har passager med på anden række.

God pakke med lyd og sensorer

Testbilen havde en Navigation Premium-pakke, der tilføjer en 10”-instrumentskærm, hvor man får mere intuitiv visning om hastighed, men også mulighed for at få kortvisninger fra Google Maps. Den pakke vil vi anbefale, ikke mindst fordi man også samtidig får p-sensorer foran og på siden af bilen, samt et lydanlæg fra Harman Kardon.

Sidstnævnte er en god oplevelse, der understreger, at man ikke behøver en stor, dyr bil for at få god lyd. Den samlede merpris er på 11.000 kr. Dermed lander prisen samlet set over 300.000 kr., men det er desværre blevet dyrt at købe benzinmodeller i dag, og konkurrenterne ligger også i samme prisleje.

Bagagerum med blå kuffert i en Renault Captur
Pladsen er en af Capturs-styrker – især i bagagerummet, hvor der er hele 487 liter til rådighed. Bagagerumsbunden kan placeres i to indstillinger, og i den høje position er der flad lasteflade, når du lægger bagsæderne ned.

Skal man vælge en Captur?

Renault Captur har generelt et fint udstyrsniveau med en velfungerende adaptiv fartpilot, friskluftdyser til bagsædet og en fin gearvælger. Vi savner dog en pulsføler i rattet, så på længere ture kommer der advarsler om at holde på rattet, selvom du holder på det.

Kabinen er fin størrelsesmæssigt i forhold til konkurrenterne i klassen af benzindrevne små SUV-modeller. Men afgiftsfritagelsen på elbiler gør, at du der får meget mere bil for pengene. Det er derfor svært at pege på Captur som et godt valg, når større elbiler er billigere i indkøb og endda endnu billigere i drift.

Capturs største udfordring i forhold til benzinkonkurrenterne er dog ikke prisen, men at motorstøjen kan være lidt anmassende, og at vi oplevede et lidt højt benzinforbrug, der kun tillod 15 km/l ved blandet kørsel.

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve