Hyundai Inster kører på gade belagt med brosten
Biltest

Hyundai Inster – Billig og lille elbil med flot udstyr

Med sine noget utraditionelle former vækker den lille elbil Hyundai Inster opmærksomhed overalt. Takket være et lille batteri er startprisen holdt nede på 180.000 kr., selvom bilen er fyldt med udstyr. Spørgsmålet er, om Inster så også fungerer i hverdagen.
Hyundai Inster set bagfra, mens den kører i by

Motors vurdering

Hyundai Inster

El
191.995 kr.
  • Pris
  • Garanti
  • Udstyr
  • Rækkevidde
  • Pladsforhold
  • Forlygter
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    En elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 49/46 kWh (NCM)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    115 hk
  • Moment
    147 Nm
  • Topfart
    150 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.410 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    280 liter
  • Akselafstand
    258 cm
  • Officiel rækkevidde
    370 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
    Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:383 cm B:161 cm H:161 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,75 kr./km
  • Målt rækkevidde 290 km
Luk

Billige biler har altid været dem, der ikke havde alle de smarte løsninger. Men den opfattelse har Hyundai skudt til hjørne med den nye Inster, der er en elektrisk minibil, hvor priserne begynder ved 180.000 kr.

Med et vovet udseende og en indretning, der lægger op til en alsidig brug af bilen, har Hyundai gentænkt den måde, hvorpå en minibil skal opfattes.

O.k., de billigste udgaver er kun i begrænset omfang anderledes end det, vi er vant til. Men bilens form lægger op til mere, og det får man til fulde en oplevelse af i topudgaven, hvor der f.eks. er længdejusterbart bagsæde, et smart forsæde og et udstyrsniveau, der overrasker.

Video: Se nærmere på Hyundai Inster

Hvad koster Hyundai Inster?

Så er prisen ganske vist også løbet op i fortsat rimelige 195.000 kr. Og hører man til de eventyrlystne, kan man få Inster i en særlig Cross-udgave, hvor det ydre er gjort mere offroad-agtigt, og hvor man kan tilkøbe en tagbagagebærer, der råber på en tur ud i naturen med et telt på taget. Bliver man draget af alle mulighederne, kan prisen så presses helt op i nærheden af de 230.000 kr. 

Vi har her testet en udgave, hvor batteriet er på 49 kWh i stedet for grundudgavens batteri på bare 42 kWh. Den har vi testet på det laveste udstyrsniveau, der hedder Essential, og så lander prisen på 192.000 kr.

Vil man have samme batteristørrelse i Advanced-udgaven med masser af udstyr, så koster det 207.000 kr., og det er denne udgave, vi peger på som bedste køb efter at have prøvet flere udgaver af Inster, og efter at vi har analyseret modelprogrammet.

Kabinen i en Hyundai Inster
Førerpladsen indeholder mange betjeningszoner, der er noget spredt fra hinanden: et digitalt cockpit foran rattet, skærmen oven på instrumentbordet med tilhørende knapper under friskluftdyserne, knapperne til klimaanlægget lidt længere nede og endelig et betydeligt antal knapper på rattet. Det kræver lidt tilvænning.

En lille og smal sag

Uanset valg af batteristørrelse og udstyrsniveau er karrosseriet det samme, og det betyder, at man får en minibil med en længde på bare 3,8 meter og en bredde og en højde, der begge måler 1,6 meter. Særligt bredden er dermed omkring 30 cm mindre end i mange andre biler, og det mærker man tydeligt, når man sidder i bilen.

Rækkevidde og effektivitet

WLTP (blandet kørsel):
Rækkevidde: 370 km
Effektivitet: 8 km/kWh

Motors test ved 110 km/t:
Rækkevidde, 20º: 290 km
Effektivitet, 20º: 6,3 km/kWh

Rækkevidde, 0º: 240 km
Effektivitet, 0º: 5,2 km/kWh

Ved bagsædet er der således kun to siddepladser, og ved førersædet sidder man ret tæt på både døren og den forreste passager. Det bliver derfor hurtigt lidt klemt, hvis man er over middelstørrelse, og det er absolut et forhold, man skal prøve godt og grundigt, før man køber bilen. Men er der plads nok, venter der mange gode oplevelser med den lille Inster.

Bagagerummet er selvsagt heller ikke stort, men det går mindst lige så fint an i hverdagen som den plads, man møder hos mange af konkurrenterne. Inster kan dog ikke følge med, når det gælder muligheden for et anhængertræk.

Et sådant kan ikke monteres, og det kan i sig selv være en årsag til at fravælge Inster. Hyundai er dog i gang med at se på, om der kan udvikles en separat cykelholder til bilen.

Skærm i midten af kabinen i en Hyundai Inster
Skærmen i midten er på 10,25” og rummer en lang række menupunkter, der kan bruges til at betjene bilens mange funktioner. Alle menuer er på dansk, og man kan bruge Apple CarPlay eller Android Auto via kabel.

Hvordan kører Hyundai Inster?

Bag rattet opleves Inster som en velkørende bil, der trods sine blot 115 hestekræfter faktisk føles ret kvik. Det skyldes naturligvis også, at Inster er en let bil. Den vejer et stykke under 1,5 ton, og det er ikke meget i elbilverdenen, hvor store batterier normalt er med til at sende vægten i vejret.

Inster kan køre op til 150 km/t, og den kan accelerere fra 0 til 100 km/t på godt 10 sekunder. Det er begge fine værdier, der i benzinbilverdenen ville have udløst anerkendelse, men som er til den svage side blandt elbilerne, hvor præstationerne almindeligvis er stukket af.

Men præstationerne i Inster er o.k., og det betyder, at man uden problemer kan følge med trafikken. Affjedringen er rar, og sammen med et pænt lavt støjniveau føles bilen ret komfortabel. 

Ladekurve for Hyundai Inster
Ladekurven viser, at ladeeffekten topper med 82 kW efter 20 minutter, men at den er ganske stabil. De første 15 minutter er den i snit på 76 kW, og derefter falder den til i snit 72 kW efter en halv time. Efter 30 minutter er der tilført strøm nok til 225 km motorvejskørsel ved 20 grader.

Hyundai Inster kører sikkert under pres

Vi har også testet dens evne til at klare sig gennem kritiske manøvrer. Det har vi gjort dels på FDM Jyllandsringen, dels i forbindelse med testen af de nyeste biler, der kæmpede om at blive The Car of the Year 2025, hvor den opnåede en flot fjerdeplads.

I begge tilfælde kunne vi konstatere, at bilen klarer en dobbelt undvigemanøvre til topkarakter. Den styrer præcist, og når farten bliver høj, understyrer den ganske vist, men ESC-systemet griber ind og tvinger den på rette kurs igen.

Samlet set er køreegenskaberne overraskende gode, ikke mindst set i forhold til bilens korte akselafstand. Det er godkendt!

Det skal nævnes, at denne del af testen foregik ved solide plusgrader på 17-tommerhjul, som er ekstraudstyr til Advanced-udgaverne til en merpris på 5.000 kr. Vores aktuelle testbil kørte på 15-tommers stålfælge med vinterdæk, hvilket naturligvis tager toppen af præstationerne.

Ladekabel sidder i fronten på en Hyundai Inster
Ladeporten er placeret i fronten af bilen. Det er egentlig ganske praktisk i hverdagen, men placeringen har nødvendiggjort et par ekstra gummipropper, der skal fjernes, hver gang man vil lade bilen op.

Meget flot sikkerhedsudstyr

I det hele taget har alle udgaver et flot sikkerhedsniveau med bl.a. en adaptiv fartpilot og en tilhørende vognbaneassistent som standardudstyr. Det er ikke almindeligt at se sådant udstyr i denne prisklasse, og det er med til at løfte det samlede indtryk af bilen.

Vores oplevelse af bilens evne til selv at følge vognbanen var god, og særligt på de større veje med tydelige striber får man en god hjælp fra systemerne. På de mindre veje kan det hele let slås fra via knapper på rattet.

Fartpiloten kan indstilles til at følge vejskiltene, så man altid holder den aktuelle fartgrænse. I en ideel verden er det bare dejligt, men i Danmark er det ikke altid en fordel, idet man ikke skilter konsekvent med fartgrænserne herhjemme.

Som altid i nye biler er der også en advarsel, hvis man overskrider fartgrænserne, og man får også en advarsel, hvis man ikke ser ud ad forruden. Begge dele kan let slås fra, men man skal gøre det før hver tur, hvis man generes af lydene.

Derudover har bilen et udmærket bakkamera, en avanceret nødbremse, der bremser for både biler og cyklister, samt hele syv airbags, inklusive en særlig airbag, der puster sig op mellem de to personer på forsæderne, så de ikke slår hovederne mod hinanden. Inster er endnu ikke testet af Euro NCAP.

Person sidder på forsædet i en Hyundai Inster, og hans skulder rammer B-stolpen
Hyundai Inster er en smal bil, og det mærker man ved førerpladsen, hvor langbenede sidder, så skuldrene støder mod B-stolpen. Det er ikke rart i længden.

Vælg Advanced-udgaven

To ting undrer dog, når vi ser på udstyrslisten: Der er ikke som standard varme i sæde og rat! Her skal man derfor huske at bestille bilen med en komfortpakke til bare 3.500 kr., og så får man disse væsentlige detaljer med.

Man kan også overveje at bestille bilen med en vinterpakke til 7.000 kr., der indeholder en varmepumpe med mulighed for at forvarme batteriet. Den skruer lidt ned for energiforbruget til daglig, så man kan køre lidt længere på en opladning.

Men det er nok begrænset, hvor meget man samlet set kan reducere energiforbruget med den, og da man også uden denne pakke får fin varme i bilen og mulighed for at forvarme bilen før en køretur. Derfor er det nok et kryds, man godt kan tillade sig at spare væk.

På minussiden har vi noteret forlygternes lysudbytte. De er af halogen-typen, og de giver et noget gulligt lys, der ikke imponerer. Ofrer man de 15.000 kr., det koster at gå fra Essential- til Advanced-udgaven, får man bl.a. forlygter af LED-typen med i købet. Alene den forskel er merprisen værd, men da der også følger den omtalte komfortpakke med, er det ikke svært at argumentere for, at man netop skal vælge Hyundai Inster i Advanced-udgaven.

Person sidder på bagsædet i en Hyundai Inster
Bagsædepladsen er rimelig, men heller ikke mere end det. Der er kun siddepladser ved bagsædet, men der er integreret isofix-beslag ved begge positioner. Vi savner friskluftdyser, læsespots og midterarmlæn. I denne udgave kan bagsædet ikke længdeforskydes.

Hvad koster Hyundai Inster?

Hyundai har en af markedets bedste fabriksgarantier, idet den gælder i fem år, uanset hvor mange kilometer man kører. Det er dermed en garanti, der lever fint op til FDMs mindstekrav, som er på fem år og mindst 150.000 km.

Hyundais garanti omfatter i princippet hele bilen med enkelte undtagelser. Det er dog en forudsætning, at bilen serviceres efter fabrikkens forskrifter, som er en gang hvert år eller for hver 30.000 km. Det kaster mindst et årligt serviceeftersyn af sig og er noget, der er med til at øge omkostningerne ved at eje bilen.

Og selvom man tegner en service- og reparationsaftale, der for en fast pris dækker alle planlagte serviceeftersyn og eventuelle reparationer, løber det alligevel op. En sådan aftale koster nemlig 379 kr. pr. måned, eller hvad der modsvarer 4.548 kr. om året.

Men vi har beregnet, at det trods alt ikke koster mere end 2,75 kr. pr. km at eje og bruge bilen i fem år og i alt 100.000 km, når man indregner alle udgifter.

Bagagerum med blå kuffert og ladekabel i en Hyundai Inster
Bagagerummet rummer beskedne 280 liter, men pladsen kan udvides ved at folde enten den ene halvdel eller begge halvdele af bagsæderyglænet forover. Der er ikke et separat rum til ladekablet, der derfor optager en del af pladsen. Bilen må ikke udstyres med anhængertræk.

Billigt og trygt køb

Så trods de årlige serviceudgifter ender det med at være en samlet pris, der bringer Hyundai Inster ind på pladsen som en af de billigste biler på markedet og endda også billigere end det, det koster at eje og bruge en benzinbil i prisklassen mellem 150.000 og 200.000 kr. Det er der selvsagt ikke mange andre biler, der kan matche.

Vil man i stedet lease Hyundai Inster, er der også gunstige priser i udsigt: Det koster blot 5.000 kr. i førstegangsydelse og derefter 3.995 kr. om måneden, hvis man leaser den testede udgave i tre år og med 20.000 km pr. år.

Det gør det ikke billigere samlet set, men for nogle vil det alligevel være en mere overskuelig løsning, der også fjerner usikkerheden om gensalgsprisen. Det tegner alt i alt godt for den sydkoreanske charmetrold, og vi kvitterer med en samlet karakter på fire ud af seks stjerner.  

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her