Motor mener
Det er lykkedes at fastholde en lang række af de velkendte dyder fra den oprindelige Fiat Panda i denne nye generation, der er blevet noget større. Samtidig er den opdateret med ny teknik og el-drivlinje.
TORINO Mange husker sikkert Fiat 127, Uno og Punto. Af uforståelige grunde slap Fiat sit veletablerede greb om minibilerne for nogle år siden, og indtil nu har det ikoniske italienske bilmærke derfor stort set kun været at finde på brugtvognsmarkedet.
Men nu er der lys forude for dem, der fortsat drømmer om en fabriksny minibil, der afspejler drømmen om det søde italienske liv. Om få måneder dukker en ny generation af Fiat Panda nemlig op, og denne gang er det – helt i tidens ånd – en elbil, der er tale om.
Den hedder endda Grande Panda, da den er noget større end den oprindelige Panda, der får lov at fortsætte som hybridbil på det italienske marked helt frem til 2030.
![Førerpladsen i en Fiat Grande Panda](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Fiat%20Grande%20Panda_interiors%20%285%29_900.jpg?itok=Au9axNR7)
Søsterbil til Citroën og Opel
Den nye Grande Panda bygger er langt hen ad vejen på linjerne og ånden fra den oprindelige Panda fra 1980. Men nu 45 år senere har verden ændret sig, og det betyder, at den oprindelige minimalisme i kabinens indretning bl.a. er erstattet af store skærme, ordentlige sæder og et interiør, der er pakket ind nydelige plastpaneler.
Alt er som noget nyt fremstillet af genbrugsmaterialer som bl.a. genbrugte drikkekartoner og genbrugsplast. Dermed er idéen om et minimalt ressourceforbrug fastholdt, selvom bilen unægtelig er blevet noget større og mere ressourcekrævende.
Fiat Grande Panda er bygget over samme platform som bruges til Citroën ë-C3 og Opel Frontera. Det betyder, at vi også i Grande Panda har en elmotor på 113 hk, der trækker på forhjulene. Den får strøm fra et batteri på 44 kWh, og det medfører en officiel rækkevidde på 320 km.
Udvendigt måler bilen fire meter i længden og er dermed mere end en halv meter længere end den oprindelige Panda.
![Info-skærm foran rattet i en Fiat Grande Panda](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Fiat%20Grande%20Panda_interiors%20%286%29_900.jpg?itok=WSAtrQi6)
Italiensk design i stor stil
Trods fællesskabet med de to andre bilmærker er det lykkedes at skabe en bil, der i den grad udstråler det, man vil forvente at møde i en Fiat. Instrumentbordet er udformet som omridset af den berømte testbane på taget af Fiat-fabrikken i Torino, og brugen af gennemsigtige plastdetaljer sender venlige hilsner til store italienske møbel-klassikere.
Og som en hilsen til den rigtige bambus-gnaskende Panda kan man vælge interiør i netop bambus-materialer, hvilket gør, at man har svært ved at undlade at trække på smilebåndet, når man sidder i bilen. Ingen tvivl om at det er lykkedes at gøre Fiat Grande Panda til noget særligt.
Også udvendigt kommer man aldrig i tvivl om, hvilken bil der er tale om. Hen langs dørene står der Panda med store bogstaver, som er presset ind i dørsiderne, og bagpå står der både Fiat og Panda på sjove måder, som øjet ikke kan undgå at fange.
En sjov detalje finder man ved udstyrsversionen RED, der har hvidmalede stålfælge, som holder fast i minimalismen bag bilen, og som giver Panda et sejt udtryk.
![Stor, oval skærm i en Fiat Grande Panda](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Fiat%20Grande%20Panda_interiors%20%289%29_900.jpg?itok=_obr6nmx)
Hvordan kører Fiat Grande Panda?
Bag rattet opleves Grande Panda som en vellykket konstruktion. Trods motorens beskedne effekt føles den 1.500 kg tunge elbil tilpas hurtig, og man savner ikke kræfter.
Det man måske kunne savne, er en adaptiv fartpilot, men man forstår, at denne bil ikke er skabt for dem, der kører lange afstande på motorvejen. I stedet er bilen let at håndtere i byen på grund af bilens beskedne dimensioner.
Affjedringen føles godt afstemt til de ofte ujævne vejbaner, man møder i byerne. Og som en ekstra hjælp har Panda nu bakkamera og p-sensorer som standard.
![Bambusindlæg i dashboardet i en Fiat Grande Panda](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Fiat%20Grande%20Panda_interiors%20%282%29_900.jpg?itok=pi294_oe)
Moderne interiør – og dog …
Ved førerpladsen er der et meget stort og tydeligt digitalt speedometer lige foran rattet, og til højre er der en fin skærm med navigationsanlæg og trådløs Apple CarPlay og Android Auto.
Gearvælgeren er placeret mellem forsæderne, og den placering er måske ikke verdens bedste, men det fungerer trods alt, selvom man både skal sætte den i P og aktivere P-bremsen, når man forlader bilen.
Det er ikke helt moderne, ligesom en tændingslås med tilhørende startnøgle føles noget besynderlig i 2025. Men på en eller anden måde er man alligevel klar til at sige pyt med det, for bilen har så mange andre charmerende sider, at det samlede indtryk forbliver positivt.
![Bagagerum med to hvide tasker i en Fiat Grande Panda](/sites/default/files/styles/ckeditor_fullwidth_small/public/inline-images/Fiat%20Grande%20Panda_interiors%20%2811%29_900.jpg?itok=WbuzHrvb)
Kun to års garanti
I Danmark kan bilen oplades med op til 100 kW på farten og med 11 kW via den traditionelle ladeport, derhjemme. Fiat har udviklet en smart løsning med et indbygget ladekabel, man trækker ud ad en port i fronten, men det kabel er kun beregnet til at lade med en 1-faset lader og kommer derfor ikke til Danmark. Ærgerligt, for idéen virker god!
Produktionen af Grande Panda er netop gået i gang på den fælles Stellantis fabrik i Serbien, og de første biler kommer til Danmark senest efter sommerferien. Vi kender endnu ikke priserne, men de bør lande under 200.000 kr., hvis det hele skal give mening.
Det vil i så fald være en konkurrencedygtig pris, der desværre ledsages af en noget utilstrækkelig fabriksgaranti på blot to år, hvilket trækker noget ned i den samlede vurdering af bilen.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.