Hyundai Kona - elbilen der kører og kører
Motors vurdering
Hyundai Kona
- Antrit
- Stilheden
- Rækkevidde
- Ladetid
- Fodplads bag
- Anhængertræk ikke muligt (300 kg fra juni 2020)
Fabriksdata
-
MotorSynkron elmotor
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt204 hk
-
Moment395 Nm
-
Topfart167 km/t.
-
Acc. (0-100)7,6 sek.
-
Køreklar vægt1.743 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum332 liter
-
Akselafstand260 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 5 / 128 års garanti på batterierne
-
MålL:418 cm B:180 cm H:157 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,15 kr./km
- Målt rækkevidde 474 km
Hvad kan den så, din nye bil? Hidtil har spørgsmålet handlet om topfart og 0-100-tider. Men for elbilejere er der naturligvis tale om rækkevidden. Normalt har km-tallet været skuffende lavt, men det gælder ikke Hyundai Kona som elbil.
Det korte svar er, at Hyundai Kona Electric kan køre 300 km på motorvej eller 474 km ved blandet kørsel. Det lange svar er, at rækkevidden afhænger af dit kørselsmønster, hvor ofte du lader, om du forvarmer bilen før køreturen, og ikke mindst hvornår på året du kører. For det koster energi at holde temperaturen oppe i kabinen og batteriet om vinteren.
Denne første test af Hyundai Kona blev kørt i starten af oktober 2018, hvor temperaturen var omkring 15 grader. Fordi kulde påvirker rækkevidden, så havde vi booket bilen ind til test igen i januar 2019. Her kørte vi samme rute som i efteråret med blandet kørsel i byen, på landevej og på motorvej. Temperaturen var mellem 2-6 grader under denne test, og rækkevidden blev kun 375 km, eller godt 21 pct. kortere end vores test i efteråret.
Læs også: Test af Hyundai Kona electric fra 2019
De fleste elbiler har hidtil haft tilstrækkelig rækkevidde om sommeren og nærmest været ubrugelige om vinteren. Men det ændres med Hyundai Konas exceptionelt lange rækkevidde. Den slår ikke bare alle konkurrenterne i prisklassen omkring de 300.000 kr.
Den kører endda længere i vores test, end vi tidligere har opnået under prøvekørsler med den større Tesla Model S. Dermed er elbilrevolutionen skudt i gang for almindelige bilkøbere.
Stille, hurtig og komfortabel
Det første, man bemærker, når man kører i elbil, er, at der stort set ingen støj kommer fra motoren. Tilbage er kun vind- og dækstøj. Testbilen havde lidt slidte dæk, der støjede, når asfalten var meget ru; ellers var Kona Electric meget stille.
Den findes i to varianter, hvor der er forskel både på batteristørrelsen og motorens styrke. Her tester vi den kraftigste model, og det er den, du skal vælge. Ikke fordi man har brug for de 204 hk eller en 0-100-km/t.-tid på GTI-prangende 7,6 sekunder. Men fordi du samtidig får det store batteri på 64 kWh (+25 kWh) for en merpris på blot 30.000 kr.
Det store batteri øger vægten. Heldigvis har Hyundai udviklet en undervogn, der er komfortabel, samtidig med at vægten holdes i skak. Dermed egner den sig ikke kun til korte ture, men er også en behagelig rejsebil, hvilket vi oplevede på en langtur fra Oslo til København gennem Sverige.
Kona Electric er behagelig at køre langt i, ikke mindst fordi sikkerheds- og komfortniveauet er så højt. Her vil man især glæde sig over den adaptive fartpilot, men også den adaptive vognbaneassistent. Det er en form for første generation af selvkørende hjælp, hvor bilen selv holder sig i midten af vejbanen. Det er ikke perfekt, men fungerer overraskende godt og er en stor aflastning på motorvejene.
På mindre veje med sving og ujævnheder opleves eludgaven af Kona dog ikke helt så vellykket som benzinudgaven. Affjedringen slår til tider igennem og minder om, at elbilen med sine 1.743 kg er næsten 400 kg tungere. Det mærker man også, når bilen skal gennem kurver, hvor dens styreevne ikke matcher den almindelige version.
Kryds ved det hele
Nu vi er ved den almindelige version af Kona, skal vi lige minde om, at den vandt vores gruppetest af små SUV’er i Motor nr. 3/2018. Grundlæggende er det altså en rigtig fin bil med den høje siddehøjde, der gør dig glad for bilen i hverdagen. Dertil kommer en imponerende garanti på hele fem år på bilen og otte på batteripakken.
Der er dog den forskel, når du ser på eludgaven af Kona, at man bør overveje at købe topmodellen, så længe der ikke er afgift på elbiler. Premium-udgaven af Kona koster 40.000 kr. ekstra, men for de penge får du den store 8-tommers trykfølsomme skærm med navigationskort i 10 år, LED-forlygter, headupdisplay, køling i forsæderne, lædersæder, skiltegenkendelse og trådløs opladning af mobilen.
For den udstyrsglade er det klart valget. Men den billigere Trend-model til 300.000 kr. har trods alt også klimaanlæg, nøglefri betjening, bakkamera, adaptiv fartpilot, blindvinkelalarm, sædevarme og en 7-tommers trykskærm med bl.a. Apple CarPlay. Det vil for de fleste bilister være tilstrækkeligt.
Uanset variant får du vitterlig meget udstyr for pengene og naturligvis en effektiv nødbremse i begge modeller.
Det praktiske halter
Det er ikke kun udstyret, der fylder godt i bilen. Det gør batteriet også. Derfor er vognbunden hævet lidt i forhold til den almindelige Kona. Foran betyder det ikke det store, men på bagsædet føles knæpladsen mindre, idet man sidder lidt mere med „knæene om ørerne”. Dertil kommer, at fodpladsen er meget begrænset, hvis forsædet er kørt helt ned.
Selve forsæderne er til gengæld rigtig komfortable og adskiller sig på dette punkt fra en konkurrent som Nissan Leaf. De er både bløde og støtter fint i siderne, og så er det nemt at komme ind og ud af bilen, fordi Kona er en høj bil.
Bagagerummet er på 332 liter, hvilket er fint for de fleste. Det er dog lidt mindre, end vi er vant til i mellemklassen, og slet ikke på stationcarniveau.
Tilsvarende vil bilister med behov for anhængertræk gå forgæves her. Træk er ganske enkelt ikke en mulighed, og det er en årsag til, at mange må vente på næste generation af elbiler.
((Denne test er fra oktober 2018, og på daværende tidspunkt var det ikke muligt at få anhængertræk på en Hyundai Kona. Siden har Hyundai ændret på bilen, så biler registreret efter juni 2020 nu må monteres med trækkrog, og de må dermed trække op til 300 kg.))
Lang ladetid
Dermed vil elbilen ikke være for alle. Det gælder også bilister, der kører rigtig meget, f.eks. sælgere. For selvom den officielle rækkevidde er opgivet til 482 km, og vi nåede hele 474 km, så tager det stadig tid at lade bilen op. Under vores langtur fra Norge til København brugte vi en time og 20 minutter på at lade. Det vil man ikke gøre i en benzin- eller dieselbil. Kona Electric kan lade relativt meget op på en time, men det er stadig en lang ventetid.
Batterierne har dog bedst af ikke at blive ladet hurtigt op for ofte, så de fleste vil lade derhjemme. Her bliver det lidt teknisk, for Kona kan kun lade på én fase, dog med op til 32 Ampere. Herhjemme kan man få installeret en hjemmelader med 16 A, så tager opladningen af Kona næsten 20 timer, hvis batteriet er kørt helt ned. Desværre kan man ikke lade med 32 Ampere på en fase i Danmark, det vil potentielt halvere ladetiden.
Fra 2020 er der mulighed for, at man kan tilvælge ladning på tre faser. Det nedbringer ladetiden til godt seks timer.
Så selvom Kona Electric har kureret rækkeviddeangsten for de fleste, skal der fortsat ændres adfærd, når man vælger en elbil. Om det er en høj eller lav pris for ikke at forurene lokalt, have en stille bil og et hurtigt optræk og købe fremtidens bil allerede i dag, er op til den enkelte. Men nu er muligheden der.
Redigeret november 2020: Tilføjet afsnit om tre faset ladning.