Motor mener
Mazda MX-30 er en forfriskende anderledes, veludstyret og grundlæggende lækker og velkørende elbil. Det lille batteri har klare fordele, men det begrænser også bilens appel, at man ikke kan vælge større rækkevidde.
HVIDOVRE Da Motor i september 2019 kørte en kamufleret prototype af Mazda MX-30, sagde Mazda, at mærkets første elbil ville ankomme i september 2020.
Og i modsætning til mange andre bilmærker holder Mazda sin elektriske køreplan. De første kundebiler er på vej med skib fra Japan og er klar til september. En enkelt forløber dukkede op i juli, og den har Motor set nærmere på.
Læs også: Motors prøvekørsel af MG ZS
MX-30 er en mellemstor crossover på størrelse med Nissan Qashqai (og Mazda CX-30) og er særlig ved at have bagdøre, der åbner bagud, og den nøjes med 200 km rækkevidde.
Lille batteri godt for miljøet
Den korte rækkevidde og dermed det lille batteri er valgt for at holde vægten, prisen og klimabelastningen nede. Mazda erkender da også, at MX-30 ikke er en bil for alle. Man skal have et moderat kørselsbehov – ikke noget med at køre mellem landsdelene hver uge – og så kan den også være oplagt som bil nr. to.
Sådan er bilen designet, så det er svært at brokke sig yderligere over det. Men derfor er det alligevel ærgerligt, at der ikke som tilvalg tilbydes et større batteri, så den fine Mazda kunne appellere til flere.
Se komplet oversigt over Motors test af elbiler
I det mindste er den officielle rækkevidde realistisk. I hvert fald blev det til 196 km på Motors første tur ved blandet kørsel i 15 graders varme. Batteriet indeholder (brutto) 35 kWh energi, og det er væskekølet via bilens airconditionanlæg. Det er iøvrigt helt samme batteri, som ligger i Honda e.
Lader langsomt derhjemme
Ladehastigheden er desværre heller ikke i top. 50 kW-hurtigladning er ok, når nu batteriet ikke er større. 0 til 100 procent tager én time og tre minutter, siger Mazda. Den mere hverdagsrealistiske disciplin 20-80 procent er overstået på 36 minutter.
Mere hæmmende er ladning hjemme eller ved f.eks. et indkøbscenter. MX-30 kan kun lade med én fase, svarende til ca. 3,7 kW. Det betyder, at en fuld opladning her varer ni timer.
Bilen kan tage imod 6,6 kW, men det kræver i Danmark en noget speciel lader, som man ikke møder i det offentlige rum eller ved arbejdspladser. Med den tager opladningen fem timer.
Naturlig kabine
På plads i førersædet kan vi se, at MX-30 ligner sin benzin-bror ganske meget. Men der er forskelle. Til at få øje på er den udstrakte brug af naturmaterialer. Heriblandt hører ikke læder – lige bortset fra beklædningen på rattet.
Det øverste af dørpanelerne er af genbrugt plast, og stofbetrækket er genanvendt garn. Det synes og føles fint. Bedste indtryk og mest unikt er korkbeklædningen i midterkonsollen.
Læs også: Motors test af Hyundai Kona electric
Nyt og fint er en tredje skærm nederst på midterkonsollen. Den er trykfølsom med fysiske knapper i siden og bruges til at betjene klimaanlægget. Bortset fra den lave placering fungerer det fint.
Derudover fortsætter Mazda med sin højtplacerede 8,8 tommer navigationsskærm, der trafiksikkert betjenes med drejehjul. Instrumenthuset er digitalt i midten og analogt i siderne. Dertil et fint, „ægte“ headup-display som standard.
VIDEO: Se bagsædet på Mazda MX-30
Klaustrofobiske forhold på bagsædet
MX-30 er første Mazda, der er online. Det giver ejeren en stribe gode muligheder for at holde øje med bilen via telefonen – bl.a. at få overblik over opladningen eller tænde for opvarmning eller afkøling. Desuden kan værkstedet foretage visse opdateringer over nettet, og navigationskortet kan også opdateres på den måde.
Hvis man vil om på bagsædet, hjælper det på adgangsforholdene i den kompakte bil, at bagdørene åbner bagud. Lige som på en BMW i3, men også – som Mazda påpeger – på en Mazda RX-8 fra 2002.
Til gengæld er det ikke nogen fest at sidde deromme som voksen. Plads til knæ og hoved er begrænset, og det føles også en anelse klaustrofobisk med de forholdsvis små ruder.
Læs også: Motors test af Kia e-Niro
Udstigningen hjælpes af, at man her i Cosmo-udgaven (topmodellen) kan køre både ryglæn og hele forsædet frem via knapper på bagsiden af forsædets ryglæn. Og nej. Bagsædepassageren kan ikke gøre det, mens der sidder nogen i forsædet!
Den særlige dør gør det bøvlet, hvis man lige vil smide noget på bagsædet. Fordøren skal åbnes først. Og kommer man til at smække fordøren, mens bagdøren står åben, lyder det ikke godt. Tilvænning, tilvænning. Forhåbentlig.
Flere niveauer motorbremse
MX-30 kører glimrende – sådan dynamisk og lettere sportsligt som øvrige Mazdaer. Faktisk er køreoplevelsen tæt på en Mazda med benzin- eller dieselmotor, hvilket også har været Mazdas mål. Undervognen er fint afstemt uden den tunge oplevelse af en meget tung undervogn, som nogle elbiler udviser.
Med 145 hk flytter elbilen sig, som man er vant til i en toliters Mazda CX-30. Lidt hurtigere ved lav fart, lidt tungere ved motorvejsoverhaling. Men på godt og ondt er den ikke så eksplosiv som mange andre elbiler. Topfarten er begrænset til 140 km/t.
Mazdas elbil kan motorbremse, når speederen slippes. Men ikke så meget, at bilen for det meste kan køres med én pedal. Der er fem niveauer for motorbremsning, og bilen begynder altid i den midterste indstilling.
Med skiftegreb ved rattet kan man gå to niveauer op og to ned. Når der nu er så mange trin, er det ærgerligt, at Mazda ikke tilbyder en kraftig motorbremsning til de, der kan lide den slags.
En større svipser er gearvælgeren. Det er en mekanisk, gammeldags en af slagsen, der ikke selv går i P eller aktiverer den elektroniske parkeringsbremse.
Kunstige motorlyde
MX-30 har en lyd. Adskillige, faktisk. En kunstig motorlyd (fra højttalerne) fungerer som feedback for, hvor hårdt man træder på speederen. Også når speeden slippes, fortsætter den energiske, men svage lyd på samme måde, som hvis man i en benzinbil gasser op, slipper speederen og lader motoren fortsætte i halvhøje omdrejninger.
Lyden opleves naturlig og er afdæmpet. Heldigvis, for den kan ikke slås fra. Det var ellers Motors ønske til Mazdas eksperter ved prototype-testen for et år siden. Men lyden er blevet dæmpet.
Derudover udsender MX-30 en svag elektronisk lyd udvendigt, når den kører langsomt – for at advare fodgængere og cyklister. Også ved bakning er der en svag advarselstone.
Ingen nødlader eller træk
Udstyrsniveauet er højt. Der er f.eks. headup-display, navigation, nøgleløs start, adaptiv fartpilot, LED-forlygter, elektrisk p-bremse og 18 tommer alufælge i alle udgaver. Der er også pænt med sikkerhedsudstyr.
Varme i sæde og rat får man først i topmodellen, hvor der også er adaptive forlygter, stort Bose-anlæg, nøglefri adgang og yderligere sikkerhedsudstyr. Det omfatter bl.a. nødbremse ved bakning og ved svingning i kryds, vognbaneassistent (op til 60 km/t.) og uopmærksomhedsadvarsel via kamera i kabinen.
„Mormorlader“ medfølger ikke. Mazda afventer, at nødladere med maks. seks ampere, som FDM og Sikringsstyrelsen anbefaler, bliver tilgængelige. Derimod er et Type 2-kabel til brug ved ladestander standard.
Som så mange andre elbiler kan MX-30 ikke fås med anhængertræk. Ikke engang en trækkrog til en cykelholder er en mulighed. Voluminøs bagage må op på taget, som er godkendt til 75 kg last.
På vej: rækkeviddeforlænger
Bilens pris er yderst fornuftig – udstyr, størrelse og kvalitet taget i betragtning - og modregnet for rækkevidde. Startprisen på 240.000 kr. er tæt på det, som billigste Nissan Leaf og MG ZS koster.
I en længere introduktionsperiode fås en First Edition til 253.000 kr. Den har udstyr, der ligger mellem grundudgaven Sky og topmodellen Cosmo.
Versioner med større batteri skal man ikke forvente, i hvert fald ikke foreløbig. Derimod er der planer om en udgave med „rækkeviddeforlænger“. En lille, benzindrevet rotationsmotor vil kunne levere strøm til „uendelig“ rækkevidde, men denne model kommer nok først i 2022.
Den danske Mazda-importør forventer, at man ganske hurtigt kan levere biler til alle de danske kunder, der ønsker en MX-30.