Hyundai Kona – Støjsvag og letkørt
Motors vurdering
Hyundai Kona Electric
- Rækkevidde
- Førerplads
- Garanti
- Speedometer
- Affjedring
- Benplads, bag
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor - forhjulstræk
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt136 hk
-
Moment395 Nm
-
Topfart155 km/t.
-
Acc. (0-100)9,9 sek.
-
Køreklar vægt1.632 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum332 liter
-
Akselafstand260 cm
-
Officiel rækkevidde305 km
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 5 / 12
-
MålL:421 cm B:180 cm H:157 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,75 kr./km
- Målt rækkevidde 260 km
Vi oplever grundlæggende Hyundai Kona som en vellykket elbil. Denne udgave af Kona Electric har bedre køreegenskaber end den tungere version med det store batteri. Og da vægten også påvirker rækkevidden, bliver forskellen mellem de to udgaver ikke så stor, som man kunne tro.
Vi kørte således 260 km på motorvej med konstant 110 km/t. i denne udgave med 39 kWh-batteriet, og på samme måde klarede vi godt 400 km i Kona-udgaven med det store batteri på 64 kWh.
Læs også: Denne test er en del af Motors gruppetest af 6 billige elbiler – se den her
Kona fås i tre udstyrsniveauer – Pure, Essential og Advanced – og det virker, som om netop denne testede mellemudgave er det bedste valg. Udstyret er overdådigt, men husk at tilkøbe en mere avanceret ladeløsning end den, bilen kommer med som standard. En trefaset 11 kW-lader fås for blot 5.000 kr., og den bringer ladetiden ned fra over 10 timer til blot 3,5 timer.
Vi har beregnet den samlede udgift ved at eje bilen i fem år og 100.000 km til 2,75 kr. pr. km. Det er er på niveau med gennemsnittet af elbilerne i denne klasse. Hyundai Kona sælges tilmed med en fabriksgaranti på fem år uden km-begrænsning, og det er et stort plus ved bilen.
Hvordan kører Hyundai Kona?
Man sidder godt bag rattet, og førerpladsen virker overskuelig med separate kontakter til klimaanlægget, der drives af en elektrisk varmepumpe.
Trods den reducerede vægt kan Kona ikke skjule, at en elbil altid er tungere end biler med brændstofmotorer, og det giver sig her udtryk i en fast affjedring, der har det svært, når man kører hen over flere ujævnheder. Men ellers er Kona Electric dejlig støjsvag og letkørt.
Et stort pus er de to greb, der er placeret bag rattet. Herfra kan man justere, hvor kraftigt elmotoren skal bremse op, når man slipper speederen. Og holder man den ene inde, kan man ligefrem nedbremse bilen blidt og helt uden at røre bremsepedalen. Det giver rigtig god mening ved kørsel i byerne.
På den brugsmæssige side savner vi lidt bedre benplads ved bagsædet og et lidt større bagagerum, men kan man leve med det, som det er, så får man alt i alt en velfungerende bil med en af markedets bedste garantier på fem år uden kilometer-begrænsning.
Noter fra testblokken
+ Førerpladsens opbygning med logiske og intuitive instrumenter med danske menuer.
+ Klimaanlægget styres via separate knapper og ikke via undermenuer på skærmene.
+ Også til- og frakobling af fartpilot og vognbaneassistenten styres fra knapper på rattet.
+ Apple CarPlay eller Android Auto kan bruges via en trådløs forbindelse. Bedst bliver den løsning, hvis man tilkøber en trådløs opladning af mobilen.
– Billigt udseende krom-betrukne plastknapper med blåt lys. Svært at se symbolerne om aftenen.
– Speedometeret går til 260 km/t., mens topfarten kun er 155 km/t. Det giver en for grov inddeling af skalaen. Hastigheden kan vises digitalt i instrumenthuset.
– Ikke muligt at montere et anhængertræk på denne udgave af Hyundai Kona. Kona med det store batteri og den kraftigere elmotor må den trække 300 kg.
Hvor hurtigt kan man oplade Hyundai Kona?
Vi testede udgaven af Hyundai Kona med den tilkøbte tre-fasede 11 kW-lader, som man altid bør vælge med som fabriksmonteret ekstraudstyr til 5.000 kr. Hjemme ved en ladeboks trækker den dermed strøm fra alle tre faser, og det giver en ladeeffekt på op til 11 kW og en ladetid på blot omkring 3,5 timer, og det flot.
Vælger man standardudgaven med kun en enkelt fase, tager det tre gange så lang tid at få ladet batteriet op fra nul til 100 procent, altså i omegnen af 11 timer. Det skyldes, at man så kun kan lade med 3,7 kW, som er det maksimale, man kan få ud af en installation med en maksimal strømstyrke på 16 Ampere.
Når bilen skal lades op langs motorvejen, kan den ifølge fabrikken hurtiglades med op til 50 kW via et Type 2 Combo-stik, som er den mest udbredte ladestander. Vi målte, hvor meget strøm vi kunne lade batteriet op med på 30 minutter, og her var resultatet blot 22 kWh, hvilket modsvarer beskedne 154 km kørsel på motorvej med 110 km/t.
Det svarer til en gennemsnitlig ladehastighed på 44 kW, og altså ikke helt på niveau med det, fabrikken stiller i udsigt. Men også for Hyundai Kona gælder det, at den anførte ladehastighed er den maksimalt opnåelige.
Selve ladestikket er placeret i fronten af bilen bag en låge. Her skal man fjerne plastpropperne for stikket, før man kan lade bilen op. Der er lys rundt om stikket, så man kan finde det i mørke.