Hyundai Tucson PHEV set forfra
Biltest

Hyundai Tucson PHEV – langt og lækkert på strøm

Man kan køre noget længere på el i Hyundai Tucson som plugin-hybrid end i mange af konkurrenterne. Det gør bilen interessant for dem, der gerne vil køre grønnere og spare benzin.
Hyundai Tucson PHEV set bagfra

Motors vurdering

Hyundai Tucson

62 km/l
Benzin/el
359.995 kr.
  • Rækkevidde på el
  • Førerplads
  • Garanti
  • Bagagerum
  • Udsyn
  • Ladestik
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    31 g/km
  • Effekt
    265 hk
  • Moment
    350 Nm
  • Topfart
    191 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,2 sek.
  • Maks. påhængsvægt
    1.350 kg
  • Bagagerum
    558 liter
  • Akselafstand
    268 cm
  • Officiel rækkevidde
    62 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:450 cm B:187 cm H:165 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,65 kr./km
  • Målt rækkevidde 57 km
Luk

Danskerne køber i øjeblikket plugin-hybridbiler i hobetal, og en af dem, der er værd at se nærmere på, hvis man hører til den kundegruppe, er denne Hyundai Tucson Plugin Hybrid. Den kan nemlig køre væsentlig længere på en opladning end mange af konkurrenterne kan.

Under vores test af bilen klarede vi således at køre hele 57 km på el alene, før benzinmotoren måtte i gang og tage over. Det er flot og gør bilen velegnet for dem, der ofte kører korte ture, og som har mulighed for at lade bilen op derhjemme.

De 57 km bestod af omtrent lige dele landevej, bykørsel og motorvej med 110 km/t. ved en efterfølgende test med lidt mindre motorvej endte vi endda med at køre i alt 65 km på en enkelt opladning.

Hyundai Tucson kabine
Der er virkelig gjort meget for at gøre førerpladsen moderne og anderledes at se på. Instrumenthuset er digitalt, og den store skærm i midten er flot integreret i midterkonsollen. Materialerne er overalt flotte og med en fin finish.

Hvor langt kører Hyundai Tucson på literen?

Der er mange gode grunde til, at man skal lade en plugin-hybrid op. En af de mest mærkbare er selve bilens funktion, der simpelthen er bedre, så længe der er strøm på batteriet.

Det gælder både når man ønsker at køre på ren el, og når man ønsker at køre i hybridmode, hvor bilen selv veksler mellem el- og benzindrift alt efter, hvor hårdt man træder på speederen. Her er opleves kørslen mere jævn, mindre støjende og mere dynamisk, hvis det skal være.

En anden grund til at lade op finder man ved benzinforbruget. Når man kører på strøm, bruger bilen enten slet ikke benzin, eller forbruget bliver meget lavt. Man vil uden problemer kunne opleve at køre en længere tur og derefter konstatere et samlet benzinforbrug, der tillader f.eks. 30 km pr. liter plus naturligvis den strøm, man har brugt. Det er flot og med til at gøre ejerskabet mere billigt og mere grønt.

Kører man med bilen med et helt tomt batteri, viste vores måling, at man skal regne med at køre knap 16 km pr. liter. Det er ikke direkte dårligt, men viser, at man får en kontant præmie, hvis man husker at lade op.

Hyundai Tucson bagsæder
Gulvet foran bagsædet er stort set plant, og der er friskluftdyser til bagsædet mellem forsæderne. Pladsen er generelt god, og siddekomforten er rar, idet bagsædets ryglæn kan justeres. Lædersæder er ekstraudstyr til 13.500 kr.

Overraskende førerassistenter i Hyundai Tucson

Bag rattet i Hyundai Tucson sidder man fremragende, og man nyder virkelig, hvordan bilen er bygget med lækre materialer med en meget høj finish. Der er også anvendt ret avancerede tekniske løsninger, hvor særligt instrumenthuset og den store skærm i midten er værd at nævne.

Vores testbil var udstyret med en Førerassistentpakke til 16.000 kr. Den indeholder en ganske nyttig blindvinkel-sensor med kamera-visning i instrumenthuset. Når man blinker, dannes et billede i instrumenthuset, der viser et kig ned langs siden af bilen og bagud i trafikken.

Derved kan man let se, om der er trafikanter i den ofte blinde vinkel, eller om der er en kantsten eller lignende, man skal være opmærksom på ved parkeringsmanøvrer. Det friholder ikke en fra at dreje hovedet, men er et fint supplement, som man hurtigt bliver fan af.

I pakken indgår også et overraskende flot kamera, der viser alle omgivelserne på den store skærm i midten, når man bakker. Det er flot og noget af det bedste, vi hidtil har set. Er man alligevel ved at bakke ind i noget, bremser bilen selv op i sidste øjeblik. Det kan være meget værd i sparede ridser og buler.

Og som en ekstra bonus indeholder udstyrspakken også et avanceret musikanlæg fra KRELL med ekstra højttalere.

Hyundai Tucson bagageum
Batterierne optager en del af pladsen i bagagerummet, og det betyder, at der ikke er plads til ladekabler under gulvet. Det generer lidt i hverdagen og vil nok betyde, at mange efterlader ladekablet derhjemme.

Hvad koster Hyundai Tucson?

Denne udgave af Hyundai Tucson er den mest oplagte version i øjeblikket. Selvom det nok er de færreste, der har brug for firehjulstræk og et hybrid-system, der yder op til 265 hestekræfter, så gør prisen den til et fornuftigt valg.

For denne plugin-hybridudgave koster med sine 360.000 kr. det samme som den almindelige benzinudgave med blot 150 hk, og så er den samtidig 40.000 kr. billigere end dieseludgaven.
Så vil du køre Tucson, så kig denne vej. Men det kræver naturligvis, at du har mulighed for at lade bilen op, og at du kan nøjes med en tilladt anhængervægt på 1.350 kg i stedet for de andre udgavers tilladte 1.650 kg.

Men kan du sige o.k. til det, så venter der en dejlig køreoplevelse i en fornuftig, velkørende og miljørigtig bil.

Overvejer du en plugin-hybrid? FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid

Læs temaet her