Hyundai Tucson PHEV – langt og lækkert på strøm
Motors vurdering
Hyundai Tucson
- Rækkevidde på el
- Førerplads
- Garanti
- Bagagerum
- Udsyn
- Ladestik
Fabriksdata
-
Motor1.6 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning31 g/km
-
Effekt265 hk
-
Moment350 Nm
-
Topfart191 km/t.
-
Acc. (0-100)8,2 sek.
-
Maks. påhængsvægt1.350 kg
-
Bagagerum558 liter
-
Akselafstand268 cm
-
Officiel rækkevidde62 km
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 5 / 12
-
MålL:450 cm B:187 cm H:165 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,65 kr./km
- Målt rækkevidde 57 km
Danskerne køber i øjeblikket plugin-hybridbiler i hobetal, og en af dem, der er værd at se nærmere på, hvis man hører til den kundegruppe, er denne Hyundai Tucson Plugin Hybrid. Den kan nemlig køre væsentlig længere på en opladning end mange af konkurrenterne kan.
Under vores test af bilen klarede vi således at køre hele 57 km på el alene, før benzinmotoren måtte i gang og tage over. Det er flot og gør bilen velegnet for dem, der ofte kører korte ture, og som har mulighed for at lade bilen op derhjemme.
De 57 km bestod af omtrent lige dele landevej, bykørsel og motorvej med 110 km/t. ved en efterfølgende test med lidt mindre motorvej endte vi endda med at køre i alt 65 km på en enkelt opladning.
Hvor langt kører Hyundai Tucson på literen?
Der er mange gode grunde til, at man skal lade en plugin-hybrid op. En af de mest mærkbare er selve bilens funktion, der simpelthen er bedre, så længe der er strøm på batteriet.
Det gælder både når man ønsker at køre på ren el, og når man ønsker at køre i hybridmode, hvor bilen selv veksler mellem el- og benzindrift alt efter, hvor hårdt man træder på speederen. Her er opleves kørslen mere jævn, mindre støjende og mere dynamisk, hvis det skal være.
En anden grund til at lade op finder man ved benzinforbruget. Når man kører på strøm, bruger bilen enten slet ikke benzin, eller forbruget bliver meget lavt. Man vil uden problemer kunne opleve at køre en længere tur og derefter konstatere et samlet benzinforbrug, der tillader f.eks. 30 km pr. liter plus naturligvis den strøm, man har brugt. Det er flot og med til at gøre ejerskabet mere billigt og mere grønt.
Kører man med bilen med et helt tomt batteri, viste vores måling, at man skal regne med at køre knap 16 km pr. liter. Det er ikke direkte dårligt, men viser, at man får en kontant præmie, hvis man husker at lade op.
Overraskende førerassistenter i Hyundai Tucson
Bag rattet i Hyundai Tucson sidder man fremragende, og man nyder virkelig, hvordan bilen er bygget med lækre materialer med en meget høj finish. Der er også anvendt ret avancerede tekniske løsninger, hvor særligt instrumenthuset og den store skærm i midten er værd at nævne.
Vores testbil var udstyret med en Førerassistentpakke til 16.000 kr. Den indeholder en ganske nyttig blindvinkel-sensor med kamera-visning i instrumenthuset. Når man blinker, dannes et billede i instrumenthuset, der viser et kig ned langs siden af bilen og bagud i trafikken.
Derved kan man let se, om der er trafikanter i den ofte blinde vinkel, eller om der er en kantsten eller lignende, man skal være opmærksom på ved parkeringsmanøvrer. Det friholder ikke en fra at dreje hovedet, men er et fint supplement, som man hurtigt bliver fan af.
I pakken indgår også et overraskende flot kamera, der viser alle omgivelserne på den store skærm i midten, når man bakker. Det er flot og noget af det bedste, vi hidtil har set. Er man alligevel ved at bakke ind i noget, bremser bilen selv op i sidste øjeblik. Det kan være meget værd i sparede ridser og buler.
Og som en ekstra bonus indeholder udstyrspakken også et avanceret musikanlæg fra KRELL med ekstra højttalere.
Hvad koster Hyundai Tucson?
Denne udgave af Hyundai Tucson er den mest oplagte version i øjeblikket. Selvom det nok er de færreste, der har brug for firehjulstræk og et hybrid-system, der yder op til 265 hestekræfter, så gør prisen den til et fornuftigt valg.
For denne plugin-hybridudgave koster med sine 360.000 kr. det samme som den almindelige benzinudgave med blot 150 hk, og så er den samtidig 40.000 kr. billigere end dieseludgaven.
Så vil du køre Tucson, så kig denne vej. Men det kræver naturligvis, at du har mulighed for at lade bilen op, og at du kan nøjes med en tilladt anhængervægt på 1.350 kg i stedet for de andre udgavers tilladte 1.650 kg.
Men kan du sige o.k. til det, så venter der en dejlig køreoplevelse i en fornuftig, velkørende og miljørigtig bil.