Jaguar XF - nøjsomt rovdyr
Motors vurdering
Jaguar XF
- Drivlinje
- Køredynamik
- Forbrug
- Dyrt udstyr
- Rustgaranti
Jaguar XF er helt ny og har med sit friske design lagt sig lige i sporet af lillebror XE, som var første bil på den helt nye platform. I forhold til forgængeren har den nye XF fået blødere og mere dynamiske linjer, men ændringerne har også gjort bilen en anelse mere anonym.
Som det er tilfældet med XE, har Jaguar i XF arbejdet meget bevidst for at bringe bilens vægt ned og dermed brændstoføkonomien op. Vi har prøvet udgaven med den kraftigste dieselmotor, en treliters V6, som på papiret er opgivet til at køre 18,2 km/l, og det er imponerende tæt på de 18 km/l, vi opnåede på vores testrute – ovenikøbet på en råkold januardag.
Læs også: Motors test af Audi A6
Vi var fulde af lovord, da vi havde lillebror XE til test, og den nye XF lever til fulde op til de forventninger, man med rette kan have, til det engelske mærke i dag. Køredynamikken i den baghjulstrukne Jaguar er helt på niveau med de tyske prestigemærker, som ellers har været fyrtårnene de sidste mange år.
Avanceret undervogn
Undervognen er ganske avanceret med uafhængig affjedring på alle hjul, men det hjalp sikkert også på køreoplevelsen, at testbilen var ekstraudstyret med et system, som Jaguar kalder Adaptive Dynamics. Det er en avanceret dæmperteknologi, som gennem en ekstra ventil reducerer dæmpningskraften ved lave hastigheder. Systemet overvåger karrosseriets og hjulenes bevægelser op til 500 gange i sekundet og justerer støddæmperne efter forholdene. Merprisen er 24.800 kr.
Læs også: Motors test af Mercedes-Benz E350 Coupé
V6-motoren med to turboer er bomstærk med en ydelse på 300 hk og et moment på hele 700 Nm. Den er koblet til en ottetrins automatgearkasse fra ZF, som skifter silkeblødt og lydefrit og sender kræfterne ud gennem baghjulene.
Som det hører sig til i dette segment, er der også mulighed for at indstille køremodus og anlægge en mere sportslig kørestil, enten automatisk eller ved hjælp af skiftepalerne på rattet. XF fås i øvrigt nu også med firehjulstræk.
Et præg af klasse
I den testede version, Portfolio, er udstyrslisten lang og omfattende, men der var alligevel blevet plads til at proppe for næsten 200.000 kr. ekstraudstyr i bilen. Det omfatter blandt andet adaptiv fartpilot til 31.900 kr. – udstyr, som burde være standard i en bil i denne klasse.
Portfolio-udstyret er først og fremmest luksusbetonet og omfatter indtræk i en fin læderkvalitet, og det er med til at give kabinen det præg af klasse, som man kan forvente i en Jaguar.
Læs også: Motors prøvekørsel af Audi Q8
Den relativt nye danske importør har heldigvis forstået, at hvis Jaguar skal bredes ud til andre end blot en lille, sluttet menighed, skal prissætningen være skarp og for alt i verden konkurrencedygtig. Det er også lykkedes ganske godt med XF, som placerer sig en smule over en BMW 5-serie eller Audi A6 og en smule under en Mercedes E-klasse med sammenligneligt udstyr og specifikationer.
Jaguar XF 3.0D Portfolio koster 971.680 kr., mens beskatningsgrundlaget er helt nede på 803.000 kr. Og det er vigtigt, da det givetvis er hos firmabilsbrugerne, at Jaguar for alvor skal gøre sine hoser grønne, hvis mærket skal være mere end en nichebil på det danske marked. Og det fortjener produkterne faktisk i dag.