Gul Jeep Avenger kører på en grusvej
Biltest

Jeep Avenger – Car of the Year møder virkeligheden

Jeep Avenger er Car of the Year 2023. Dens friske design, dens køreegenskaber og dens charme overbeviste juryen fra hele Europa. Nu har vi også testet den i hverdagen, og begejstrer den så stadig i samme grad? Svaret er ja, selvom hverdagen også afslørede svagheder ved den smarte elbil.
Gul Jeep Avenger set bagfra holder stille i en grusgrav

Motors vurdering

Jeep Avenger

El
339.990 kr.
  • Design
  • Komfort
  • Udstyr
  • Bagsædeplads
  • Ingen trækkrog
  • Midterkonsol
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    En elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 54/51 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    156 hk
  • Moment
    260 Nm
  • Topfart
    150 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.627 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    355 liter
  • Akselafstand
    256 cm
  • Officiel rækkevidde
    395 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 7
    Garanti (batteri og drivenhed): 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:408 cm B:178 cm H:153 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,85 kr./km
  • Målt rækkevidde 295 km
Luk

Se her er en bil med en sjov historie: Avenger er en lille elbil, der kommer fra amerikanske Jeep. Et bilmærke der ellers er mest kendt for sine store, benzinslugende firehjulstrækkere.

Men det slutter ikke her, for bilen er designet i Italien i en helt ny Jeep-afdeling, der skal bringe mærket sikkert igennem den grønne omstilling, som alle bilmærker her og nu kæmper med.

Jeep’s medlemskab af Stellantis-koncernen har gjort det muligt at trække på den teknik, som også er udviklet til de nyeste biler fra koncernens andre bilmærker såsom Fiat, Peugeot, Opel og Citroën. Og for at det ikke skal være løgn, så bygges Jeep Avenger i Polen på en fabrik, der også bygger den benzindrevne Fiat 500 og indtil for nyligt også Ford Ka.

Der er derfor i allerhøjeste grad tale om en international bil med europæiske rødder og amerikansk DNA. Den er netop kommet til Danmark og fås i tre udstyrsvarianter, hvor den billigste koster 280.000 kr.

Video: Se nærmere på Jeep Avenger

Jeep Avenger er klar til terrænet

Vi har naturligvis testet Jeep Avenger på alle tænkelige veje. Men da det jo er en Jeep, starter vi med en vurdering af bilens egenskaber, når den kører væk fra asfaltvejen.

Her imponerer den forhjulstrukne elbil med sin meget bløde og eftergivende undervogn og sin frihøjde på 20 cm. En vinklet front og bagende tillader desuden, at man kører på hullede veje eller hen over ret store forhindringer uden de store problemer.

Bilen er udstyret med en særlig „Drive Mode Selector“, der giver mulighed for at vælge mellem flere køreprogrammer. Og hvor de fleste biler, der har den mulighed, blot lader føreren skifte mellem Eco, Normal og Sport, så er der her tilføjet valgmulighederne Sand, Mudder og Sne.

Kabinen i en Jeep Avenger
I denne topudgave er der lækre lædersæder, et farvet instrumentbord og et stort digitalt cockpit foruden den store skærm i midten. Der er masser af fralægningsplads i midterkonsollen, mens knapper til klimaanlægget er fastholdt oven over knapperne, der styrer kørselsretningen.

Hvordan kører Jeep Avenger?

De forskellige køreprogrammer ændrer på, hvordan hjulene får overført trækkraften, ligesom speederens respons ændres mærkbart. Derudover er også bilens sikkerhedssystemer og dens ESC-system afhængig af det valgte køreprogram.

Resultatet er, at man let får bilen i gang på blødt og glat underlag, og når det går op eller ned ad bakke, får man yderligere hjælp af et system, der bremser bilen blødt op, så hastigheden hele tiden holdes i skridtgang.

Selve støddæmperne ændrer ikke hårdhed afhængigt af køreprogrammet, men de er indrettet, så de automatisk får en lidt anden karakter, alt efter om de bevæger sig lidt eller meget.

Vi har prøvet bilen på en offroad-bane, og har var det vildt at opleve, hvor meget den tohjulstrukne bil trods alt kunne klare. Det er noget, der er med til at få Jeep Avenger til at skille sig ud fra mange af dens konkurrenter.

Dækkene på bilen er på enten 16, 17 eller 18 tommer afhængig af udstyrsvariant, og der er i alle tilfælde sjovt nok tale om almindelige dæk uden særlige offroad-egenskaber.

Passager på bagsædet af en Jeep Avenger
Loftshøjden er god, men benpladsen er kneben. Vi savner desuden midterarmlæn og friskluftdyser ved bagsædet.

Hvor god plads er der i Jeep Avenger?

Jeep Avenger er søsterbil til bl.a. Peugeot 2008 og Opel Mokka, og den kan desuden sammenlignes med f.eks. Hyundai Kona. Bilstørrelsen kaldes en mini-SUV og er kendetegnet ved en længde på lidt over fire meter.

Dermed er der også en naturlig grænse for, hvor stor bilen kan opleves i kabinen. Hos Jeep har man gjort meget ud af at skabe gode pladsforhold ved forsæderne, og det betyder, at pladsen ved bagsædet er mere marginal.

Fire store voksne skal derfor klemmes ind i bilen, men kører man to voksne og to børn, så går det fint. En voksen og tre børn kan endda fint finde plads, idet der er isofix-beslag ved både yderpladserne på bagsædet og på højre forsæde.

Aevnger er dog ikke specielt børnevenlig. Vi savner således både friskluftdyser, midterarmlæn med kopholdere og elbetjente børnelåse på dørene. Udsynet fra bagsædet er ikke specielt godt.

Bagagerummet rummer 355 liter og er dermed ikke enormt, men med den variable bund er det muligt at indrette pladsen smart.

Bagsædet kan lægges ned i to dele, men desværre kan bilen ikke udstyres med anhængertræk, og det begrænser brugsværdien for dem, der har behov for at køre med påhængsvogn eller f.eks. cykelstativ. Det er altså ikke på brugsværdien, at Jeep Avenger vinder sine point.

Jeep Avenger set fra siden, mens den kører i en grusgrav.
Med en frihøjde på 20 cm og bløde former for og bag er Jeep Avenger ganske dygtig i terrænet. Plastpaneler hele vejen rundt giver bilen et robust udseende, som også holder i virkeligheden, da de alle er gennemfarvede.

Lækker indretning i Jeep Avenger

Det går til gengæld straks bedre, når man sætter sig ind i bilen. Bag rattet opleves Jeep Avenger som en rar bil med mange smarte detaljer. Det farvede instrumentbord i denne udgave giver en eksklusiv fornemmelse, og den går igen ved de læderbetrukne sæder.

Man sidder godt, og har et godt overblik over både det digitale instrumenthus og den store skærm i midten. Sidstnævnte kan spejle telefonens apps trådløst via enten Apple CarPlay eller Android Auto, og det er en stor hjælp i hverdagen.

Kørselsretningen vælges på trykknapperne i midterkonsollen, og selvom det ser smart ud, er det ikke helt optimalt, for man er nødt til at kigge på knapperne for at være sikker på, at man rammer den rette. Men knapperne gør det pærelet at skifte mellem frem og tilbage ved f.eks. parkeringsmanøvrer.

Der er små graiske detaljer overalt på Jeep Avenger. Her en stjernekigger.
I vanlig Jeep-stil er der gemt mange sjove detaljer overalt. Piktogrammer med en stjernekigger og den gamle Jeep-front er blot noget af det, man kan finde rundtom på bilen. Det bidrager til charmen ved bilen og trækker tråde til Jeeps DNA.

Gode køreassistenter i Jeep Avenger

Fra rattet styres fartpiloten og vognbaneassistenten, og det er lavet meget intuitivt og med brug af rigtige knapper, der er lette at nå. Man kan vælge, om man blot vil køre med adaptiv fartpilot eller med en udvidet vognbaneassistent, der også hjælper med at fastholde bilen i vognbanen.

Det sidste kan være rart på motorvej, og når man så drejer fra, er det let at slå styrehjælpen fra, så man selv står for den del på de mindre veje. Med fartpiloten slået til kan man ved tryk på OK-knappen få bilen til at indstille den maksimale fart til den aktuelle hastighedsgrænse, og det er både trygt og sikkert at køre med. Så stor ros til Jeep for den del af betjeningen.

Selve køreoplevelsen er god, og Jeep Avenger kører pænt ligeud, har en rar affjedring og er ganske støjsvag. Man sidder lidt højere end i traditionelle biler, og det er med til at sikre et ret godt udsyn.

Ladeluge på Jeep Avenger.
Ladestikket er placeret ved venstre baghjul, og der er hele to gummipropper, der skal fjernes, når man lynlader. Hjemme lader bilen med tre faser og 11 kW, og på farten DC-lader den med op til 100 kW.

Hvor god rækkevidde har Jeep Avenger?

Så mens mange af grundfunktionerne hos Jeep Avenger altså skaber begejstring, ser det mere moderat ud, når vi ser på de rent elbiltekniske dele af bilen.

Batteriet er på moderate 54 kWh brutto, og det giver en rækkevidde ifølge WLTP på lige omkring de 400 km. Så langt nåede vi dog slet ikke ved vores rækkeviddetest med konstant 110 km/t. Her blev det til blot 295 km ved 20 grader, og det er ikke meget.

Og når der skal strøm på igen, går det ganske vist raskt for sig i begyndelsen, men ladehastigheden aftager hurtigt, og man skal derfor lade i en halv time for at få strøm nok til ca. 225 km motorvejskørsel. Det er set meget bedre i andre biler, og det er et minus, man må vurdere, om man kan leve med.

Kører man oftest under de 300-400 km om dagen, og kan man lade hjemme, er det ikke et problem. Men er man ofte på farten, er der helt klart andre biler, der vil være et bedre valg.

Bagagerum med ladekabler i en Jeep Avenger
Bagagerummet er på 355 liter, og det er ikke imponerende. Der er dog plads til kabler og andet i et rum under bunden.

Er Jeep Avenger god til prisen?

Som altid har vi beregnet, hvad det vil koste at holde bilen kørende i fem år med alle udgifter indregnet. Kører man 20.000 km om året, skal man afsætte lidt under 80.000 kr. om året, og det giver helt præcist en km-pris på 3,87 kr.

Her er det særligt en ret høj pris på en service- og reparationsaftale, der trækker op, selvom der er op til to års serviceintervaller på bilen. Udgifterne til el, forsikring og ejerafgift trækker som altid for elbiler ned. Det samlede niveau er derfor ret gennemsnitligt og ikke noget, der bør bekymre kommende ejere af bilen.

Jeep Avenger kommer i tre udstyrsvarianter: Longitude (279.990 kr.), Attitude (309.990 kr.) og den her testede Summit (339.990 kr.). Vi peger på Attitude som det bedste køb.

At det er en god idé at tegne en service- og reparationsaftale, fremgår tydeligt, når man ser på garantien, der slet ikke imponerer: Der er blot to års garanti på selve bilen og kun syv års garanti mod gennemtæring. Selve batteriets funktion er garanteret i 8 år eller 160.000 km, men heller ikke det er særlig imponerende.

Det kan derfor ikke blive til en samlet topkarakter til Car of the Year 2023, selvom bilen på mange områder taler til både hjerte og fornuft. Derfor kvitterer vi med med fem stjerner, hvor den femte således er givet mere fra hjertet end fra fornuften!

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen