Elbilen Kia Niro EV set forfra, mens den kører på en allé.
Biltest

Kia Niro EV – Rummelig elbil med god garanti

Det er først og fremmest pladsen og udstyret, der imponerer i Kia Niro EV. Og mens fabriksgarantien også er et væsentligt plus, imponerer ladetiden til gengæld ikke.
Elbilen Kia Niro set bagfra, mens den kører ned ad en allé.

Motors vurdering

Kia Niro

El
344.900 kr.
  • Affjedring
  • Plads
  • Frunk
  • Ladehastighed
  • Ryglænsindstilling
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 68/65 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    255 Nm
  • Topfart
    167 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.757 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    475 liter
  • Akselafstand
    272 cm
  • Officiel rækkevidde
    460 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 3 / 12
    Bil: Maks. 150.000 km. Batteri: 7 år eller 150.000 km
  • Mål
    L:442 cm B:183 cm H:157 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,70 kr./km
  • Målt rækkevidde 325 km

Sikkerhed

2022
Luk

Koreanske Kia Niro er en bilmodel, der fra starten er bygget til både at dukke op som en benzinudgave med hybridteknik, en egentlig plugin-hybrid og så denne rene elbil. Det betyder, at bilen ikke er helt så elbilagtig i indretningen, som man møder hos flere af konkurrenterne.

Førerpladsen er ret traditionelt opbygget med en del lidt besværlige knapper og en 10,25”-skærm i midten til visning af bl.a. navigationsanlægget, men den har desværre ikke trådløs spejling af mobiltelefonen.

Den testede bil indgår i Motors gruppetest af elbiler til 350.000 kr. Læs hele gruppetesten her

Det er lykkedes Kia at gøre kabinen overraskende rummelig, og da man også kan nyde godt af et ekstra opbevaringsrum fortil, er det pænt store bagagerum fri for kabler etc.

En trækkrog kan eftermonteres, og bilen må i så fald trække op til 750 kg. Samlet set er brugsværdien af Niro derfor ganske høj.

Kabinen set fra bag rattet i en Kia Niro EV elbil.
Den store buede skærm indeholder et digitalt instrumenthus og en skærm til højre. Bemærk den runde gearvælger mellem forsæderne.

Hvordan kører Kia Niro EV?

Køreindtrykket er ligeledes positivt, og bilen er særdeles komfortabel at køre i takket være en rolig undervogn og et lavt støjniveau. På lande- og motorvej kan man nyde godt af en velfungerende adaptiv fartpilot med tilhørende effektiv vognbaneassistent.

På enkelte områder virker Kia Niro EV ikke på niveau med konkurrenterne, og det er særligt ved ladehastigheden, muligheden for at indstille forsæderne på enkel vis og ved dens kabine med en ikke helt overbevisende materialekvalitet.

Til gengæld har den en af markedets bedste nyvognsgarantier, og det er i sidste ende noget vigtigere for en ny elbil.

Stor skærm i en Kia Niro elbil.
I Prestige-udstyrsniveauet er skærmen på 10,25" og indeholder bl.a. navigationsanlæg med live-opdateringer. Apple CarPlay og Android Auto skal desværre tilkobles via kabel.

Hvor langt kører Kia Niro EV?

Som elbil betragtet er Niro ret gennemsnitlig, men klarede sig takket være et stort batteri sig godt i rækkeviddemålingen, hvor vi denne gang nåede 325 km på vores noget blæsende testdag. Elforbruget modsvarer en effektivitet på 5,1 km pr. kWh ved 20 grader.

De 325 km er ikke helt så langt, som vi tidligere har testet bilen til. Da kørte vi på en mere vindstille dag hele 390 km, og det viser blot, at bilen ikke er ufølsom over for vind.

Vi noterede os i øvrigt, at bilen kom med første advarsel om lavt strømniveau, da der var 48 km tilbage „på tanken“, og at de sidste 15 km kun kunne gennemføres med reduceret motorkraft. Prognosen for rækkevidden var i øvrigt ikke helt præcis, og i praksis kørte bilen 60 km kortere, end det bilen angav som forventet rækkevidde, efter at vi havde brugt en fjerdedel af strømmen.

Vi har på vanlig vis omregnet vores målte rækkevidde ved 20 grader (325 km) til en forventet rækkevidde om vinteren ved nul grader til 270 km. Det er den afstand, man kan forvente at køre mellem ladestationerne på motorvejen om vinteren.

Person på bagsædet af en Kia NIro elbil.
Der er god plads ved bagsædet, hvor gulvet er fladt, og der er friskluftdyser.

Hvor hurtigt lader Kia Niro EV?

Hjemme kan Kia Niro oplades med tre faser og 11 kW, og det betyder, at det tager omkring seks timer at lade bilen op fra tom til fuldt opladet, og det er meget fint.

På farten er ladetiden desværre hverken på papiret eller i praksis imponerende, og Kia Niro hører til blandt de biler, der lader langsomst. I forhold til konkurrenterne er det dog ikke meget store forskelle, der er tale om efter en halv times ladning, og man skal derfor ikke fravælge bilen alene af denne grund.

Bagagerummet i en Kia Niro med taske.
Bagagerummet er pænt stort, og bunden kan placeres i to niveauer. Der er desuden et ekstra rum under gulvet. Hattehylden er fleksibel og følger med bagklappen op.

Hvad koster det at eje Kia Niro EV?

Vi har beregnet, at det koster 3,70 kr. pr. km at holde bilen kørende i en periode på fem år og 100.000 km. Det er lidt til den dyre side og omkring 20 øre dyrere end f.eks. VW ID.3, der er blandt de billigste biler i klassen.

Vil man privatlease en Kia Niro EV, kan det gøres for 4.600 kr. pr. måned, hvis man kører 20.000 km om året. Med en udbetaling på blot 10.000 kroner bliver Kia Niro en ganske billig bil at privatlease, og det er derfor en mulighed, man bør overveje.

Vil man helst købe den, er det værd at vide, at Kia Niro i øjeblikket sælges med rabatter udløst af den priskonkurrence, Tesla har sat gang i, og det gør Kia Niro EV til et godt alternativ til Tesla Model 3 – ikke mindst for dem, der ønsker mere plads og en bedre garanti.

Teksten er opdateret efter udgivelsen angående vores vurdering af forlygterne, idet den testede Prestige-udgave har LED-forlygter

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen