VW ID.3 – Mærkbart forbedret
Motors vurdering
VW ID.3
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 62/58 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt204 hk
-
Moment310 Nm
-
Topfart160 km/t.
-
Acc. (0-100)7,3 sek.
-
Køreklar vægt1.839 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum385 liter
-
Akselafstand277 cm
-
Officiel rækkevidde426 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:426 cm B:181 cm H:156 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,50 kr./km
- Målt rækkevidde 285 km
Det er den billigste elbil fra VW, vi her har testet, og den er netop kommet i en faceliftet udgave, der tilmed er at finde i en særlig jubilæumsudgave i anledning af den danske bilimportørs 75-års jubilæum.
Det betyder, at man så får en Assistentpakke med i købet, og den indeholder bl.a. bakkamera, nøglefri betjening, tyverialarm samt en avanceret parkeringshjælper.
Den testede bil indgår i Motors gruppetest af elbiler til 350.000 kr. Læs hele gruppetesten her
Det får alt i alt bilen til at virke moden og attraktiv, og med en pris på 320.000 kr. placerer ID.3 sig endda i den lave ende af prisskalaen for biler i denne klasse.
Overraskende god plads
I denne faceliftede udgave er der gjort en del ud af at gøre kvalitetsfornemmelsen bedre. Instrumentbordet er beklædt med bløde materialer, og dørsiderne er gjort en del mere lækre at se på og at røre ved.
Pladsen ved både for- og bagsædet er imponerende, og bagtil nyder man desuden godt af et fladt gulv foran bagsædet. Vi savner dog friskluftdyser til bagsædet, og det trækker en smule ned.
Bagest finder vi en stor tophængslet bagklap, der åbner til et bagagerum, der med sine 385 liter virker tilstrækkeligt stort. Gulvet i bagagerummet kan placeres i to niveauer, og der er en skilem i bagsædets ryglæn.
Vi savner dog en frunk til bl.a. ladekabler fortil, men de kan heldigvis finde plads i et lille rum under gulvet bagtil. ID.3 må ikke udstyres med anhængertræk i traditionel forstand, men kan dog fås med en krog, der kan bruges til at holde f.eks. et cykelstativ eller en bagageboks. Den kan ikke eftermonteres, men skal bestilles som en forberedelse fra fabrikken til 5.500 kr.
Hvordan kører VW ID.3?
På landevejen nyder man bilens ekstremt korte venderadius, og sammen med en letbetjent førerplads er ID.3 en af de elbiler, der er nemmest at køre i. Hertil kan lægges, at den også opleves som en af de biler, der har det laveste støjniveau og den mest komfortable affjedring.
Kørselsretningen vælges via et vridegreb bag rattet, og den funktion er både hurtig og intuitiv at bruge. Samtidig giver den mulighed for mere fralægningsplads i midterkonsollen mellem forsæderne.
Fra vridegrebet eller gearvælgeren, kan man også let sætte bilen i B i stedet for D, og så bremser elmotoren bilen op, når man slipper speederen. Den funktion er rar at køre med i byen, hvor man så slipper for at flytte foden fra speederen til bremsen, hver gang hastighed i trafikken falder.
ID.3 har som standard en adaptiv fartpilot, og den arbejder sammen med navigationsanlægget, så bilen selv regulerer hastigheden efter fartgrænserne, og den del fungerer godt. En vognbaneassistent i form af en Travel Assist kan tilkøbes i form af en ’Assistentpakke Plus’ til 8.600 kr. Den indeholder desuden 360-graders bakkamera, advarsel for biler i den blinde vinkel, nøglefri adgang til bilen og meget andet. Den er helt klart værd at tage med.
Hvor langt kører VW ID.3?
Ved vores rækkeviddemåling, der denne gang foregik på en særdeles blæsende dag med 20 graders varme, nåede vi kun 285 km, og det er ikke imponerende, og ca. 20 km kortere end det, vi tidligere har målt i stille vejr.
Vores rækkeviddemåling fra denne test modsvarer 235 km ved frysepunktet, og det er ikke særlig imponerende. Heldigvis lader bilen nogenlunde hurtigt op igen, og vi fik tilført 133 km efter et kvarter og 217 km efter en halv time.
Det svarer til en gennemsnitlig ladeeffekt på 100 kW efter et kvarter og 82 kW efter en halv time. Officielt kan bilen lade med op til 120 kW, når man lynlader på farten, og hjemme lader den med tre faser og 11 kW, og det betyder, at man kan lade bilen helt op på ca. seks timer derhjemme eller via en offentlig ladestander.
VW ID.3 fås i en Pro S-udgave med et større batteri og dermed en længere rækkevidde, og den koster 40.000 kr. mere, men er ikke nødvendigvis et bedre køb for dem, der ikke jævnligt har behov for en lang rækkevidde.
Hvad koster det at eje en VW ID.3?
Vi har regnet på de samlede omkostninger ved at eje bilen i fem år og 100.000 km, og her lander den samlede pris på 3,50 kr. pr. km, eller hvad der modsvarer 70.000 kr. om året.
Det er i den meget lave ende af skalaen for biler i denne klasse, og det kan sammenlignes med den udgift, man står med, hvis man har købt en benzinbil, der er op til 100.000 kr. billigere. Det viser, at det er meget billigere at eje en elbil end en benzinbil til samme pris.
Samlet set er VW ID.3 derfor et godt køb, og det er primært den begrænsede rækkevidde og den korte fabriksgaranti på bare to år, der gør, at f.eks. en Tesla Model 3 i øjeblikket må betragtes som et bedre køb, når det handler om de mest elementære elbilegenskaber.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.