Land Rover Discovery Sport set forfra
Biltest

Land Rover Discovery Sport – Terrænbil med sparemotor

Som plugin-hybrid er Land Rover Discovery Sport forsynet med en lille benzinmotor til forhjulene og en elmotor til baghjulene. Det gør bilen grøn, uden det går ud over evnerne i terrænet.
Land Rover Discovery Sport set bagfra

Motors vurdering

Land Rover Discovery Sport

50,0 km/l
Benzin/el
644.900 kr.
  • Plads
  • Påhængsvægt
  • DC-opladning
  • Rækkevidde på el
  • Ladetid hjemme
  • Besværligt ladestik
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 3 cyl. + el. Batteri (Brutto/Netto): 15/12 kWh
  • CO2 udledning
    44 g/km
  • Effekt
    309 hk
  • Moment
    540 Nm
  • Topfart
    209 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,6 sek.
  • Køreklar vægt
    2.351 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Akselafstand
    274 cm
  • Officiel rækkevidde
    55 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 6
  • Mål
    L:460 cm B:207 cm H:173 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,70 kr./km
  • Målt rækkevidde 37 km
Luk

Den grønne omstilling har nu også nået britiske Land Rover, hvor de store og tørstige benzinmotorer er skiftet ud med en trecylindret sparemotor med tilhørende elmotor. Det sker i den nye plugin-hybrid-udgave af Land Rover Discovery Sport.

Med et batteri på 15 kWh kan bilen køre op til 55 km på el alene. Vi har prøvet plugin-udgaven og må konstatere, at det er noget, der virker. Med batteriet ladet helt op kunne vi køre 37 km ved blandet kørsel ved plus otte grader, og det matcher fint det, vi møder ved lignende biler.

I Discovery Sport kunne vi i det særlige EV-køreprogram nyde godt af elmotorens 109 hk, og det er tilstrækkeligt langt hen ad vejen. Og da den kan køres, uden at benzinmotoren starter, vil man altså ofte kunne køre bilen som en elbil ved korte ture.

Førerpladsen er flot udformet i Land Rover Discovery Sport
Førerpladsen er flot udformet, og den store gearstang i miden er let betjent og springer selv i P, når turen er slut.

Hvor stærk er Land Rover Discovery Sport?

Skal man køre længere, eller skal det gå hurtigere, kan man skifte over til hybriddrift, og så har man både benzinmotorens og elmotorens bidrag på en gang, og så lander den kombinerede ydelse på helt op mod 309 hk.

Det er nyt, at Land Rover opererer med motorer helt ned på 1.5 liter, men med turbolader yder den trecylindrede benzinmotor op mod 200 hk, og det gør bilen ret hurtig.

Det samlede moment lander i øvrigt på 540 Nm, og dermed er der masser af kræfter til alle fire hjul – også selvom man kører bilen væk fra de asfalterede gader.

Som plugin-hybrid må bilen i øvrigt trække op til 1.600 kg – det er flot, selvom det naturligvis står lidt i skyggen af de rene benzin- og dieselbilers tilladte påhængsvægt på op til 3.500 kg.

Bagsædet er meget komfortabelt.
Bagsædet er meget komfortabelt, og det er både længdeforskydeligt, og ryglænets vinkel kan justeres. Der er friskluftdyser til bagsædepassagererne.

Hvor meget plads er der Land Rover Discovery Sport?

Batteriet til plugin-udgaven af Land Rover Discovery Sport er placeret under gulvet i bagagerummet, og det indskrænker naturligvis bagagepladsen noget.

Traditionelt angiver Land Rover altid bagagerummets volumen målt fra gulv til loft, og altså ikke til rudernes underkant som i andre biler, og det kaster et enormt bagagevolumen af sig. Officielt hedder det 963 liter, men det er som nævnt ikke sammenligneligt med andre bilers, men det er pænt stort, vil vi sige.

Et andet forhold, der er særligt for denne udgave er, at man ikke kan bestille bilen med tre sæderækker. Bilen er derfor altid fempersoners. Til gengæld kan man forskyde bagsædet på langs af bilen, og man kan justere bagsædets ryglæn i vinklen, hvorved man kan indrette sig en ret komfortabel siddestilling på længere ture.

Bagagerummet er udmærket i størrelsen
Bagagerummet er udmærket i størrelsen, selvom batteriet har stjålet en del af pladsen under gulvet. Af samme grund fås denne udgave ikke med tre sæderækker.

Hvordan kører Land Rover Discovery Sport?

Man mærker med det samme, at dette er en bil til lange ture og med en god indbygget komfort. Affjedringen er rar, og styretøjet gør det let at håndtere den 4,6 meter lange bil i trafikken.

Som standard er bilen udstyret med en adaptiv fartpilot, og den fungerer fint. Det samme kan man sige om skærmen, hvor der er indbygget navigationsanlæg.

Det fungerer også godt, men man får alligevel også her den bedste oplevelse ved at koble sin telefon op med et kabel, og så bruge enten Apple CarPlay eller Android Auto til navigation, telefon og musikafspiller. Her mærker man, at bilfabrikkerne hele tiden er et skridt bag Apple og Google.

Den samlede køreoplevelse er fin, og i denne udgave er prisen på bilen ganske attraktiv. Sammenholdt med priserne på benzin- og dieseludgaverne er prisen næsten 200.000 kr. lavere, og så er det ikke svært at bestemme sig for en plugin-hybrid. Her skal man blot huske at tænke opladningen ind i det samlede ejerskab, for bilen kører bedst, når der er strøm på batteriet.

Det tager i øvrigt op mod fire timer at få strøm på batteriet hjemme, mens den kan hurtiglades på farten med op til 50 kW, og så tager det kun en halv times tid. Det sidste er en smart detalje, vi desværre endnu ikke ser på særlig mange plugin-hybrider.

Til gengæld må Land Rover godt finde en bedre løsning for afdækning af ladestikket, så man ikke skal åbne to dæksler, hver gang der skal strøm på bilen.

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve