Lexus LBX – Luksus i miniklassen
Motors vurdering
Lexus LBX
- Design
- Førerplads
- Udstyr
- Pris
- Bagsædeplads
- Sædejustering
- Ingen friskluft bag
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter – 3 cylindre – forhjulstræk
-
CO2 udledning103 g/km
-
Effekt136 hk
-
Moment185 Nm
-
Topfart170 km/t.
-
Acc. (0-100)9,2 sek.
-
Køreklar vægt1.280 kg
-
Maks. påhængsvægt750 kg
-
Bagagerum402 liter
-
Akselafstand258 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti: Maks. 100.000 km
-
MålL:419 cm B:183 cm H:156 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 5,25 kr./km
Lexus er kendt for at lave luksuriøse biler, og her er LBX ingen undtagelse. Der er tale om en mini-SUV, der langt hen ad vejen deler teknik med Toyota Yaris Cross. Men det glemmer man hurtigt.
Indvendigt har LBX fået sit eget interiør med udpræget brug af lækre materialer. F.eks. er instrumentbordet bygget af flotte materialer, der er lækre at røre ved, dørene åbner elektro-mekanisk, og lydanlægget er overdådigt.
På den måde skal LBX ses som en velbygget og mere iøjnefaldende bil end de mange gennemsnitlige konkurrenter, som findes til noget lavere priser. Lidt på samme måde som man kan vælge at købe en almindelig sofa til stuen eller en lækker arkitekttegnet en af slagsen. De kan i princippet det samme, men alligevel vælger nogle den dyre frem for den billige, alene fordi den samlede oplevelse bare føles bedre.
Motoren imponerer ikke
Men mens man altså let kan blive bjergtaget af bilens interiør, så kniber det mere, når man betragter dens grundlæggende teknik. Den lille LBX er nemlig ikke udstyret med en motor, der giver bedre oplevelser end det, man kan få i en Yaris Cross.
Der er tale om en trecylindret 1.5-liters benzinmotor, der er koblet til Toyotas særlige hybrid-teknik af nyeste generation. Det giver en smidig kørsel i byen, hvor motoren ikke gør megen væsen af sig, og hvor det tilhørende automatgear i form af den nyeste generation af e-CVT-gearkassen leverer en fin funktion.
Men når man for alvor skal afsted, så mærker man, at bilen trods alt kun har 136 hestekræfter at gøre godt med. Det er ikke meget i en verden, hvor elbilerne har skruet forventningerne i vejret, og hvor turbomotorer også har løftet niveauet for det, man betragter som tilstrækkeligt.
Kort fortalt, så føles LBX lækker og smidig, men bestemt ikke hurtig. Til gengæld er benzinforbruget lavt, og fabrikstallet på 21,7 km pr. liter synes at være inden for rækkevidde, efter hvad vi kunne aflæse.
Flot sikkerhedsudstyr
I Lexus LBX er det grundlæggende sikkerhedsudstyr flot, og alle udgaver har således adaptiv fartpilot med tilhørende vognbaneassistent, og her fungerer begge dele meget flot. Der er pulsføler i rattet, så har man blot den ene hånd om rattet, så klarer bilen selv opgaven med at holde sig i vognbanen på motorvejen. Dermed kan man køre langt uden at blive træt.
Bilen kører også pænt lige ud, og som sagt er det samlede støjniveau meget lavt det meste af tiden. Et forhold der bl.a. skyldes, at bilen er udstyret med akustikruder, der dæmper støjen udefra ganske effektivt.
Nødbremsen er af den effektive slags, der både kan bremse for biler, motorcykler, cyklister og fodgængere, og den advarer også om forhindringer, når man bakker. Er man ved at åbne dørene, mens der kommer trafik bagfra, får man også en advarsel, og bilens dørlåse spærrer for, at man åbner dørene. Det er en fin ting, der givetvis modvirker flere farlige situationer.
Brugsværdien er begrænset
Det siger sig selv, at verdens mindste Lexus ikke kan levere lige så meget plads, som man er vant til hos det japanske luksusmærke. Men har man primært behov for at køre en eller to ad gangen, så går det fint, uden at pladsen ved forsæderne ligefrem kan kaldes overdådig. Men man sidder godt i sæderne, der i denne udgave er elektrisk justerbare.
Ved bagsædet er pladsen derimod direkte kneben, og skal man ofte have passagerer med, så prøv denne del af inden et eventuelt køb. Nogle vil nok finde pladsen tilstrækkelig, men er de forreste personer over middelhøjde, så begynder det at knibe.
Der er isofix-beslag ved bagsæderne, men de bageste døre åbner ikke i en særlig stor vinkel, og det gør adgangen til børn i barnestole noget besværlig. Vi savner også friskluftdyser til bagsædet.
Bagagerummet er derimod ret stort, bilens størrelse taget i betragtning, og det er givetvis noget, alle bilejere vil nyde godt af i hverdagen. Bagagerummet er i øvrigt beklædt og apteret på et niveau, der matcher resten af bilen.
Lexus LBX må trække op til 750 kg, hvis påhængsvognen har bremser, og ellers kun 650 kg.
Sælges med flot garanti
I lighed med en Toyota sælges Lexus med en grundgaranti på tre år eller 100.000 km. Men følger man alle serviceeftersyn, forlænges garantien år for år, til bilen bliver 10 år eller til den har kørt 185.000 km. Det er en unik garantiplan, og det er med til at gøre Lexus LBX til et trygt køb.
Men det kommer som nævnt med en pris. Vi har beregnet den samlede årlige udgift til 105.000 kr., hvis man køber bilen og beholder den i fem år og 100.000 km. Det er til den høje side.
Billigere – men knapt så sjovt – kan det gøres, hvis man køber grundudgaven af LBX, der fås fra 350.000 kr. Den er stadig en veludstyret bil, men mangler nok alligevel lige prikken over i’et, til at man for alvor har fornemmelsen af at køre i en Lexus.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks