Nissan Juke – Smart hybridbil
Motors vurdering
Nissan Juke
- Udstyr
- Assistentsystemer
- Forbrug
- Plads
- Bagagerum
- Gearstang
Fabriksdata
-
Motor1.6 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning113 g/km
-
Effekt143 hk
-
Moment148 Nm
-
Topfart166 km/t.
-
Acc. (0-100)10,1 sek.
-
Køreklar vægt1.371 kg
-
Maks. påhængsvægt750 kg
-
Bagagerum351 liter
-
Akselafstand264 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti: Maks. 100.000 km
-
MålL:421 cm B:180 cm H:158 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,95 kr./km
Juke er en designerbil fra Nissan, og det er i det lys, den skal bedømmes. Den byder nemlig ikke på megen brugsværdi, hertil er både bagsæde og bagagerum for lille. Men kan man leve med det, venter der en udmærket køreoplevelse i en bil med en hybridmotor, der faktisk byder på en hel del kørsel på el alene.
Det er hybridudgaven med en 1.6-liters benzinmotor, vi her har prøvet. Den arbejder sammen med en snørklet gearkasse, der løbende vælger det rette gear. Der er ingen kobling, og bilen starter derfor altid på el, og så kobles benzinmotoren ind, når omdrejningstallet passer.
Den løsning fungerer egentlig fint og giver bilen et fabrikstal, der stiller 20 km pr. liter i udsigt. Vi klarede 17-18 km pr. liter under vores blandede testkørsel.
Nissan Juke kan køres med én pedal
Elmotoren yder 49 hk, og sammen med benzinmotorens 94 hk bliver det i alt til 143 hk, når begge motorer arbejder samtidigt. Elmotoren er tilpas kraftig til, at man også kan lade strømmen løbe baglæns, så der kan skabes strøm til batteriet, når man bremser eller triller ned ad bakke.
Det betyder, at dem, der er glade for at køre med rekuperation, får noget der ligner elbils-fornemmelse i Juke Hybrid, idet man kan aktivere en e-pedal-funktion, så bilen bremser op ved hjælp af den indbyggede elmotor, når man slipper speederen.
Det er rart at køre med i byområder, men e-Pedalen bremser dog ikke bilen helt op til stilstand
Hjælpeassistenterne er gode
I denne Tekna-udgave er der stort set alt det udstyr, man kan drømme om. Blandt det mere fornuftige findes en adaptiv fartpilot med en tilhørende vognbaneassistent, i det Nissan kalder Propilot med Navi-link.
Her sørger systemet for, at farten tilpasses trafikken foran bilen, men også at den tilpasses vejens forløb, så man ikke kører hurtigere, end vejen tillader det. Det betyder, at bilen også tilpasser farten efter lokale hastighedstavler, og den del fungerer glimrende.
Også vognbaneassistenten er fin, og den fastholder på en rar måde bilen i vognbanen. Der er ikke pulsføler i rattet, så engang i mellem må man med et lille ryk i rattet fortælle systemet, at man er til stede, men det fungerer fint, når man kører afsted på f.eks. en motorvej.
Hvad koster Nissan Juke?
Denne testede udgave af Nissan Juke koster tæt på 350.000 kr., og det må siges at være i den høje ende for en bil i denne størrelse. Men er man glad for designet, sætter man pris på udstyret, og er man slet ikke til en elbil, så er Juke et godt alternativ.
Man må dog leve med et par små irritationsmomenter i form af gearstangen, der er af den gammeldags type, der skal flyttes manuelt, hver gang man kører i bilen. Og har man en af de større mobiler, så irriteres man over, at den ikke passer i opladningspladsen.
Ellers er Juke et sjovt indslag i en verden, hvor netop økonomi, plads og brugsværdi ofte fylder det meste.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks