Lexus RX – Lille tank giver kort rækkevidde
Motors vurdering
Lexus RX
- Komfort
- Udstyrsniveau
- Trykskærm
- Rækkevidde
- Brændstofforbrug
- Lille tank
Fabriksdata
-
Motor2.5 liter – 4 cyl. + elmotor
-
CO2 udledning25 g/km
-
Effekt309 hk
-
Moment227 Nm
-
Topfart200 km/t.
-
Acc. (0-100)6,5 sek.
-
Køreklar vægt2.110 kg
-
Maks. påhængsvægt2.000 kg
-
Bagagerum612 liter
-
Akselafstand279 cm
-
Officiel rækkevidde69 km
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bil: Maks. 100.000 km
-
MålL:589 cm B:190 cm H:169 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 9,30 kr./km
- Målt rækkevidde 48 km
Den nye store, luksuriøse Lexus RX450h+ har et ømt punkt: Rækkevidden. Og det er ikke kun på strøm, som vi ofte har oplevet på plugin-hybrider. Nej, problemet med rækkevidden optræder, når man kører på langtur med benzinmotoren i aktion.
Vi har oplevet det før, at motorvejsforbruget har været højt på plugin-hybrider, og hertil kommer vindmodstanden fra RX-modellens store karrosseri. Ved blandet kørsel klarer den 15-16 km/l, men ved 110 km/t. kørte vi ca. 13 km/l, og da vi løftede hastigheden til 130 km/t., steg forbruget, så vi kun nåede 10-11 km pr. liter.
Fejl på bilen?
Lexus har kontaktet FDM efter udgivelse af artiklen. Fysisk er tanken på 55 liter, men ligesom FDM har Lexus også kun kunnet fylde 35 liter på bilen. Derfor arbejder Lexus p.t. på en løsning.
Ikke markant værre end vi har set det på andre tilsvarende biler, men selv med lysende tankikon i instrumentbordet kunne vi ikke fylde mere end 35 liter på bilen. Det betød, at rækkevidden i praksis ikke var langt over 300 km, hvis man ville være sikker på at kunne nå frem til en tankstation på motorvejen.
Vi kørte også en tur til Tyskland, og her faldt rækkevidden til lige godt 250 km, da vi testede bilen med høj fart. Så søger du en bil, der skal køre mange kilometer på motorvej, er RX450h+ et dårligt valg.
Hvordan kører Lexus RX?
Det er ærgerligt, for femte generation af RX-modellen er en yderst luksuriøs og komfortabel bil. Luksusoplevelsen er forventet i Lexus’ topmodeller, og det er komforten naturligvis også. I RX har Lexus løst det med en adaptiv undervogn, der er tilpasset en amerikansk cruiserstil med tilhørende blød hat og blød undervogn.
Der er minimalt med vibrationer i rattet, og de 10-vejs justerbare sæder kan indstilles, så man nærmest bliver transporteret på et flyvende tæppe. Det er klart en luksusbil og ikke en racerbil, og bag rattet er det behageligt at sidde i flere timer i træk.
Støjniveauet er generelt lavt, især når man kører på strøm, hvilket den kan gøre med op til 135 km/t. Vi målte en rækkevidde på el alene ved blandet kørsel på 48 km – ikke meget for en helt ny plugin-hybrid i denne klasse, hvor flere nye modeller klarer tæt på det dobbelte.
Batteriet er på 18 kWh, og da bilen kun kan lade på én fase, tager en komplet hjemmeladning cirka fem timer. Flere konkurrenter i luksusklassen har fået trefaset ladning, og deres batterier er efterhånden næsten dobbelt så store.
Rimer Lexus stadig på luksus?
Testbilen havde udstyrsniveauet Luxury, og dermed er der nærmest alt, du kan drømme om i bilen. Denne Lexus rimer klart på luksus. Og du finder alt fra headup-display over adaptiv fartpilot til automatisk vognbaneskift ved blink på udstyrslisten.
Det eneste du kan tilkøbe, ud over hvilken lak bilen skal have, er et Mark Levinson-anlæg med 21 højttalere. Det koster kun 15.500 kr., så hvorfor det ikke er standard, er lidt af et mysterium bilens pris på godt en million kr. taget i betragtning.
Der er også en stor trykskærm, der kræver lidt tilvænning, men hvor du kan styre alt. Herunder muligheden for at slå alarmen for overtrædelse af hastighedsgrænserne fra. Desværre gemmer den ikke netop denne indstilling, men det ser vi på næsten alle nye bilmodeller på markedet. Det er især irriterende i områder, hvor bilen ikke korrekt kan aflæse hastighedsgrænserne, og man derfor får en forkert alarm.
Skal man vælge en Lexus RX?
Det er let at lade sig dupere af luksus. Man overser let de små fejl, men når tankmåleren igen blinker efter et par timer på Autobahn, så falder det i øjnene. Plugin-hybriderne skulle være en teknologisk trædesten fra benzin til el, men RX450h+ virker nærmere som en sten, man snubler over.
Når rækkevidden både på el og benzin er så kort, begynder alternativerne at være mere interessante. Man kan naturligvis hurtigere tanke benzin på en plugin-hybrid, end man kan lade en stor elektrisk luksus SUV, men spørgsmålet er, hvor ofte det reelt vil være et problem.
Med Mercedes-Benz’ SUV-modeller EQE eller EQS får du en rækkevidde så lang, at al din hverdagskørsel vil kunne klares med opladning hjemme om natten. Og når du skal på langtur, har kroppen brug for et hvil, når elbilen har brug for en opladning.
Dermed bliver Lexus RX et nicheprodukt ramt af en lille tank og et lille batteri. Måske det passer fint med dit kørselsmønster, og så er det bare at nyde luksusoplevelsen. Alternativt har Lexus også en turboladet hybrid-udgave af RX – den er dog mere sportslig, en hel del dyrere, og så kan ikke køres alene på strøm til hverdag.