Mazda 2 Hybrid set forfra
Biltest

Mazda 2 Hybrid – Uægte Mazda imponerer

Mazda har fået en velkørende og økonomisk hybrid-model på programmet. Men der er reelt tale om en Toyota Yaris Hybrid.
Mazda 2 Hybrid set bagfra

Motors vurdering

Mazda 2

25,0 km/l
Hybrid
274.500 kr.
  • Lavt forbrug
  • Meget udstyr
  • Udsyn
  • Benplads bag
  • Gammeldags gearvælger
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    92 g/km
  • Effekt
    116 hk
  • Topfart
    175 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.125 kg
  • Maks. påhængsvægt
    450 kg
  • Bagagerum
    286 liter
  • Akselafstand
    256 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: højst 100.000 km
  • Mål
    L:394 cm B:175 cm H:150 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,25 kr./km

Sikkerhed

2020
Luk

Du kan p.t. spare 2.500 kr. ved at købe en Toyota Yaris med Mazda-logo. I hvert fald når det gælder topudgaven af Mazda 2.

Vi har før set Mazda-modeller, der har delt teknik med andre biler, men i dette tilfælde er det blot alle emblemer samt det logo, som kommer frem på trykskærmen, der er ændret. Udstyr og farver er det samme, som du kan vælge hos en Toyota-forhandler, fordi bilerne bliver bygget på samme fabrik. Det skaber lidt forvirring, fordi Mazda fortsat sælger deres egenudviklede benzindrevne Mazda 2, som kun deler logo med hybridudgaven.

Årsagen til at Mazda markedsfører en Yaris som Mazda 2, er, at de er bagud med udviklingen af deres egne elektrificerede biler. De satsede for længe på udviklingen af benzin- og dieselmodeller, og reelt har Mazda i dag blot én elbil og én plugin-hybrid. Det er ikke blot et problem i forhold til at ramme efterspørgslen, det giver også Mazda problemer med at holde sig under de CO2-krav, som EU stiller.

Select-udgaven har headup-display og digitale instrumenter.
Select-udgaven har headup-display og digitale instrumenter. Sammen med automatgearet giver det en følelse af luksus.

Hvordan kører Mazda 2?

Som Yaris er Mazda 2 en minibil med en velfungerende hybridteknik. Den har automatgear, der er af e-CVT-typen, som man også kalder milliongear.

Det vil sige, at motoren tager mange omdrejninger, og reelt larmer den så meget under kraftig acceleration, at man helt undgår det. Dermed ender bilen med at lægge en dæmper på de kraftige accelerationer, og det bidrager til et lavt forbrug. Vi kørte 22 km/l ved blandet kørsel, dog primært landevej og bykørsel.

Ud over motorstøjen trækker hjulstøj også ned i oplevelsen, og selve gearvælgeren er ikke en elektronisk udgave, som automatisk kan gå i P, når man standser motoren.

Der er rimelig mørkt på bagsædet
Der er rimelig mørkt på bagsædet, og pladsen er ikke specielt god i forhold til klassens mest rummelige modeller.

Pladsen er knap på bagsædet

Mini-oplevelsen går i høj grad igen på bagsædet. Når du svinger kroppen ind gennem bagdørene, er der rimelig mørkt deromme. Der er heller ikke specielt god plads i forhold til klassens mest rummelige modeller. Og fra førersædet er cyklistudsynet skråt bagud hæmmet af en bred stolpe mellem bagruden og sideruderne.

Betjeningen er udmærket. Der er trykskærm, men den har ikke fået Toyotas nye menustruktur, så den føles lidt bedaget. Android Auto/Apple CarPlay virker kun med kabelforbindelse, hvor trådløs forbindelse er ved at være standarden. Et plus i forhold til Mazdas øvrige modeller er, at trykskærmen virker under kørslen. Mazdas øvrige modeller skal skærmen betjenes med drejeknap- og knapbetjening. 

Topmodellen Select har også digitale instrumenter og headup-display, og det fungerer fremragende. Der er også nøglefri betjening, klimaanlæg og adaptiv fartpilot, og i kombination med automatgearet så får man en lille luksusbil i Mazda Yaris – undskyld Mazda 2.

Bagagerum i Mazda 2
Bagagerummet er gennemsnitligt for klassen, de mest rummelige kan tage en ekstra kabinekuffert eller to. 

Skal man vælge Mazda eller Toyota?

Hybridbilerne blev ramt hårdt på afgiften med den seneste omlægning, og det gør dem lidt dyre. En basis-Mazda 2 med hybridteknik koster 207.000 kr. Det er mange penge, men med de seneste prisstigninger hos konkurrenterne er prisen fornuftig.

Selve mekanikken og teknikken er den samme, så valget mellem en Mazda eller en Toyota er mere et spørgsmål om logoer, udstyrsvarianter og garanti. Selvom både Toyota og Mazda sælges med tre års garanti, så tilbyder Toyota en holdbarhedsgaranti, som forlænges, hvis man servicerer sin bil på et mærkeværksted. Den minder om fabriksgarantien, og kan gælde op til 10 år.

Det kan afgøre valget for nogle, andre vil vælge Mazdaen, fordi de i forvejen har et godt forhold til en lokal forhandler, eller fordi værkstedet ligger tættere på. Uanset valg, så ender man med en velkørende lille hybridbil, der kan give lidt elektrisk træk i hverdagskørslen.

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve