Renault Clio – velkørende hybridbil
Motors vurdering
Renault Clio
- Hybridteknik
- Udstyr
- Forbrug
- Pris
- Bagagerum
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.6 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning98 g/km
-
Effekt140 hk
-
Moment205 Nm
-
Topfart186 km/t.
-
Acc. (0-100)9,9 sek.
-
Køreklar vægt1.238 kg
-
Maks. påhængsvægt900 kg
-
Bagagerum243 liter
-
Akselafstand258 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:405 cm B:180 cm H:144 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,80 kr./km
Den grønne omstilling af bilerne har frembragt mange snedige konstruktioner, og en helt ny avanceret, men mindre elektrificeret løsning ses i denne hybridbil fra Renault.
Teknikken er monteret i den nye generation af Clio, og bilen er skabt til dem, der ikke har mulighed for at håndtere en opladelig bil, men som alligevel gerne vil have elbilens køredynamiske fordele. Sådanne bilkøbere er der stadig en del af, da det i sagens natur ikke er alle, der har mulighed for at få sin egen ladeboks sat op ved parkeringspladsen.
I så fald kan denne Clio Hybrid være en god ide, da den kan strække dråberne så langt ud, at bilen på papiret kan køre 23,3 km pr. liter i stedet for den almindelige benzinudgaves 17,5 km pr. liter.
Hvad koster Renault Clio E-Tech?
Hybridbiler som denne Clio E-Tech, fik ikke noget godt ud af den seneste afgiftsomlægning, selvom benzinforbruget er reduceret en del. Det betyder, at man ikke skal vælge denne hybridbil på grund af prisen.
Denne testede udgave kostede tidligere næsten 243.000 kr., men er nu sat ned til 211.990 kr. Det er stadig lidt over 20.000 kr. mere end benzinudgaven med 100 hk og automatgear i samme udstyrsniveau.
Overvejer du en grønnere bil? Læs FDMs tema om hybridbiler og elbiler
Men har man det ønske, så venter der til gengæld en køreoplevelse, der er bedre end den, man får i den traditionelle udgave.
Er Renault Clio E-Tech en elbil?
En af årsagerne til den bedre køreoplevelse er, at bilen altid starter med elmotoren som drivkilde. Der er nemlig ingen kobling mellem motor og gearkasse, og det kan lade sig gøre, fordi elmotorens moment er tilpas stort ved igangsætning til, at den snildt kan sætte bilen i bevægelse.
Læs også: Motors test af den almindelige Renault Clio
Elmotoren kan skifte mellem lav- og højgear, og skal der flere kræfter i spil, kan benzinmotoren startes, så den kan supplere med sine kræfter. I alt kan man således trække op til 140 hk ud af motorerne, og det giver bilen et glimrende kraftoverskud.
En af fordelene ved denne konstruktion er, at man ikke rigtig mærker gearskiftene, i stedet har man en god fornemmelse af en konstant acceleration – ligesom i en elbil. Det er godt!
Hvor langt kører Renault Clio E-tech på literen?
På langtur med Clio E-Tech oplever man, hvordan teknikken hele tiden søger at indstille sig til den bedst mulige driftstilstand. Selv ved motorvejsfart kan man således opleve, at benzinmotoren slukker, og bilen alene drives frem af strømmen fra det lille batteri.
Kort efter vil benzinmotoren måske starte igen enten for at hjælpe med til at fastholde farten, eller blot fordi den skal levere energi til at drive den ene elmotor, der også fungerer som en generator, der laver strøm til batteriet.
I løbet af vores testperiode landede det gennemsnitlige forbrug på ca. 18 km pr. liter. Det er ca. tre km bedre end det, man på tilsvarende vis vil opleve i benzinudgaven med automatgear.
Hvordan kører Renault Clio E-tech?
Det samlede indtryk er på den måde ganske positivt, og var det ikke for prisen, så havde denne teknik utvivlsomt udkonkurreret alle de øvrige motorvarianter i Clio-familien.
Men sådan ser det desværre ikke ud til at gå i Danmark. På verdensplan venter Renault derimod, at den nye teknik vil stå for 30 procent af salget.
Renault Clio findes ikke som decideret elbil, her henvises i stedet til søsterbilen Zoe, der er på størrelse med Clio. Zoe og Clio Hybrid koster stort set det samme her efter afgiftsomlægningen.
Sådan virker hybridteknikken
Det er noget af en alternativ løsning, som Renaults ingeniører har fundet frem til i de nye E-Tech udgaver af både Clio, Megane og Captur. Mens de to sidste modeller er udstyret med et stort batteri og en mulighed for at oplade det via elnettet, er denne lille Clio kun forsynet med et lille batteri, der alene får sin strøm fra elmotorerne i motorrummet. Den øvrige del af teknikken er i princippet helt ens i de tre bilmodeller.
Benzinmotoren er en 1.6-liters firecylindret benzinmotor uden turbolader. Renault har her taget udgangspunkt i en motorkonstruktion fra koreanske Samsung, men har modificeret den i samarbejde med Nissan. Bl.a. er alle pumper og hjælpesystemer blevet eldrevet. Det har mindsket motorens ydre mål, og der er derved blevet plads til at lægge den på tværs i selv den lille Clio sammen med den avancerede gearkasse.
Der er ingen kobling mellem motor og gearkasse, og det betyder, at bilen altid sætter i gang ved hjælp af den store elmotor på 49 hk. Den lille elmotor har en effekt på 20 hk og bruges primært til at lade batteriet, men kan også sikre, at gearkassens tandhjul kører lige hurtigt rundt, hver gang der skal skiftes gear. Derved slipper man for at have en kobling. Den store elmotor har to gear, men kan også stå i frigear, ligesom benzinmotoren kan trække via fire gear, men kan også stå i frigear. Det giver i alt 15 kombinationer af kraftfordelingen mellem de to motorer. Man mærker ikke gearskiftene, og bilen føles derfor meget komfortabel at køre i. Batteriet kan lades op, når benzinmotoren kører, eller når man bremser, idet den lille elmotor så virker som generator.
Batteriet i Clio er på 1,2 kWh, og forsøg, som Renault har udført, viser, at man ved bykørsel kan komme op på at køre med eldrift alene i op til 80 procent af tiden. Batteriet vejer 38 kg, og elmotoren kører på 230 Volt. Renault yder otte års garanti (op til 160.000 km) på batteriet, og fremhæver i øvrigt, at serviceudgifterne ventes at være lavere på disse hybrid-biler end en dieselbil, da der bl.a. ikke benyttes tandrem og drivremme i hybridmotoren.