Mazda 3 set forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Mazda 3 – fuldt fokus på føreren

Den nye generation af Mazda 3 lokker med et lækkert design, masser af udstyr og gode priser. Kan man leve med den lidt knebne plads, er den nye 3’er værd at se nærmere på.
Mazda 3 set bagfra

Motors vurdering

Mazda 3

15,9 km/l
Benzin
287.000 kr.
  • Design
  • Udstyr
  • Sjov at køre
  • Udsyn
  • Bagsædeplads
  • Ikke friskluft til bagsædet
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    142 g/km
  • Effekt
    122 hk
  • Moment
    213 Nm
  • Topfart
    197 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.274 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    351 liter
  • Akselafstand
    273 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bil og lak maks. 100.000 km
  • Mål
    L:446 cm B:180 cm H:144 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,75 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Det er ikke altid, at nye biler er optimeret til hele familiens behov. Det gælder i særlig grad for denne nye Mazda 3, hvor man som fører af bilen har fornøjelsen af at sidde på bilens bedste plads. Herfra har man en dejlig køreoplevelse, og bilen kan en masse, der dog kun kan opleves herfra.

På de andre pladser er der til gengæld skruet gevaldigt ned for komforten, og på bagsædet er det ligefrem ikke rart at være.

Læs også: Motors gruppetest af 10 biler i Golf-klassen

„Egoistbil“ er derfor det mest dækkende ord, man kan beskrive den nye Mazda 3 med.

Mazda 3 har en lækker kabine
Instrumentbordet er meget fører-orienteret med et stort speedometer lige i synsfeltet og en stor opretstående skærm oven på.

En helt ny platform

Den nye Mazda 3 er ændret fra ende til anden, og udover at selve dimensionerne og formerne dermed er ændret, er der også kommet ny teknik under skallen.

Der er valg mellem to motorer: En benziner med 122 hk og en dieseludgave med 116 hk. Vi bringer her testen med fokus på benzinudgaven, som nok bliver den mest efterspurgte, da den er 12.000 kr. billigere og faktisk kører pænt langt på literen. Det er opnået ved at benytte en lille elmotor som hjælpemotor, så benzinmotoren til tider kan koble to cylindre fra til fordel for et mindre forbrug.

Læs også: Motors test af Hyundai i30 - bedre og bedre

Det fungerer udmærket, og man skal være ret meget på dupperne for at bemærke, at bilen kun kører på to cylindre. Dieseludgaven har vi også prøvet, men den er lidt mere rå i sin lyd, og vi savner lidt mere kraft i motoren.

I begge tilfælde kan man bestille bilen med automatgear. Merprisen er 22.000 kr., og selvom der er tale om en sekstrins gearkasse med traditionel gearstang og uden skiftegreb ved rattet, passer løsningen godt til bilen.

Headup-display i Mazda 3
Et rigtigt headup-display har erstattet den lidt billige løsning, der var i den gamle 3’er. Nu er funktionen meget flot og let at læse.

Masser af udstyr

Den nye Mazda 3 kommer i tre udgaver, Sense, Sky og Cosmo. Man må tage dem, som de er, idet man ikke kan tilkøbe ekstraudstyr i løs vægt. Det er der egentlig heller ikke behov for, for de er alle pænt udstyret.

Det er dog mest oplagt at købe topmodellen Cosmo, der koster 37.000 kr. mere end grundmodellen. Den har et så flot udstyrsniveau, at det alene kan gøre bilen interessant. Alle udgaver af Mazda 3 har som standard et meget højt niveau af sikkerhedsudstyr og f.eks. et flot headup-display, der ses i forruden.

Derudover har Cosmo-udgaven udstyr, der hjælper med at advare eller ligefrem at bremse, hvis man bakker, og der er forhindringer på vejen, ligesom den er udstyret med eljusterbare sæder med læder, et godt Bose-musikanlæg og meget mere.

Læs også: Alt om den nye Toyota Corolla

Denne testede udgave med Cosmo-udstyr og automatgear til 309.000 kr. får derfor vores anbefaling.

Lille bagagerum i Mazda 3
Bagagerummet på 351 liter er ikke enormt. Bunden er lavt placeret og giver dermed en høj kant, som man skal løfte bagagen op over.

Meget ringe udsyn

Vores test af Mazda 3 bragte mange gode oplevelser af sig. Særligt lod vi os begejstre af en meget harmonisk undervogn, der både tillader sportslig kørsel, men som også opfanger ujævnhederne godt.

På motorvej oplevede vi en dejlig komfort og nød bilens retningsstabilitet. På små snoede veje kunne vi godt ønske os lidt mere feedback i rattet, men det er ude på decimalerne, at vi måler denne utilfredshed.

Læs også: Motors test af Honda Civic - japansk designerbil

I bykørsel fandt vi bilens mørke sider. Det er nærmest umuligt at orientere dig bagud fra førerpladsen, og det er derfor spejle og lykke og fromme, der er i brug, når man skal dreje ind over en cykelsti ved et højresving.

Fra bagsædet kom der ikke mange roser: Der er trangt, mørkt og næsten intet udsyn. Fravær af friskluftdyser øger denne mistrivsel, og Mazda 3 bliver derfor aldrig hele familiens ven. Men bag rattet er oplevelsen fin – bare der ikke er for meget bykørsel.