VW Tiguan forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

VW Tiguan - SUV med imponerende kabineplads

VW Tiguan slår alle sine konkurrenter på bagsædepladsen. Samtidig byder den sig til med en velfungerende motor og gearkasse.
VW Tiguan bagfra

Motors vurdering

VW Tiguan

13,9 km/l
Benzin
384.295 kr.
  • Kabineplads
  • Udsyn
  • Komfort
  • Apple CarPlay ej standard
  • Nøglestart
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    164 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.500 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    615 liter
  • Akselafstand
    268 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:449 cm B:184 cm H:163 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,45 kr./km

Sikkerhed

2016
Luk

I takt med at der kommer flere og flere konkurrenter, står VW Tiguan ikke længere som det oplagte valg, den ellers var, da den kom frem. Men det skyldes ikke, at bilen er blevet dårligere – tværtom – konkurrencen er blot benhård.

For eksempel kan Tiguan ikke fås med det digitale instrumenthus, som man finder i f.eks. en Skoda Karoq. Heldigvis er der andre kvaliteter end det på programmet, og en af dem er plads, og lige her vinder Tiguan stort.

Særligt ved bagsædet er der fremragende plads, og man kan længdeforskyde sædernes to dele individuelt, ligesom ryglænet kan justeres i syv positioner. Det er genialt på en langtur.

I det hele taget er komforten på et højt niveau, og vi glæder os over flyborde, friskluftdyser, et godt udsyn og fine detaljer som usb-stik, læselys og strømudtag.

VW Tiguan kabine
Man føler sig hurtigt hjemme bag rattet i VW Tiguan. Gearstangen er af den gammeldags type, der mekanisk skal sættes i ’P’, når bilen parkeres, men ellers kan man glæde sig over skiftegreb bag rattet.

Fremragende motor

Motoren er en 1.5-liters udgave med DSG-gear, og det er uden tvivl den kombination, man skal gå efter, med mindre man vil have diesel.

Motoren er af den nye generation, hvor to cylindre kan slås fra, hvis man blot kører med let belastning. Det fungerer utrolig gnidningsløst, og vi vil faktisk vove at påstå, at man slet ikke kan mærke det i praksis.

Læs også: Motors test af 10 små SUV'er

Selve gearskiftene kører også derudad helt uden ryk, og der er ingen tvivl om, at det i øjeblikket er VW-koncernen, der har den bedste kombination af motor og gearkasse i denne klasse. Vil man i øvrigt selv blande sig i kørslen, kan det let ske via de store skiftegreb, der er placeret bag rattet.

Når bilen parkeres, skal man dog selv sætte gearvælgeren i ’P’ – her kan VW godt forbedre sig.

Flot plads på bagsædet af VW Tiguan

Masser af udstyr

VW Tiguan har som standard en velfungerende adaptiv fartpilot, der styres fra rattet. Den holder fint afstand til forankørende, og har man først prøvet den, vil man ikke have en bil uden.

I midten af bilens instrumentbord findes en fin skærm, der både er let at se på og god at aflæse. Alle menuer er på dansk, men endnu taler og forstår systemet ikke dansk. Til gengæld kan man koble sin iPhone til, hvis man har tilkøbt en udstyrspakke til godt 4.000 kr.

Læs også: Motors test af Honda CR-V - stor hybrid-SUV

I vores testbil var der varme i rattet (ekstraudstyr) og god varme i sæderne, hvilket var med til at øge komforten betydeligt på en kold morgentur.

På minussiden finder vi en gammeldags nøgle-tændingslås – her vil nøglefri betjening til knap 7.000 kr. være et godt tilvalg, da tændingsnøglen sidder og generer lige der, hvor man har højre knæ, samt at den er svær at ramme i mørke.

Bagagerum i VW Tiguan
Bagagerummet har fast bund, og vi savner smårum under gulvet. Til gengæld kan bagsædets ryglæn let vippes frem ved hjælp af greb i hver side. Vores udgave havde en elbetjent bagklap, der både kan betjenes fra førersædet og fra selve bagklappen.

Komfortabel kørsel

VW Tiguan fik en hel del positive bemærkninger med på testholdets noteark under vores testkørsel. Bl.a. noterede vi os en meget komfortabel affjedring, der fint absorberer både små og store ujævnheder på vejen.

Vi noterede os også en stabil kørsel på motorvejen – også med kraftig sidevind – og det er forhold, der gør, at man bare bliver mere og mere glad for bilen i længden.

Det er i øjeblikket VW-koncernen, der har den bedste kombination af motor og gearkasse i denne klasse.

Sikkerhedsmæssigt klarer VW Tiguan sig godt, og nødbremsens funktion er i gruppen af gode biler. Bilen kunne bremse helt op for en forhindring ved hastigheder op til 50 km/t., og det foregår endda på en måde, hvor selerne strammes op, og hvor føreren advares med kraftig lyd og blinkende lygter.

Selvom Tiguan ikke er helt med på de nyeste udstyrsdetaljer som f.eks. LED-forlygter, startknap og digitalt cockpit, er det alligevel en bil, der vinder i det lange løb. Det skyldes den gode plads, den komfortable kørsel og den gennemførte byggekvalitet.