Nissan X-Trail – Elbil med benzinmotor
Motors vurdering
Nissan X-Trail
- Syv sæder
- Motor/gear
- Komfort
- Varmeanlæg
- Forbrug
- Pris
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter – 3 cyl. + 2 elmotorer (firehjulstræk)
-
CO2 udledning146 g/km
-
Effekt210 hk
-
Moment525 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)7,2 sek.
-
Køreklar vægt1.961 kg
-
Maks. påhængsvægt1.650 kg
-
Bagagerum485 liter
-
Akselafstand271 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti: Maks. 100.000 km
-
MålL:468 cm B:184 cm H:173 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 6,30 kr./km
Den nye Nissan X-Trail er i bund og grund en forlænget Qashqai, og det giver plads til tre sæderækker med i alt syv pladser. Dermed kan X-Trail noget, som kun få andre kan matche.
I denne udgave er det den nye e-Power-teknik, der står for fremdriften, og det giver X-Trail næsten elbillignende egenskaber. Det er nemlig alene to elmotorer, der driver de fire hjul, og de får begge sin energi fra et lille batteri, der løbende lades op fra en generator, der drives af en benzinmotor.
Hvor langt kører Nissan X-Trail på literen?
Man kan ikke oplade batteriet med strøm fra nettet, og det betyder, at bilen i bund og grund er en benzinbil, der blot opfører sig som en elbil. Det betyder desværre også, at den aldrig bliver rigtig økonomisk.
Fabrikken stiller 15-16 km pr. liter i udsigt, men vi nåede kun 12-13 km på en liter under vores test. Til gengæld er X-Trail e-Power en fornøjelse at køre, selvom man til tider må døje lidt med benzinmotorens høje omdrejninger, mens den laver strøm.
Det høje forbrug kaster også en høj afgift af sig, og X-Trail koster derfor tæt på 700.000 kr. alt afhængig af det valgte udstyrsniveau.
Billigste udgave fås fra 450.000 kr., men har så kun plads til fem personer og drives ikke af e-Power-teknikken, men i stedet af en trecylindret 1.5-liters benzinmotor med CVT-gear og forhjulstræk. Den fås dog også med syv sæder for 10.000 kroner ekstra. I denne motor-version med enten fem eller syv sæder må Nissan Qashqai trække helt op til to tons, altså 350 kg mere end i denne testede udgave med e-Power motoren.
Føles næsten som en elbil
Fra testblokken kan vi særligt fremhæve en positiv køreoplevelse med en stille fremdrift, når bilen kører på strøm. Det gør den dog kun kortvarigt. Herefter starter benzinmotoren op og laver strøm til elmotorerne.
Det foregår rimeligt lydsvagt, når hastigheden er lav, mens man ved motorvejshastighed indimellem tydeligt hører motorens ret høje omdrejningstal. Benzinmotorens omdrejningstal følger dog ikke hastigheden direkte, og den generer derfor ikke altid lige meget, og motorlyden er til tider næsten helt væk.
Køreoplevelsen minder derfor hurtigt om det, man kan opleve i en elbil, og særligt muligheden for at udnytte elmotorerne til at nedbremse bilen, når man slipper speederen, er rar ved bykørsel. Nissan kalder den funktion e-Pedal, og den er heldigvis nem at slå til og fra via en knap foran gearstangen.
Er Nissan X-Trail et godt køb?
I kabinen er der lækre materialer, et fint headup-display og en ganske komfortabel affjedring.
I vores testbil havde vi svært ved at finde en indstilling af varmeanlægget, der sikrede en rar og konstant temperatur i kabinen. Det trak ned i bilens komfortniveau, der ellers må siges at være ret højt.
Man kan dog ikke komme uden om, at prisen for Nissan X-Trail i Danmark er så høj, at det for de fleste giver meget mere mening at vælge en rigtig elbil, der er fri for afgift, i stedet for denne elbillignende model, der belastes med en registreringsafgift helt på samme måde som egentlige benzinbiler.
Sagt med andre ord: Nissan X-Trail bliver hurtigt uforholdsmæssig dyr og ender derfor med at være en bil, der kun har interesse for ganske få bilkøbere.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks