Mercedes-Benz E400 PHEV – Et fremragende kompromis
Motors vurdering
Mercedes-Benz E
- Komfort
- Udstyr
- Køreegenskaber
- Forbrug
- Bagagerum
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl. – 1 elmotor - firehjulstræk
-
CO2 udledning34 g/km
-
Effekt381 hk
-
Moment840 Nm
-
Topfart250 km/t.
-
Acc. (0-100)5,3 sek.
-
Køreklar vægt2.265 kg
-
Maks. påhængsvægt2.100 kg
-
Bagagerum370 liter
-
Akselafstand296 cm
-
Officiel rækkevidde110 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 2
-
MålL:495 cm B:188 cm H:148 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 7,30 kr./km
- Målt rækkevidde 74 km
Den klassiske firedørs E-klasse lever i bedste velgående og er netop kommet i sin sjette generation. Nu fås den bl.a. i en udgave med denne moderne plugin-hybridteknik.
Her får bilens firecylindrede tolitersbenzinmotor hjælp fra en ret kraftig elmotor, der tilsammen trækker på alle fire hjul via et nitrins automatgear. Det gør denne E-klasse til et fint alternativ til dem, der ikke kan eller vil køre i en bil, der udelukkende kører på el.
I plugin-hybriden kan man også vælge at køre på el alene, og så kan bilen ifølge fabrikken køre op til 110 km, før benzinmotoren må træde til. Kører man i stedet med bilen i hybrid-indstillingen, fordeler den selv arbejdet mellem el- og benzinmotoren, og så kører bilen ifølge den officielle målenorm 167 km pr. liter foruden den strøm, der er medgået til kørslen.
Prisen begynder på 765.000 kr., men som altid hos Mercedes kan den sendes kraftigt i vejret, hvis man går om bord i listen af ekstraudstyr.
Så hurtigt lader Mercedes E-klasse
Vi målte rækkevidden på el alene på en efterårsdag med ca. 10 graders varme, og da nåede vi 74 km ved blandet kørsel, før batteriet var tømt. Det er noget mindre end fabrikstallet, men stadig fint, og det gør det muligt for mange at køre på el i en stor del af den samlede kørsel.
Med tomt batteri kørte vi beskedne 13 km pr. liter, og det viser, at det altid er en god idé at lade bilen op så ofte som muligt, for de anførte 167 km pr. liter er mest en teoretisk betragtning.
Når der igen skal strøm på batteriet, kan det ske via en 11 kW trefaset lader magen til den, man finder i de fleste elbiler. Det er ret unikt, og det betyder, at man kan lade det 25 kWh store batteri op på ca. 2,5 timer via en ladeboks.
Vores testbil havde desuden fået monteret et stik til en hurtiglader, og med det kan man DC-lade med op til 55 kW. Det betyder, at man kan oplade bilen på en halv times tid i forbindelse med f.eks. indkøb, og så er den klar til at køre en ny strækning på el alene. Det er efter vores mening alle de 8.500 kr. værd, som den funktion koster ekstra.
Lækkert udstyr i Mercedes E-klasse
Bag rattet møder man en førerplads, der i den grad udstråler kvalitet og glæde ved flotte og lækre materialer. Det er tydeligt, at Mercedes her er på hjemmebane, og at de kan noget, som kun ganske få andre bilproducenter mestrer. Materialerne er lækre at røre ved, de ser godt ud, og alle samlinger og al finish er i allerbedste liga.
Vælger man det store glaspanel i instrumentbordet, som omfatter en tredje skærm foran forreste passagersæde, bliver oplevelsen i top foran begge forsæder. Den koster ganske vist 25.000 kr. ekstra, men den gør det muligt for passageren fortil at se film eller spille spil, uden at det kan ses fra førersædet.
Vil man nyde den fuldkomne oplevelse i bilen, så har Mercedes sammensat en AMG Premium Plus-pakke til 136.000 kr., som bl.a. indeholder en lang række ekstra lækre detaljer både ud- og indvendigt, ekstra støjisolerede ruder, et stort oplukkeligt glassoltag og et Burmester 4D surroundsound-system.
Og så har vi slet ikke talt om de digitale forlygter, der på imponerende vis kan skrive på vejen og byde velkommen, når man låser bilen op. De er ved kørsel om natten noget af det bedste, vi nogensinde har prøvet.
Hvor hurtig er Mercedes E-klasse?
På lande- og motorvejen mærker man også, at Mercedes har mange års erfaring med at få bil og hjælpesystemer til at gå hånd i hånd. På el alene er der 129 hk til rådighed, og det føles langt hen ad vejen rigeligt til en komfortabel kørsel.
Benzinmotoren yder i sig selv 252 hk, og arbejder de to motorer sammen, bliver effekten med sine 381 hk voldsom, og bilen kan i så fald accelerere fra 0 til 100 km/t. på bare 5,3 sekunder.
Men det er langtfra de hidsige præstationer, der imponerer. Det er i stedet, når bilen glider roligt gennem trafikken med den adaptive fartpilot, der selv justerer farten efter trafikken, vejens forløb og de lokale fartgrænser. Det fungerer rigtig godt her, og systemet formår også fint at fastholde bilen midt i vognbanen.
På motorvejen understøtter hjælpesystemerne et vognbaneskift så godt, at man gerne lader bilen stå for den del af kørslen, for det sker bare på en rar måde hver gang.
Kører som en mini-S-klasse
Bilen advarer, hvis man kører hurtigere, end det bilen forstår som fartgrænsen, men indimellem er det ikke korrekt på grund af fejl i navigationskortet. Denne gang skete det heldigvis kun få steder, og så er det rart, at man nemt kan slå fart-alarmen fra via en knap på rattet. Det er godt tænkt!
I denne testbil var der tilkøbt luftundervogn med integreret firehjulsstyring i en pakke til 47.000 kr. Det er et oplagt tilvalg for en bil i denne klasse, for det er noget, man nyder hele tiden, og som gør det til en fornøjelse, hver gang man møder et vejbump eller et hul i vejen.
Alle ujævnheder absorberes på bedste vis, og man forbløffes gang på gang over bilens evne til at levere et så flot samlet komfortniveau. Den nye E-klasse er på den måde en mini-S-klasse, og det er meget rosende ment.
Kneben plads bagi
Fortil sidder man virkelig godt, og sæderne er høje, støtter godt og gør det relativt let at komme ind og ud af bilen, uden at det dog bliver lige så let som i en SUV.
Bagsædepladsen er mindre imponerende. Knæpladsen går kun lige akkurat an for voksne, og glastaget stjæler vigtige centimeter af loftshøjden. Derudover generer kardantunnellen ved midterpladsen. Men er man først kommet om på bagsædet, nyder man komforten med friskluftdyser, bløde sæder og et godt udsyn.
Bagagerummet er ringe for en bil i denne størrelse. Det er på blot 370 liter, og en del af pladsen optages af ladekablet, der ikke har sit eget gemmested. Det er batteriet, der er tager en del af bagagerummets volumen, og det er prisen for at køre i en plugin-hybrid.
Det kan måske for nogle være lige præcis dette minus ved bilen, der står i vejen for en beslutning om et køb. I så fald kan man i stedet afvente stationcar-udgaven, der netop er introduceret, og som i sagens natur byder på bedre bagageplads. Merprisen for den udgave er omkring 35.000 kr.
Hvad er prisen på en Mercedes-E-klasse?
I mange lande vil denne plugin-hybrid være et direkte alternativ til en tilsvarende Mercedes-elbil, da de koster nogenlunde det samme fra fabrikken. I Danmark rykker afgifterne dog lidt rundt på priserne, og plugin-hybriden bliver derfor hurtigt ret meget dyrere end en elbil, der endnu kun belægges med moderate afgifter.
I praksis betyder det, at denne Mercedes E400e PHEV med sin startpris på 765.000 kr. lægger sig midt mellem priserne for elbilerne EQE 350+ og EQE 500 4MATIC. Men med det ekstraudstyr, der er tilkøbt, ender den med at koste 1,1 mio. kr.
Det er næsten for meget for en bil i denne klasse, og det betyder, at man virkelig skal have et brændende ønske om at kunne køre på benzin, før det giver mening at vælge denne plugin-hybrid frem for en elbil, der samlet set både vil være billigere i anskaffelse og i drift.
Men har man ikke lyst til at gå helt ud ad den elektriske vej, så er denne E-klasse et fremragende kompromis, der trods sin høje anskaffelsespris giver fuld valuta for pengene.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks