Mercedes GLC – SUV med både strøm og diesel
Motors vurdering
Mercedes GLC
- Rækkevidde på el
- Hurtig ladning
- Diesel på langtur
- Mindre bagagerum
- Fodplads bag
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl. + elmotor - Firehjulstræk. Batteri: 31 kWh
-
CO2 udledning10 g/km
-
Effekt333 hk
-
Moment440 Nm
-
Topfart217 km/t.
-
Acc. (0-100)6,4 sek.
-
Køreklar vægt2.415 kg
-
Maks. påhængsvægt2.000 kg
-
Bagagerum470 liter
-
Akselafstand289 cm
-
Officiel rækkevidde127 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 2
-
MålL:472 cm B:189 cm H:165 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 6,65 kr./km
- Målt rækkevidde 96 km
96 km på strøm er resultatet af vores testrute i byen, på motorvejen og hvad der endte med også at blive en hel del på landevej. Det er så langt, at plugin-hybriden Mercedes GLC vil kunne fungere som elbil i hverdagen for mange bilister.
Årsagen er ikke en imponerende effektivitet, men at GLC-modellen har et batteri på hele 31 kWh. Det er større, end det man fandt i de første mange elbiler, der kom på markedet. Stort batteri giver ikke overraskende lang rækkevidde, men tager også lang tid at oplade.
Derfor lader en GLC 300 de ligesom de fleste moderne elbiler med tre faser (11 kW), og du kan lade batteriet helt op på tre timer. Det betyder, at du ikke er begrænset til natteopladning, men også vil kunne lade bilen helt op på arbejde, længere møder ude i byen eller på en god, lang shoppetur.
Der er også mulighed for hurtigladning (DC) med op til 60 kW, hvis du tilkøber det til 8.500 kr. Disse ladere findes efterhånden ved mange supermarkeder, og her kan du næsten lade batteriet helt op på en halv time. Dermed vil du med en indsats kunne køre markant mere på strøm end i andre plugin-hybrider.
Hvordan kører Mercedes GLC?
Selvom du „kun“ kører på strøm, så har elmotoren 136 hk og 440 Nm, og dermed er der rigeligt med kræfter til hverdagskørsel. Også selvom bilen har en vægt på 2,4 ton på grund af bilens størrelse og det store batteri.
Med så høj en vægt er GLC ikke en ballerina på landevejen, men mere en cruiser med god komfort. Du mærker dog ikke vægten ved, at rattet er tungt at styre, men du får som i mange andre Mercedes-modeller en meget høj grad af komfort.
Som i Mercedes-Benz’ øvrige modeller er køreassistenterne af højeste kvalitet. Det gælder både den adaptive fartpilot og styrehjælpen, der føles naturlig og har få fejl. Der er pulsføler i rattet, så du ikke får fejlmeddelelser om, at du skal holde på rattet hele tiden, som man oplever i en del biler.
Måske bemærkede du et „de“ i modelnavnet. Det betyder, at elmotoren er kombineret med en dieselmotor. Dermed får du et lavere forbrug med dertil hørende lavere CO2-udslip på de længere ture.
Selve overgangen mellem strøm og diesel er smidig, men man er ikke i tvivl om, hvornår den 4-cylindrede dieselmotor sparker i gang. Diesellyden er markant, ikke mindst fordi elmotoren ikke rigtigt giver lyd fra sig.
Hvor praktisk er plugin-udgaven af GLC?
Ved at Mercedes blot har installeret et stort batteri i samme karrosseri som de øvrige GLC-modeller, så præger det bilens praktiske egenskaber. Mercedes har tidligere gjort indhug i bagagerummet, og det er også tilfældet her.
Der er 470 liters bagagerum, og det er lige på kanten i forhold til bilens størrelse. Selve bunden af bagagerummet er løftet, og dermed er rummet ikke så højt. På bagsædet er der også en høj kardantunnel, der begrænser fodpladsen især ved den midterste plads.
Anhængertrækket må trække op til to tons med bremser. Dermed kan netop denne kombination af el- og dieselmotor være en interessant kombination for bilister med ønske om at køre med campingvogn eller hestetrailer.
GLC er en SUV, og dermed sidder du højt hævet i trafikken. Testbilen havde et udvendigt trinbræt til 8.000 kr., og det er klart penge, man bør spare. For hver gang, man træder ind i bilen, rammer bukserne trinbrættet og bliver snavsede.
Hvilken motor er bedst til Mercedes GLC?
Der er hele fire forskellige motorer til GLC. Du kan vælge den med benzinmotor, dieselmotor eller som plugin-hybrid med enten benzin- eller dieselmotor. Prismæssigt er plugin-hybriderne klart de mest attraktive versioner.
Om man skal gå benzin- eller dieselvejen som supplement til det store batteri, er et spørgsmål om ens behov. Dieselmotoren er mere effektiv på de lange ture og kan være en fordel for dem, der ofte kører en lang tur, mens benzinvarianten er 37.000 kr. billigere i indkøb.
Generelt er udstyrsniveauet i alle varianter meget højt, især i Advance Plus-udgaverne (37.500 kr.). Den indeholder bl.a. et fem meter langt ladekabel, store trykfølsomme skærme med Android Auto/Apple CarPlay samt alt det, man forventer i en luksusbil.
Et lille tip til kommende købere er at bestille adaptive LED-forlygter – kaldet digital light – de koster yderligere 23.000 kr., men er en klar forbedring af lyset, hvis man kører meget.
Plugin-hybrider er en trædesten på vejen mellem brændstof- og elbiler, en teknik der i mange tilfælde er ved at være lidt overflødig. Men netop denne kombination med en lang rækkevidde på strøm og dieselmotor til at trække tunge trailere over længere stræk kan stadig give mening for nogle bilkøbere.