Mercedes-Benz GLC – Magtfuld diesel-SUV

Motors vurdering
Mercedes-Benz GLC
- Præstationer
- Sæder
- Plads
- Miljøprofil
- Førerplads
- Garanti
Fabriksdata
-
Motor3.0-liters dieselmotor – firehjulstræk
-
CO2 udledning169 g/km
-
Effekt367 hk
-
Moment750 Nm
-
Topfart250 km/t.
-
Acc. (0-100)6,4 sek.
-
Køreklar vægt2.140 kg
-
Maks. påhængsvægt2.500 kg
-
Bagagerum620 liter
-
Akselafstand289 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 2
-
MålL:472 cm B:208 cm H:164 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 11,65 kr./km
Mercedes har ikke opgivet de traditionelle motorteknologier og tilbyder således GLC-programmet med intet mindre end to benzinudgaver, to dieseludgaver, tre plugin-hybrider med benzindrift foruden en enkelt dieseldrevet plugin-hybrid.
Vi har her testet den ret så kraftfulde 450 d, der har en sekscylindret dieselmotor på tre liter uden nogen form for elektrificering. Den yder mægtige 367 hk og leverer et drejningsmoment på hele 750 Nm. Der er fuld afgift på sådanne biler i Danmark, og det betyder, at denne version koster tæt på 1,2 mio. kr., og med alt det udstyr, der var i denne testbil, nærmede prisen sig 1,5 mio. kr.
Her er det særligt en AMG-pakke til hele 185.000 kr., der løfter prisen. Den indeholder udstyr, man måske troede ville være standard i en Mercedes, men sådan forholder det sig ikke. Det er bl.a. headup-display, soltag, matrix-forlygter, eljusterbare forsæder samt det store Burmester-lydanlæg.

Hvordan kører Mercedes GLC?
Køreoplevelsen er positiv, og man nyder de gode sæder og motorens stille, men lækre lyd. Motoren trækker på alle fire hjul gennem et ni-trins automatgear, og der er mekanisk kraftoverførsel til både for- og baghjul. Motoren er i sig selv en teknisk lækkerbisken, og bygger på al den erfaring Mercedes har opsamlet gennem flere menneskealdre, når det handler om dieselmotorer.
Så er man ikke til de moderne elbiler, får man her den ægte vare med en trækkraft og en motorgang, man næsten ikke kan finde magen til. Kun når motoren slukker helt ned, når man f.eks. holder for rødt lys, mærker man trods alt stilheden for alvor, og man mærker også motoren, når den skal i gang igen, selvom det trods alt foregår ret smidigt.
Fabrikken stiller et forbrug der tillader 15,6 km pr. liter i udsigt, og det kan man sagtens opnå i praksis, men man kan også få bilen til at bruge en del mere. Så netop i denne bil er det højre fod, der afgør forbruget, der i praksis nok kommer til at lægge på omkring de 12 km pr. liter.

Dansk skiltning driller teknikken
En stor oplevelse får man, når man aktiverer bilens mange assistentsystemer. De virker meget overbevisende og er med til at gøre det til en fornøjelse at køre langt. Vognbaneassistenten er god til at fastholde bilen midt i vognbanen, og fartpiloten kan sættes til at følge de gældende fartgrænser, og ofte fore går det fint.
Men som det ofte er tilfældet, oplever vi også her, at bilen til tider ikke kender den lokale fartgrænse, og så kan man pludselig opleve, at farten sættes unødvendigt ned på motorvejen, eller at den pludseligt sættes unødigt op på landevejen. Her havde det været rart, hvis de danske regler tillod, at der blev skiltet med hastighedsgrænserne på en mere hensigtsmæssig måde, end tilfældet er i dag.
Det ville være rart for dem, der kører i de moderne biler, men det ville også være et plus for den generelle sikkerhed, og dermed et bidrag til at sikre, at man også i Danmark kan få fuld effekt af bilernes nye sikkerhedssystemer.

Er Mercedes GLC et godt køb?
Det er helt naturligt, at en så dyr bil aldrig kan blive et godt køb økonomisk set. Hertil bliver afskrivningen simpelthen for voldsom – også selvom Mercedes er en mærkevare af de bedste. Men har man økonomien og viljen, så venter der en sjælden god samlet oplevelse med bilen.
Og for dem, der har behov for at trække en stor påhængsvogn, er det værd at bemærke, at bilen må trække op til 2.500 kg – hvis man vel at mærke er i besiddelse af et kørekort, der tillader så stort et vogntog.
På minussiden står bilens meget ringe fabriksgaranti på blot to år på alt på bilen. Det er nok markedets ringeste garanti, og et forhold, der bør give anledning til, at man skal overveje at privatlease bilen i stedet for at købe den. Herved undgår man ansvaret for eventuelle fabrikationsfejl efter garantiens udløb, ligesom alle serviceeftersyn er inkluderet i leasingydelsen.
Som altid har vi beregnet, hvad det koster at eje bilen i en periode på fem år og 100.000 km. Her lander den samlede km-pris på 11,65 kr., når alt er indregnet. Kører man 20.000 km om året, kræver det et årligt bilbudget på 233.000 kr.
Det er mange penge, og på den baggrund må man blot konkludere, at bilen var sjov at prøve, men desværre urealistisk for de fleste, og noget af et kraftigt ikke-grønt statement i en hverdag, hvor elbiler ellers er blevet vejen frem.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks