Motor mener
Tyskerne har længe halset efter Tesla, og gør det stadig på nogle punkter. Men EQE leverer klassisk kvalitet og et teknisk overflødighedshorn som amerikanerne kun kan drømme om.
FRANKFURT Der er kamp om direktørernes gunst – og taxachaufførernes. Omstillingen til elbiler går hurtigt, både på direktionsgangene, hvor klimaaftrykket skal tilpasses nutidens krav, og i taxabranchen, hvor flere kunder stiller krav om at blive hentet i en elbil.
Mercedes-Benz har hidtil været en stærk spiller på begge markeder med deres E-klasse, og nu spiller de deres elektriske kort på banen: EQE.
Teknisk er EQE baseret på samme teknik som topmodellen EQS, men fordi den ikke får det store batteri, er afstanden mellem for- og baghjul ni cm kortere, og bilen er samlet set 27 cm kortere.
Det har tre mærkbare effekter, der alle – ikke overraskende – påvirker pladsforholdene og bilens praktiske anvendelighed.
Video: Se nærmere på Mercedes-EQ EQE
Meget overraskende har topmodellen EQS en tophængslet bagklap, ligesom en Skoda Octavia. Den er praktisk, fordi du får bedre adgang til bagagerummet, og samtidig giver det en fladere bagende, hvilket giver mindre vindmodstand. Men Mercedes kunne ikke gentage bagklapløsningen i EQE, fordi hængslerne ville stjæle lofthøjde ved bagsædet, og der er ikke for meget at give af i forvejen. Alle testbilerne havde glastag, og her ramte undertegnede hovedet mod taget trods en højde på blot 186 cm.
Sidst – men ikke mindst – så er bagagerummet i EQE på lidet imponerende 430 liter, og dermed næsten 100 liter mindre end en tilsvarende E-klasse. Det vil give pladsproblemer for nogle bilister, og der er ikke hjælp at hente i form af en stationcar, for denne er ikke på tegnebrættet. Trenden dikterer en SUV-model, og her florerer allerede flere spionbilleder, og den kan forventes inden for et års tid.
Hvordan kører Mercedes-EQ EQE?
Mercedes siger selv, at dynamiske køreegenskaber er en vigtig del af EQE’s identitet. Vi testede kun modeller med luftaffjedring og firehjulsstyring, der er tilkøb til henholdsvis 26.000 og 19.000 kr. Generelt fungerer luftaffjedring godt, fordi du kan vælge, om bilen skal være blødt eller sportsligt affjedret. Men en endelig dom over standardaffjedringen må du vente med, til vi får bilen til test i Danmark.
Firehjulstyringen er smart, fordi EQE har lang afstand mellem akslerne og dermed lidt svært ved snævre kurver. Den kan dreje op til 10 grader med baghjulene, hvilket gør underværker i forhold til manøvredygtigheden. Men det betyder også, at bilen reagerer mere prompte på styretøjet, og derfor kan EQE opleves lidt nervøs på vejen, især når affjedringen er indstillet til komfort.
Generelt er køreoplevelsen meget afstressende, og EQE opleves tydeligt som god til lange ture. Det mest imponerende er, hvor stille bilen er. Uanset om du triller rundt i byen eller fræser afsted på Autobahn med topfart, så er EQE ufattelig tyst, og denne mangel på støj gør køreoplevelsen helt unik.
Affjedringen er både komfortabel i byen og stabil nok selv ved høj hastighed på Autobahn. På landevejene reagerer den smidigt, men selvom den er mere dynamisk end den større EQS, så opleves EQE dog stadig mere som en luksusbil end en sportsvogn.
På motorsiden har Mercedes løftet sløret for tre modeller: 350, 500 og AMG 43. Den første har kun baghjulstræk og en enkelt elmotor, men der er med 292 hk rigeligt med kræfter, uanset om der er tale om hverdagskørsel eller lange ture.
Topmodellerne har firehjulstræk, og AMG-modellen accelererer til 100 km/t. på 4.2 sek. Det lyder umiddelbart imponerende, men Teslas Performance-modeller er godt et sekund hurtigere. De hurtige modeller har større dæk og mere vindmodstand, og så falder den officielle rækkevidde fra 645 til 530 km. Så for pendlerne vil basismodellen være at foretrække, og husk at modstå fristelsen for store fælge med brede dæk.
Kan Mercedes slå Tesla?
På præstationerne kan Mercedes-Benz umiddelbart ikke slå Tesla. Hverken i acceleration, rækkevidde eller lynladning i kort tid. Men Mercedes vinder på kvalitet. Deres samlekvalitet, materialekvalitet og den grundighed, som de har udviklet bilen med.
Ved at vælge en EQE kan du vælge nærmest frit vælge udstyr til modellen. Digitale lygter med adaptivt fjernlys og dynamiske visninger på asfalten, tjek! Skarpt headup-display, trådløs apps til mobiler, firehjulstyring, luftaffjedring, augmented reality-visning på navigationsanlægget, tjek!
Prisen for en stor direktionsvogn eller taxa starter på 675.000 kr., når EQE kommer til Danmark til maj, men dertil ender man med at tilkøbe en del udstyr for at personalisere bilen til netop ens egne præferencer. Og denne mulighed for selv at bestemme, hvordan bilen skal være, er også en styrke ved Mercedes.
Hvor lang rækkevidde har Mercedes EQE?
EQE fås kun med et batteri på 91 kWh netto. Det giver i basismodellen 350+ en rækkevidde på 645 km efter WLTP-normen. Det er imponerende 20 km længere end den større EQS med samme batteri, der har den laveste vindmodstand for en produktionsbil. Lidt interessant har Mercedes valgt ikke at udstyre EQE med varmepumpe.
Fordi Mercedes-Benz har valgt 400-volt ladeteknik, kan batteriet højst lades med 170 kW. Men det skulle den gøre i længere tid, og på 15 minutter kan du lade til yderligere 250 km blandet kørsel. Batteriet kan tempereres for optimal ladning, hvis du indtaster laderen i bilens navigation.
En smart detalje er, at du kan se i batterivisningen, hvor hurtigt bilen aktuelt vil kunne lade. Så hvis batteriet eksempelvis er koldt og næsten helt opladet, vil du måske kun kunne lade med 20-30 kW, og det vil i så fald fremgå på batterivisningen på trykskærmen.
EQE er også forberedt for plug-n-charge, så opladningen og betalingen starter automatisk, hvis lynladeren er tilknyttet Mercedes' betalingssystem. Mercedes' sans for detaljer ses eksempelvis ved ladestikket, hvor ladeporten har en blød gummiliste, som holder snavs væk fra stikkene. Der er også to LED-lys ved stikket, så du kan ramme rigtigt i mørke.
Hvordan er Mercedes EQE i kabinen?
Denne detaljeorienterede tilgang bemærkes også i kabinen, hvor fornemmelsen af luksus strutter ud af hver syning og hver samling i bilen. Instrumenteringen er også digital med gode visningsmuligheder og et skarpt display.
Midterskærmen er nærmest kvadratisk og på 12,8 tommer. Den er velplaceret, så den er nem at betjene, og menustrukturen er nem at finde rundt i. Du kan tilkøbe den såkaldte hyperscreen, der har markant større skærmareal og en skærm til passageren. Men det er mere imponerende end et must-have for de fleste bilister.
En ting som trækker lidt ned er rattet i testbilerne. Det er tykt og derfor lidt svært at holde om, hvis man følger anbefalingen om at holde rattet kvart-i-tre. På forsædet sidder man godt placeret i kabinen, og det giver et generelt godt udsyn i trafikken. Bagruden er overraskende lille, og udsynet direkte bagud er pauvert, men heldigvis er bakspejlet placeret, så du reelt kan se noget ud af ”brevsprækken”.
På bagsædet sidder man fint i forhold til, at der er tale om en elbil. Eftersom batterierne ligger i vognbunden, sidder man typisk mere på ballen end på lårene på bagsædet. Men i EQE er sædehynden forholdsvis bred og med en lidt skarp vinkel.
Der er også imponerende god benplads på bagsædet og god fodplads på alle tre bagsædepladser. Alle testbilerne havde soltag, og her ramte undertegnede hovedet mod polstringen med mine 186 cm. Selvom der er plads til fem personer, er den sidste plads lidt en nødplads. Skal I have tre børn på bagsædet, så prøv bilen, før I bestiller.
Klar til direktør og chauffør
Det er svært ikke at være imponeret over EQE. Den lander på markedet, kort før ærkerivalerne Audi og BMW er klar med deres elektriske luksusbiler. Audi har vist deres A6 e-tron, der dog har et es i ærmet i form af en stationcar-udgave. BMW er trods elektrisk pionerstatus ikke klar i denne klasse endnu.
Teslas Model S er fra 2012, men har netop fået et facelift med ukendt introduktionsdato i Europa. Men selvom præstationerne og praktikken ikke kan slå Tesla, så er EQE en helt nyudviklet model, og det kan mærkes.
Med en pris på under 700.000 kr. for basismodellen får du meget luksus elbil i EQE. Og selvom du ender med at købe ekstraudstyr for 100-200.000 kr., så er der reelt få biler, som er lige så interessante som den elektriske E-klasse.
I forhold til den mere komfortable og større EQS, så sparer du næsten 300.000 kr. med samme batteristørrelse og motorvariant. Det gør EQE til et meget stærkt valg – uanset om du er direktør eller taxachauffør.
Har du brug for hjælp?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.