En metalgrå MG 4 elbil kører på landevej med græs i forgrunden og træer i baggrunden
Biltest

MG 4 – Kinesisk elbil skuffer igen

I vores første test af MG 4 skuffede køreassistenterne. MG lovede, at det blev forbedret, så vi har prøvet den igen. Denne gang sendte bilen os direkte mod en modkørende bus!
MG 4 set bagfra, mens den holder parkeret på en landevej

Motors vurdering

MG 4

El
239.999 kr.
  • Billig at eje
  • Køreegenskaber
  • Syv års garanti
  • Køreassistenter
  • 1-faset ladning
  • Rækkevidde
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk. Batteri (brutto): 51 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    170 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.655 kg
  • Maks. påhængsvægt
    500 kg
  • Bagagerum
    350 liter
  • Akselafstand
    271 cm
  • Officiel rækkevidde
    350 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 3 / 7
    Bilgaranti maks. 150.000 km. Batteri: 7 år eller 150.000 km
  • Mål
    L:429 cm B:184 cm H:150 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,95 kr./km
  • Målt rækkevidde 265 km

Sikkerhed

2022
Luk

En pris på blot 240.000 kr. gør basisudgaven af MG 4, Nordic Edition, til den hidtil billigste elbil, vi har testet i år. Totaløkonomien over fem år giver da også en pris på lige under tre kroner pr. kilometer, hvilket er rekordlavt.

Den er 43.000 kr. billigere end topudgaven, og forklaringen på den lave pris finder vi primært ved batteriet, der er 13 kWh mindre end i topudgaven. Det giver en officiel rækkevidde på 350 km ved blandet kørsel, og det vil ofte være nok til en bil nummer to eller for bilister med et mindre kørselsbehov.

I lighed med topudgaven er køreegenskaberne værd at fremhæve. Bilen føles ret dynamisk takket være sit baghjulstræk, og noget overraskende kan den accelerere hurtigere til 100 km/t. end topmodellen, selvom denne udgave kun har 170 hk mod topmodellens 204 hk.

Også denne udgave har god plads i kabinen og et pænt højt udstyrsniveau med rat- og sædevarme, klimaanlæg, adaptiv fartpilot og en styreassistent, der –hvert fald i teorien – holder bilen i sporet. 

Kabinen i en MG4
MG 4 har en relativ enkel indretning, men de sølvfarvede knapper på rattet har blot pile og beskriver ikke knappernes funktion. Løfter du hastigheden på fartpiloten eller er du igang med at skifte radiostation?

Hvordan kører MG 4?

Sidst vi testede MG 4, kritiserede vi bilens adaptive fartpilot, der lavede umotiverede „fantomopbremsninger“ på motorvejen, og styreassistenten, der fik bilen til at ligge uroligt på vejen, og som slingrede fra side til side. MG lovede bedring i form af en softwareopdatering, men selvom basismodellen har fået denne opdatering, er det ikke blevet bedre.

Vi oplevede fortsat fantomopbremsninger med fartpiloten aktiveret, og dertil bremsede bilen ofte hårdt og pludseligt op, når den nærmede sig en forankørende. Det giver en ubehagelig oplevelse på langtur og slet ikke den komfort og sikkerhed, som en adaptiv fartpilot skal give.

Men endnu værre er det, at styreassistenten efter vores opfattelse er så uforudsigelig, at vi ikke vil anbefale, at man bruger den. På en køretur på landevej sendte den os flere gange i rabatten og over i den modsatte vejbane.

Problemet opstår, når bilen først korrigerer på styretøjet og derefter slår styrehjælpen fra. Så er bilen på farlig kurs, uden at man ved det. En gang sendte den os direkte mod en modkørende bus!

På motorvejen ligger bilen, i lighed med den første udgave vi prøvede, uroligt i sporet, så heller ikke her vil vi anbefale at bruge køreassistenten.

Der er digitalt instrumenthus i MG 4
Instrumentskærmen har mange informationer, men de står med en meget lille skrift som kan være svær at læse. I højre side kan man skifte visning, men som den står her er det lidt overvældende. 

Hvad er rækkevidden i MG 4? 

Med et mindre batteri er rækkevidden naturligvis kortere, og under FDMs rækkeviddemåling på motorvej med 110 km/t. kørte vi 265 km (temperaturkorrigeret til 20 grader).

Det svarer til cirka 220 km om vinteren, og dette tal vil endda muligvis være ringere i virkeligheden, fordi basismodellen ikke har varmepumpe og dermed kan være mere energiforbrugende om vinteren.

Sidst vi testede MG 4, var vi meget begejstrede for lynladningen af batteriet. Men basismodellen lader markant langsommere, og vi fik blot 20 kWh på efter 15 minutter (svarende til 100 km om sommeren), og efter en halv time havde bilen blot fået tilført 36 kWh (svarende til 185 km). Topmodellen MG 4 Luxury ladede 32 kWh på 15 minutter, da vi testede den. 

Læs mere: Biltest af MG 4 Luxury

Den skuffende ladeoplevelse får man også ved hjemmeladning, for MG 4 Nordic Edition lader kun på én fase, så en komplet opladning kan tage op til 14 timer. Det gør det svært at lade bilen helt op i løbet af en nat. Men det gør det også svært at lade bilen op, når strømmen er billigst, fordi den skal lade hen over så mange timer.

Bagsædet i en MG 4 elbil
I forhold til prisen får du meget plads i MG 4. Der er tale om en traditionel hatchback, så indstigningen er lav i forhold til mange af de elektriske konkurrenter. 

Hvor meget plads er der i MG 4?

I MG 4 får man meget plads for pengene, især i forhold til de andre elbiler på markedet. På bagsædet er der rimelig benplads, og selv voksne kan finde sig til rette her. Der er lav indstigning i forhold til mange SUV-modeller, og sæderne støtter ikke specielt godt, hvilket kan irritere på længere ture.

Der er fin fralægningsplads i bilen, dog er pladsen til mobiltelefonen ikke gennemtænkt. I hvert fald er overfladen så glat, at vi oplevede, at mobilen flere gange endte på gulvet.

Basismodeller kan naturligvis ikke have alt udstyr, og det vi savner mest, er et bakkamera, da udsynet bagud ikke er godt. Der er heller ikke indbygget navigation, men det er et mindre minus, fordi man kan bruge apps via mobilen til at finde vej. Vi savner også en visker til bagruden, der let bliver beskidt på længere ture.

bagagerum i en MG 4 med en blå kuffert i
En hattehylde er standard og i det hele taget er bagagerummet rimeligt regulært. Desværre er der ikke en frunk under motorhjelmen til ladekabler, så de skal opbevares i bagagerummet. 

Når billigst er for billigt 

På betjeningssiden savner vi ikoner på knapbetjeningen til bl.a. fartpiloten. Her må man gætte sig frem til funktionerne, og så huske det for fremtiden.

Mere irriterende i hverdagen er den nøglefri betjening. Det fungerer fint i forhold til at komme ind i bilen, men modsat en del andre elbiler kan man ikke bare sætte sig ind og køre. Bilen vågner nemlig først et stykke tid efter, man har trådt på bremsen. Det er ikke mange sekunder, det handler om, men det er lidt forskelligt fra gang til gang, og dermed bliver det ofte frustrerende, at bilen ikke bare er klar til at køre, når man sætter den i D.

Nordic Edition af MG 4 er en billig elbil, der kommer med en lang garanti og et fornuftigt udstyrsniveau. Den har også en fin sikkerhedsvurdering på fem stjerner fra Euro NCAP, så har man blot brug for en elbil til kortere ture, er den et interessant køb.

Men den langsomme opladning af batteriet (især derhjemme) og køreassistenternes ringe – og til tider farlige – assistance gør, at den samlede vurdering af bilen kun lige akkurat lander på tre stjerner.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen