MG ZS set forfra
Biltest

MG ZS EV - elektrisk lynkineser

Den nye elbil fra kinesiske MG kører fremragende og er flot udstyret. Men rækkevidde, lademuligheder og et par irriterende detaljer trækker den anden vej.
MG ZS set bagfra

Motors vurdering

MG ZS

El
249.079 kr.
  • Udstyr
  • Garanti
  • Pris
  • Rækkevidde
  • Ladehastighed
  • Ringe solafskærmning
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - forhjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Moment
    353 Nm
  • Topfart
    140 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.532 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    448 liter
  • Akselafstand
    259 cm
  • Officiel rækkevidde
    263 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 10
    Bilgaranti maks. 150.000 km. Batteri: 8 år
  • Mål
    L:431 cm B:181 cm H:164 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,90 kr./km
  • Målt rækkevidde 200 km

Sikkerhed

2019
Luk

Lad os slå det fast med det samme: Det er et overordentligt positivt indtryk, vi står tilbage med efter en længere test af den nye elbil fra MG. Men der er også områder, fabrikken godt kan begynde at arbejde med at forbedre. Det vender vi tilbage til.

Lad os starte med det positive: Vi tog bilen med til en hurtig omgang køreteknik på FDM Sjællandsringen, og her skulle den vise, om kineserne havde husket at sikre de dynamiske egenskaber ved bilen. Og det havde de sørme!

Læs også: Motors gruppetest af alle elbiler på markedet i 2019

Den ellers både høje og ret tunge mini-SUV kørte rundt på banen med største selvsikkerhed og udviste generelt fin balance og gode egenskaber, når den blev presset.

Bremserne virkede glimrende gang på gang, og en pludselig undvigemanøvre kunne gennemføres uden problemer. Sammenholdt med en generel god karakteristik på lande- og motorveje, er de dynamiske sider af bilens egenskaber derfor mere end bare godkendt.

MG ZS kabine
Førerpladsen er ret lækkert udformet, og bilen er grundlæggende let betjent. Vi savner dog et længdejusterbart rat.

Meget rummelig bil

Næste testpunkt omfatter en gennemgang af pladsforholdene, og også her imponerer MG ZS. Ved forsæderne er ind- og udstigningen let, og bag rattet befinder man sig højt, men godt.

Et lille minus noteres dog, da vi konstaterer, at rattets position kun kan justeres op og ned, og altså ikke ind- og ud. Det kan genere nogle kropsstørrelser, men var faktisk ikke et alvorligt problem for testholdets deltagere.

Læs også: Motors test af elbilen Honda e

Også ved bagsædet var pladsen ret god, og her er det største problem nok, at vi savner friskluftdyser. Det er et problem i netop denne bil, da den åbenbart er bygget uden varmedæmpende ruder.

Selv i den spæde forsommer blev bilen meget hurtig meget varm, og så havde aircondition-anlægget svært ved at følge med. Rart, at man så kan starte med at åbne glastaget, så varmen kan slippe ud, men også her et punkt, fabrikken bør forbedre.

Bagagerummet er med sine 448 liter pænt for bilstørrelsen.

MG ZS gearvælger
Den store drejeknap er gearvælgeren, og her bestemmes primært, om man vil køre forlæns eller baglæns. Varme- og ventilationsanlægget er ikke fuldautomatisk, og man skal derfor selv manuelt justere varmemængden.

Letkørt og hurtig

Der er monteret en elmotor med 136 hk i ZS, og den trækker på forhjulene. Det er tilstrækkeligt med kræfter til at bilen føles hurtig, og da den samtidig er ret lydløs, føles kørslen ganske behagelig.

Det er let at betjene gearet via drejeknappen, hvor man alene skal bestemme sig for, om man vil køre frem eller tilbage.

Der er tre niveauer for motorbremsning, og i det kraftigste niveau kan man stort set køre bilen med blot én fod. Når man slipper speederen, bremser bilen ret kraftigt i niveau fire.

Læs også: Motors test af Tesla Model 3

Bilen er som standard forsynet med en udmærket adaptiv fartpilot og en vognbaneassistent, der giver mening på motorvejen, men som man let kan slå fra på de andre vejtyper.

En stor skærm i midten har et hav af muligheder for styring af telefon, musik og så videre, men selve skærmens styresystem er så langsomt, at man næsten ikke orker at bruge mulighederne. Her kan MG også let forbedre sig.

MG ZS bagagerum
Bagagerummets bund kan placeres i to højder, og det er med sine 448 liter ret rummeligt. Kvaliteten af beklædningen virker overbevisende.

Langsom hjemmeladning

Batteriet i bilen er på 45 kWh, og det giver i teorien nok strøm til 263 km blandet kørsel. Vores rækkeviddetest resulterede i lige under 200 km, og meget mere skal man nok ikke regne med i praksis.

På farten kan man lade bilen op med en lynlader, der kan lade op til 80 procent på noget, der ligner 40 minutter, hvis laderen kan lade med mindst 85 kW, som er bilens grænse for effekt. Det testede vi, og det holder i praksis, og det er godt.

Læs også: Motors test af BMW i3

Mindre god er muligheden for at lade bilen hjemme ved en egen ladeboks. Så kan man kun lade med 3,7 kW i de fleste tilfælde, og så tager det over 12 timer at få batteriet ladet helt op.

Her havde det været bedre, hvis MG havde valgt den løsning med at lade via tre faser, som vi kender fra mange andre elbiler. I så fald kunne bilen have været ladet op på ca. fire timer. Så er også den ide givet videre.

MG ZS ladestik
Ladestikket er placeret bag det store MG-logo i fronten. Det lyder smart, men når lugen er åben, er det svært at se stikket, når kablet skal sættes i.

Flot garanti

Vi har regnet på, hvad det koster at holde bilen kørende i fem år og 100.000 km. Forudsat at man tegner et ladeabonnement hos Clever eller E.ON, kan det holdes nede på 2,90 kr. pr. km.

Det er billigere end stort set alle benzin-biler i samme klasse, og den lave pris hjælpes også på vej af en service- og reparationsaftale til bare 459 kr. pr. måned samt en flot garanti på de første fem år eller 150.000 km. Derudover er der otte års garanti på selve batteriet.

Læs også: Motors test af plugin-hybriden Ford Kuga

Bilen har kun 10 års garanti mod gennemtæring, og for at sikre bilen i den periode får alle biler en undervognsbehandling, før de kommer på dansk vej. Importøren anbefaler dog stadig en egentlig rustbeskyttelse, og det er vi enige i.

Alt i alt vurderer vi, at MG ZS EV er et trygt, godt og sikkert køb for dem, der har et kørselsbehov, der matcher den begrænsede rækkevidde og den langmodige opladning.

Tema: Livet med elbil