Mini Countryman forfra
Biltest

Mini Countryman - minimalt grøn

Plugin-hybrid-udgaven af Mini Countryman lyder som en god ide, men er det ikke i praksis. Det viser Motors test af den delvist elektriske bil.
MINI Countryman bagfra

Motors vurdering

Mini Countryman

41,7 km/l
Benzin/el
468.300 kr.
  • Automatgear
  • Udstråling
  • Rækkevidde på el
  • Nødbremse ej standard
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    55 g/km
  • Effekt
    224 hk
  • Moment
    385 Nm
  • Topfart
    198 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.735 kg
  • Bagagerum
    450 liter
  • Akselafstand
    267 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:430 cm B:182 cm H:156 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,60 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Mini som plugin-hybrid er blevet muligt i den ret voluminøse Countryman. Med en lille trecylindret benzinmotor og en elmotor, der arbejder sammen, kan man køre på el, når turen starter, og slå over på benzindrift, når der ikke er mere strøm på batteriet. Det er en smart ide!

Vi klarede dog kun at køre 20 til 30 km på el alene, før benzinmotoren måtte træde til. Og den grønne kørsel kræver derfor, at bilen er ladet op. Når batteriet er tomt, kører den nemlig kun ca. 17 km pr. liter benzin, og så er der ikke meget grønt over bilen.

Læs også: Motors test af Hyundai Ioniq Plug-In

Det er vores vurdering, at man for alvor først kan få en mærkbar fordel af plugin-bilens funktion, når rækkevidden på strøm er større.

Mange af de andre plugin-hybrider, der findes på markedet, er i stand til at køre tæt på 50 km på en opladning, og så giver det mere mening. I så fald kan man faktisk klare at køre på strøm de fleste af ugens dage, hvis man har et kørselsbehov på maksimalt 50 km pr. dag.

Den korte rækkevidde gør, at man flere gange om dagen skal rode med kabler og lede efter ladestandere, hvis man vil køre grønt.

Minis rækkevidde er i denne henseende simpelthen for lille. Og netop den korte rækkevidde gør, at man flere gange om dagen skal rode med kabler og lede efter ladestandere, hvis man vil køre grønt.

Skal man bruge al for megen af sin tid og opmærksomhed på denne del af bilens funktion, så bliver det ikke sjovt i længden at køre i en grøn bil.

Førerpladsen er præget af den store skærm i midten. Her sad speedometeret i den oprindelige Mini – nu er det her vi finder navigationsanlægget med mere

MIni kabine
Førerpladsen er præget af den store skærm i midten. Her sad speedometeret i den oprindelige Mini – nu er det her, vi finder navigationsanlægget med mere.

Firehjulstræk og automatgear

Det er synd, at batteriet ikke er større, for selve bilen er faktisk et godt bekendtskab. Som alle andre pluginhybrider er denne også udstyret med automatgear (her er det et traditionelt et med seks trin), og det fungerer godt.

Når man (kortvarigt) kører på el, er støjniveauet lavt og accelerationen fin. Og vil man virkelig have kræfter, kan man træde til på speederen, og så trækker elmotoren på baghjulene og benzinmotoren på forhjulene. Så bliver bilen pludselig firehjulstrukket, og så har man de maksimale kræfter til rådighed.

Læs også Motors test af plugin-hybriden VW Golf GTE

Benzinmotoren alene yder 136 hk, og elmotoren yder 88 hk. Kører de begge på fuld skrue, har man 224 hk til rådighed. Momentet på i alt 385 Nm giver et godt skub, og 100 km/t. nås på bare 6,8 sekunder.

Mini knapper
Den gule vippeknap er startkontakten. Til venstre ses kontakten, der kan gøre bilen til en elbil. Det gælder dog kun så længe, der er strøm på batteriet. Vi kørte ikke mere end 20-30 km, før strømmen slap op.

Nødbremse er ekstraudstyr

Prisen for Mini Countryman med hybridteknik er 468.300 kroner. Men man skal tilkøbe en del udstyr, før den er optimalt udstyret. For eksempel er nødbremsen ikke standard, og det er en skandale. For at få den med, skal man tilkøbe en sikkerhedspakke til 11.500 kroner.

En anden dyr detalje er en Essentiel-pakke, der omfatter en mere avanceret fartpilot, LED-lygter og p-sensorer mm., og den koster næsten 40.000 kroner.

Læs også Motors test af Toyota Prius som plugin-hybrid

Så alt i alt lander prisen for en rimeligt udrustet Mini Countryman Plug-in på den anden side af en halv mio. kroner, og det bliver ganske enkelt for dyrt, bilens egenskaber og kvalitet taget i betragtning.

Vores ønske til Mini er: Hold fast i konceptet, gør batteriet større og bring sikkerhedsniveauet op til dagens standard. Så vil vi gerne hoste op med flere stjerner, men her og nu er dommen kun to stjerner!

Mini bagfra
Countryman er en slags SUV, men den sætter sig lidt mellem to stole: Den ligner en SUV, men pladsen indvendigt er ikke imponerende.