Nissan Ariya set forfra
Biltest

Nissan Ariya – Japansk designerbil

Nissan Ariya med det store batteri giver en fin rækkevidde og god komfort. Ladetiden er også godkendt, mens køreegenskaberne får et lille minus.
Nissan Ariya set bagfra

Motors vurdering

Nissan Ariya

El
425.900 kr.
  • Indretning
  • Førerplads
  • Udstyr
  • Påhængsvægt
  • Køreegenskaber
  • Ingen frunk
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - forhjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    238 hk
  • Moment
    300 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,6 sek.
  • Køreklar vægt
    2.144 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    468 liter
  • Akselafstand
    278 cm
  • Officiel rækkevidde
    533 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km. Elkomponenter – batteri: 5 år/100.000 km – 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:460 cm B:185 cm H:166 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,20 kr./km
  • Målt rækkevidde 450 km
Luk

Der er tænkt mange fine detaljer ind i elbilen Nissan Ariya. Det ses og mærkes inde i bilen, hvor gulvet ved både for- og bagsæderne er et stort fladt areal, og hvor mange af knapperne omkring førerpladsen er indbygget som berøringsfølsomme felter på et par lækre træpaneler.

Det ses og mærkes også udvendigt, hvor der er bløde, moderne linjer over det hele, og hvor der er smarte LED-lygter for og bag. Det får Nissan Ariya til at fremstå som en spændende og moderne elbil.

Vi har tidligere testet den i udgaven med et batteri på 63 kWh, og her fik bilen et par minusser for sin korte rækkevidde og lange ladetid. Denne gang har vi testet udgaven med det store batteri på 87 kWh, og så ser også denne del bedre ud.

Førerpladsen er lækkert udformet med træpaneler.
Førerpladsen er lækkert udformet med træpaneler med indlejrede touch-knapper og med to store skærme, der indeholder mange smarte funktioner. Fartpilot og vognbaneassistenten styres fra knapper på rattet.

Hvilket batteri skal man vælge til Nissan Ariya?

Som altid, når vi tester elbiler, har vi kørt batteriet tør for strøm for at måle, hvor langt man kan køre på motorvej med 110 km/t. Denne gang nåede vi, hvad der svarer til 450 km ved 20 grader, eller hvad der svarer til 375 km ved nul grader.

Det er naturligvis ikke helt så langt, som de 533 km fabrikken stiller i udsigt. Men det skyldes primært, at fabrikken måler rækkevidden efter WLTP-normen, hvor der køres efter et varieret mønster med mere moderate hastigheder. Vi vurderer på den baggrund, at man ved varieret kørsel om sommeren godt kan komme op i nærheden af de 500 km på en opladning, og det er flot!

Til sammenligning kørte vi på motorvejstesten kun 305 km om sommeren i udgaven med det lille batteri, altså 145 km kortere end i denne med det store batteri. Når forskellen ender med at være så stor, anbefaler vi, at man vælger udgaven med det store batteri. Merprisen er 45.000 kr.

Skærmen i midten er let at betjene
Skærmen i midten er let at betjene, og der er indbygget trådløs Apple CarPlay og Android Auto.

Nissan Ariya lader 280 km på 30 minutter

Med hensyn til energiforbruget har vi målt, at man kan køre 5,2 km pr. kWh ved motorvejsfart på 110 km/t. Det er et ret gennemsnitligt tal og viser, at Nissan Ariya her opfører sig som de fleste elbiler. En af forklaringerne på den pæne økonomi er, at Ariya er udstyret med en varmepumpe, der kan varme bilen op uden at bruge al for megen energi på opgaven.

Når der igen skal strøm på batteriet, kan det ske hjemme ved brug af en 11 kW-ladeboks, og så tager det omkring otte timer at lade bilen op. Men Ariya er faktisk udstyret med en 22 kW-lader, så kan man finde en ladeboks, der kan levere den effekt, kan ladetiden faktisk komme helt ned på bare fire timer. Sådanne ladebokse findes typisk ved indkøbscentre og ved en del offentlige ladestandere.

På farten kan bilen lynlades med op til 130 kW fra en DC-lader med et Combo-stik. Det har vi også testet, og her nåede vi kortvarigt op på 115 kW, og vi registrerede et gennemsnit på 112 kW efter et kvarter og 108 kW efter en halv time.

På en halv time kom der således 54 kWh på batteriet, og det modsvarer en distance på 280 km, hvis man fortsætter på motorvejen med 110 km/t. For at øge ladehastigheden kan man manuelt aktivere en forvarmning af batteriet, før man ankommer til en ladestation. Dette resultat var noget bedre, end da vi testede ladeeffekten på udgaven med det lille batteri.

Gearvælgeren er placeret som en letbetjent knop mellem forsæderne.
Gearvælgeren er placeret som en letbetjent knop mellem forsæderne. Bag den er touch-knapperne til bl.a. aktivering af one-pedal-drive.

Enkelte unoder på vejen

Bag rattet opleves Nissan Ariya som en letkørt bil med et højt komfortniveau. Først og fremmest nyder man den rummelige og lyse kabine, og man nyder også den lette ind- og udstigning takket være dørenes store åbningsvinkel.

På lande- og motorvej føles bilen meget støjsvag, og man kan trykke på en knap og derved aktivere one-pedal-drive, hvor elmotoren motorbremser ekstra kraftigt, når man slipper speederen. Det giver god mening ved bykørsel, hvor man ofte skal justere hastigheden i forhold til trafikken og trafiklysene.

Når bilen motorbremser løber strømmen populært sagt baglæns, og man kan gemme energien i batteriet. Det er med til at øge rækkevidden. Samtidig slipper man for hele tiden at flytte højre fod fra speedeen til bremsepedalen.

Vi tog også denne gang bilen en tur forbi FDM Jyllandsringen for at se, om bilen med det store batteri kører bedre end udgaven med det lille batteri. Det gjorde den desværre ikke, så også denne gang kunne vi konstatere, at bagvognen føltes „løs“ ved kørsel gennem kurver. Det virker som om antiudskridningssystemet, ESC, ikke er optimalt indstillet.

Det medfører desværre uønskede udskridninger med bagvognen, hvis man pludselig slipper speederen i et sving, eller hvis man er nødsaget til at dreje uden om en forhindring. Det føles ret voldsomt, men udvikler sig dog ikke yderligere på tør vej. Alligevel bør Nissan snarest finjustere opsætningen, så bilen kommer til at opføre sig lige så neutralt som det, man oplever hos stort set alle konkurrenterne.

Bagagerummet rummer 468 liter
Bagagerummet rummer 468 liter og virker både stort og regulært i formen. Under gulvet er der endnu et rum, og gulvpladerne kan ommøbleres.

Flot sikkerhedsudstyr

Alle udgaver af Nissan Ariya er udstyret med en omfattende sikkerhedspakke, der er med til at øge sikkerheden for både dem i bilen og for andre trafikanter. En adaptiv fartpilot er standard, og den arbejder sammen med en velfungerende vognbaneassistent, der fint fastholder bilen i vejbanen.

Det fungerer i det store og hele glimrende, og er en stor hjælp, når man kører langt. Særligt den indbyggede pulsføler i rattet sikrer, at man ikke hele tiden får en melding om, at man skal holde hænderne på rattet, selvom man allerede gør det. Sådanne meldinger får man ofte i biler, der ikke har pulsføler i rattet.

Vi har også testet nødbremsen og kan her konstatere, at den fungerer glimrende, hvis man kører hen mod f.eks. en holdende bil, man ikke har set. Så bremser Ariya selv fint op, og bilen advarer også i god tid.

Også hvis man er ved at bakke ind i en fast forhindring eller et legende barn, bremser bilen selv op, så man undgår alvorlige ulykker eller blot kedelige skrammer.

Hvor god garanti er der på Nissan Ariya?

Vil man have et anhængertræk til bilen, fås det som eftermonteret udstyr. Bilen er godkendt til at måtte trække 750 kg, uanset om påhængsvognen har bremser eller ej. Det er ikke meget og kan sikkert være en barriere for nogle.

Ariya sælges med en fabriksgaranti på tre år eller 100.000 km på hele bilen, og med en garanti på fem år eller 100.000 km på elbilkomponenterne som f.eks. elmotor, lader og regulator. Selve batteriet er omfattet af en garanti på otte år eller 160.000 km, og derudover følger der tre års lakgaranti, 12 års gennemtæringsgaranti og tre års vejhjælp med i købet.

Nissan Ariya med det store batteri virker samlet set som en lækker og brugbar elbil med en fin komfort, men med en lille negativ bemærkning omkring køredynamikken. Ikke nok til at ødelægge det samlede billede, men alligevel nok til at give en lille ridse i lakken.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen