En hvid Nissan Ariya elbil kører på en landevej.
Biltest

Nissan Ariya – Rummelig og komfortabel

I den firehjulstrukne udgave af Nissan Ariya får man masser af plads i kabinen og en fin køredynamik. Bagagerummet imponerer dog ikke, og prisen er lige høj nok.
En hvid Nissan Ariya elbil set bagfra, mens den kører på en landevej.

Motors vurdering

Nissan Ariya E4ORCE

El
499.104 kr.
  • Komfort
  • Plads
  • Støjsvag
  • Bagagerum
  • Mange lydsignaler
  • Pris
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer – firehjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    388 hk
  • Moment
    600 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,7 sek.
  • Køreklar vægt
    2.259 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    415 liter
  • Akselafstand
    278 cm
  • Officiel rækkevidde
    515 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:460 cm B:185 cm H:166 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,90 kr./km
  • Målt rækkevidde 400 km

Sikkerhed

2022
Luk

Den nyeste elbil fra Nissan imponerer med en lækkert udformet kabine i gode materialer. Her er det den firehjulstrukne udgave i udstyrsniveauet Evolve til en halv mio. kr., vi har set nærmere på. Men Ariya fås også med blot forhjulstræk til priser helt nede fra 330.000 kr., efter at priserne nyligt er justeret ned.

I denne topudgave er køreindtrykket positivt med en fint afstemt affjedring og et dejlig lavt støjniveau. Den koster som sagt næsten en halv mio. kroner, og til den pris skal bilen også levere noget særligt. Det gør Evolve da også langt hen ad vejen, men man ender alligevel med en følelse af, at prisen i denne version er lidt til den høje side.

Udstyrsniveauet er flot med bl.a. Propilot, der er en køreassistent, der både fastholder afstanden til forankørende, og som fastholder bilen i sporet. Selve fartpiloten er rar at køre med, mens vognbane-assistenten er set bedre, men på motorvej er den fin.

Der er puls-sensor i rattet, så det registrerer, at man har hænderne på rattet, men det er ikke helt lige meget, hvor man holder på rattet, for at den kan registrere det. Ellers lyder der en alarm.

Kabinen i en Nissan Ariya elbil.
Førerpladsen giver et lækkert indtryk af bilen, og man møder mange gode materialer. Skærmene er samlet i et stort panel, der omkranser førerens arbejdsområde. Man mødes ofte med en del bip-lyde, der indikerer alt fra en bagklap, der er ved at lukke, til en lang række andre funktioner. Det er til tider irriterende.

Er der god plads i Nissan Ariya?

Pladsen i kabinen er overdådig, og den er faktisk så god, at man havde ønsket sig, at mere af pladsen var gået til bagagerummet, der kun er på 415 liter. Det er faktisk noget større i udgaven med kun forhjulstræk, og den ekstra plads savner man i denne firehjulstrukne udgave.

Ved bagsædet er pladsen glimrende, og selvom der er soltag, er loftshøjden stadig fin. Vi savner dog bedre plads til fødderne under forsæderne. Her mærker man, at batterierne fylder under gulvet.

Nissan Ariya må udstyres med anhængertræk, og bilen må trække op til 1.500 kg.

Bagsædet i en Nissan Ariya.
Der er meget fin plads ved bagsædet, hvor man har et fladt gulv foran bagsædet, og hvor der er friskluftdyser mellem forsæderne.

Hvor langt kører Nissan Ariya?

Denne udgave har et batteri på 87 kWh netto, og det giver en officiel rækkevidde på 515 km. Da vi testede bilen på vores sædvanlige motorvejstest med konstant 110 km/t., nåede vi præcis 400 km ved 20 grader. Det modsvarer 330 km om vinteren. Forskellen er i den store ende af det normale område og afspejler, at bilen kun har kørt ca. 4,6 km pr. kWh ved 20 grader.

Bilen er udstyret med en 22 kW-lader, og det betyder, at man ved en kraftig ladestander kan lade bilen op på bare fire timer. Ved en mere normal 11 kW-ladeboks tager det omkring otte timer at få bilen ladet fra tom til fuld.

På farten kan man lynlade bilen med op til 130 kW ifølge fabrikken. Vores ladetest kom kortvarigt op på 125 kW og gav jævnt lidt over 100 kW over en halv time, og det er godkendt. Det svarer til, at der er kommet 52 kWh på batteriet efter 30 minutter, hvilket modsvarer 240 km på motorvejen.

Blå kuffert i bagagerummet på en Nissan Ariya.
Bagagerummet har en stor flade, men det er ikke særlig højt, og dermed er volumenet kun på 415 liter. Der er plads til ladekabler m.m. under gulvet.

Er Nissan Ariya et godt køb?

Priserne på Nissan Ariya har ført en lidt tumultarisk tilværelse. Først var de skarpe og lave, så blev de hævet, og så blev nogle af udgaverne sat ned igen. Det er derfor lidt svært at afgøre, om Nissan Ariya i dag er et godt køb eller ej.

Den billigste fås fra 330.000 kr., og det ligner ubetinget et fornuftigt køb. Men denne udgave til en halv mio. kroner er oppe mod så gode konkurrenter, at vi er der, hvor den skal købes mere med hjertet end med fornuften.

Vi har beregnet, at det vil koste 4,90 kr. pr. km alt inklusive, hvis man køber og ejer bilen i fem år og 100.000 km. Det er helt klart til den høje side. På den positive side finder vi imidlertid en god fabriksgaranti på tre år eller 100.000 km, og en batterigaranti på otte år eller 160.000 km, og det taler for bilen.

Om det er nok til at gøre bilen til den, man skal vælge blandt den ret omfangsrige gruppe af firehjulstrukne elbiler, er derfor mest et spørgsmål om temperament.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen