Fortil har Astra fået få ændringer på fronten, den sorte front på testbilen er dog ikke standard. Det er LED-forlygter derimod. Vi vil dog anbefale at opgradere dem til adaptive forlygter for 19.000 kr.
Biltest

Opel Astra - en skævert fra Opel

Opel Astra har altid været et fornuftigt bilkøb, men det kniber med dette seneste facelift, hvor kun topmodellen har moderne sikkerhedsudstyr. Denne automatgears-variant er endda helt speciel og må kun trække 190 kg.
Designmæssigt er der ikke sket det store i forbindelse med faceliftet bagfra, men alle motorer er udskiftet. Topmodellen er denne benzinvariant med automatgear.

Motors vurdering

Opel Astra

17,5
Benzin
254.990 kr.
  • Gode pladsforhold i kabinen
  • Kvik i optrækket
  • Bedre adaptive LED-forlygter
  • Aut. nødbremse kun på topversion
  • Må kun trække 190 kg
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.3 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    131 g/km
  • Effekt
    145 hk
  • Moment
    236 Nm
  • Topfart
    210 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.345 kg
  • Maks. påhængsvægt
    190 kg
  • Bagagerum
    370 liter
  • Akselafstand
    266 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:437 cm B:181 cm H:149 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,20 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

Opel Astra var en af Motors favoritmodeller i mellemklassen, da den kom frem i 2016. Som stationcar vandt den blandt andet gruppetesten samme sommer.

Men efter fire år på markedet, skal der noget til at følge med konkurrenterne, og her er faceliftet af Astra ikke omfattende nok til at være med fremme i klassen. Det mest kritiske er sikkerheden, så lad os starte her.

Lyt til FDMs podcast om Opel Astra her

Det er kun topversionen Elegance, der har automatisk nødbremse som standard, og det fås ikke til de øvrige udgaver. Dermed er det også kun Elegance-udgaverne, som vi vil anbefale. Vælger du en faceliftet Astra med Essentia, Enjoy eller Edition+ udstyr, er sikkerheden faktisk blevet ringere end før, modellen blev faceliftet.

AGR-forsæderne er standard på Elegance-modellen og de er multijusterbare. Der er kommet en ny holder til mobiltelefonen foran gearstangen. Elegance-versionen har traditionelle viserinstrumenter, og ikke et digitalt cockpit, som man ellers kunne ønske sig.
AGR-forsæderne er standard på Elegance-modellen, og de er multijusterbare. Der er kommet en ny holder til mobiltelefonen foran gearstangen. Elegance-versionen har traditionelle viserinstrumenter og ikke et digitalt cockpit, som man ellers kunne ønske sig.

Ny kraftig – og brummende – motor

En af de største forandringer ved faceliftet er, at der er kommet nye motorer i hele programmet. Alle motorer er udviklet af GM, og det betyder også, at disse motorer ikke vil kunne fås i næste generation af Astra, der bliver lavet i samarbejde med Opels nye ejere, Citroën og Peugeot.

Testbilens motor er en trecylindret benzinmotor med turbo. Den udmærker sig ved at have et imponerende bundtræk, og det gør, at den virkelig føles mere kvik end motoren, den afløser.

Denne motor fås kun med et trinløst automatgear, men vælger du i stedet manuelt gear, fås Astra med enten to udgaver af en 1.2-liters benzinmotor med henholdsvis 110 og 145 hk eller to udgaver af en 1.5-liters dieselmotor med henholdsvis 105 eller 122 hk.

Gearvælgeren er traditionel, så den kan ikke gå automatisk i ”P”-funktion, når du standser motoren. Gearskiftet fungerer godt under acceleration og ved motorvejshastighed.
Gearvælgeren er traditionel, så den kan ikke gå automatisk i ”P”-funktion, når du standser motoren. Gearskiftet fungerer godt under acceleration og ved motorvejshastighed.

Ny trinløs gearkasse

Den nye trinløse gearkasse, også kendt som CVT-gear, fungerer umiddelbart godt. Den har indlagt ni faste trin, som den skifter imellem, når man accelererer. Dermed lyder motoren, som man er vant til, samtidig med at den virkelig arbejder godt.

Gearskiftene er generelt rigtig bløde, og man slipper for at motoren løber op i høje omdrejninger, når man kører på motorvejen. Men inde i byen falder omdrejningstallet derimod så langt ned, at man bliver generet af rystelser fra motoren og en meget dyb brummen.

Det er så udtalt, at man bør køre en god, lang tur, før man køber modellen, hvis man er typen, der vægter gangkultur i motoren højt.    

Testbilen havde den opgraderede trykskærm på 8” i stedet for 7” med navigation. Da Apple CarPlay og Android Auto er standard på Elegance, vil vi anbefale at spare de 19.000 kr.
Testbilen havde den opgraderede trykskærm på 8” i stedet for 7” med navigation. Da Apple CarPlay og Android Auto er standard på Elegance, vil vi anbefale at spare de 19.000 kr. 

Få valg på udstyrslisten

Selvom der er fire udstyrsversioner, så er det reelt kun Elegance, der er interessant. Udover den vigtige automatiske nødbremse, så får du også LED-forlygter, bakkamera og de ergonomisk multijusterbare AGR-forsæder.

Det er også eneste udstyrsversion, hvortil du kan købe ekstraudstyr: Adaptive forlygter (kaldet Matrix) og et navigationsanlæg med en større 8-tommer trykskærm. Der er ganske enkelt ikke flere valg.

Du kan ikke tilkøbe adaptiv fartpilot, nøglefri betjening eller digitale instrumenter. Trykskærmen er god, og navigationen fungerer, som den skal, men de fleste vil nok være tilfreds med standard touchskærmen på 7-tommer med tilhørende Apple CarPlay/Android Auto. De adaptive forlygter er blevet markant bedre end før faceliftet, og de får en klar anbefaling med herfra.

Bagagerummet er på 370 liter. Vi savner en ekstra bagagerumsbund, så man får et mere regulært rum til bagagen samt at lastefladen bliver plan, når man lægger bagsæderyglænet ned.
Bagagerummet er på 370 liter. Vi savner en ekstra bagagerumsbund, så man får et mere regulært rum til bagagen samt at lastefladen bliver plan, når man lægger bagsæderyglænet ned.

Skal man vælge Astra?

Hvor Opel Astra tidligere har været en af Motors anbefalede modeller i mellemklassen, så er konkurrencen fra konkurrenterne nu blevet så skarp, at Astra er faldet tilbage i feltet. Dertil kommer, at de fleste konkurrenter har styr på deres sikkerhedsudstyr, så du ikke risikerer at købe en forkert version, og dermed ender med en bil som ikke er tidssvarende og sikker nok.

Kombineret med de omtalte rystelser i motoren ved lave hastigheder, og de ret få udstyrsmuligheder lander vi på en vurdering, der understreger, at Astra ikke længere hører til blandt klassens bedste.

 

Læs biltest af modeller i samme bilklasse:

Biltest af VW Golf
Biltest af Toyota Corolla
Biltest af Ford Focus
Biltest af Kia Ceed