Opel Corsa set forfra
Biltest

Opel Corsa - den tyske Peugeot 208

Peugeot og Citroën har overtaget Opel. Men Opel Corsa har man holdt fast i flere tyske dyder, og det får den til at føles som en ganske vellykket udgave af Peugeot 208. Sikkerheden halter dog en smule.
Opel Corsa set bagfra

Motors vurdering

Opel Corsa

24,4 km/l
Diesel
174.990 kr.
  • Klassisk indrettet
  • God dieselmotor
  • Adaptive LED-forlygter (ekstraudstyr)
  • Benplads på bagsædet
  • Sikkerhedsvurdering
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    108 g/km
  • Effekt
    102 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    188 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.165 kg
  • Bagagerum
    1.200 liter
  • Akselafstand
    254 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:406 cm B:175 cm H:143 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,40 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

På centimeteren fylder Opel Corsa det samme som sin søsterbil, Peugeot 208. Den har også samme motorer og minder i så høj grad om 208, at den på mange måder føles som en Peugeot.

Men den skiller sig også ud. For det første har basismodellen ikke automatisk nødbremse, og det er en skændsel, som kun er på prislisten for, at fra-prisen kan starte under 140.000 kr. Det er en kritik, der i øvrigt også gælder for den større Astra-model.

Læs også: Motors test af Peugeot 208

Så Opel har valgt en strategi, hvor prisen er vigtigere end din sikkerhed. Det andet punkt, den adskiller sig fra Peugeoten på, er, at rattet er større, og at instrumenterne kan ses bag rattet, og ikke over rattet, som gælder for 208-modellen.

Opel Corsa kabine
Der er en trykskærm i midten og Corsa Elegance leveres nu med digitale instrumenter, ellers er kabinen traditionelt indrettet med knapper til sædevarme, klimaanlægget og en traditionel håndbremse.

Velkørende og lettere anonym

I modsætning til Peugeots lille rat, hvor små bevægelser giver store ratudsving på grund af størrelsen, så virker Corsas rat mere naturligt afstemt. Trods 16”-fælge er komforten god, og modellen virker ganske behagelig også på langtur.

Testbilen havde en dieselmotor med 100 hk, og den har en god gangkultur, og gearskiftet har nemme, bløde skift – alle seks af slagsen. Godt, da Opel ikke tilbyder dieselmotorer med automatgear, det fås kun til den kraftigste benzinmotor.

Hør endnu mere om Opel Corsa. Lyt til FDMs podcast her

Den variant har vi også prøvekørt, og kombinationen af turbo-benzin og automatgear funger aldeles udmærket. Men priserne starter ved 215.000 kr., og så er der ikke langt op til den kommende elektriske variant af Corsa.

Opel Corsa radio
7”-trykskærmen er standard på alle på nær basismodellen. Men Apple CarPlay og Android Auto er kun standard på Edition+, Elegance og GSI-Line.

Klassisk indretning med en trykskærm

Det store rat er ikke eneste klassiske træk i Corsa-kabinen. For Opel har holdt fast i, at de vil have knapper til betjening af klimaanlægget, normal håndbremse og god fralægningsplads i kabinen.

Desværre har de ikke den smarte mobilholder foran gearstangen, som man ser i Peugeot 208. Lige ved den store trykskærm er en stor volumenknap, som gør det nemt at styre lydniveauet i kabinen, uanset om det er musik, taleprogram eller en telefonsamtale.

Læs også: Motors test af VW Polo - lækker pendlerbil

Selve skærmene i bilen stammer fra Peugeot, hvor der ikke er indbygget navigation, men i stedet Apple CarPlay og Android Auto.

Kampagner og tilbud

Hvor Opel tidligere havde et modelprogram, hvor du som køber kunne tilvælge en del udstyr fra fabrikken, så har de nye ejerforhold medført en ny salgsstrategi. Ligesom for Citroën og Peugeot sælges Opels modeller nu primært som kampagnemodeller. Det vil sige, at du som udgangspunkt kan vælge mellem de biler, som er blevet forudbestilt af importøren, og som er i landet.

Derfor er der også meget få tilvalgsmuligheder, faktisk kan du kun vælge farve på Essentia-, Enjoy- og Edition+-versionerne.

Læs også: Opel Corsa kommer også som elbil - se den her

På topversionen Elegance – som vi har testet – er der blot fem tilvalg. Vi vil kraftigt anbefale de to: City-pakke med blindvinkelalarm, bakkamera og p-sensorer (for/bag) og den adaptive fartpilot, der samtidig giver bilen en bedre automatisk nødbremse. 

Opel Corsa bakkamera
Det er smart med linjerne, som viser, hvor man kører hen, men opdateringerne er ganske langsomme, så man skal være varsom, når man kommer tæt på.

Overvej adaptive LED-forlygter

De tre sidste overvejelser er, om man vil have sortlakeret tag, panoramatag og adaptiv funktion på LED-forlygterne. De to første handler om personlig præference, mens de adaptive forlygter til 15.000 kr. kræver lidt mere overvejelse.

Vi har testet dem på motorvej, hvor vi kørte med „langt lys“ tændt på tværs af landet, og ikke en eneste modkørende bilist eller lastbilschauffør blinkede af os. Det stemmer godt overens med de øvrige observationer, vi gjorde i mørke, hvor den var meget god til at blænde ned præcist der, hvor mod- og medkørende befinder sig.

Læs også: Motors test af Kia Rio - tiltrækkende tilbud

ører du sjældent i mørke, er 15.000 kr. mange penge, men ellers hører det sig til på en topmodel.

Opel Corsa bagagerum
Med 309 liters bagagerum er der mere plads end i forgængeren, men der er langt op til klassens største på 350 liter. Der er ikke plan lasteflade, når man lægger bagsædet ned.

Er Opel Corsa bedre end Peugeot 208?

Selvom Corsa er blevet længere og har fået større akselafstand, så virker pladsforholdene klejne i bilen i forhold til de mest rummelige minibiler. På dette punkt lægger den sig tæt op af sit ophav, Peugeot 208, hvor især benpladsen på bagsædet ikke er imponerende.

Læs også: Motors test af minibilen Citroën C3 - hårdt slagtilbud

Så vil du have en rummelig minibil, peger pilen fortsat på Seat Ibiza og VW Polo. Men vil du have en mini-minibil til en fornuftig pris, så undgå basisudgaven af Corsa og gå efter topmodellen med et par krydser.

Så får du en velkørende pendlerbil. Og går du og overvejer en Peugeot 208, så gør dig selv en tjeneste at prøve en Corsa først. Du vil føle dig overraskende på hjemmebane.