Opel Corsa-e – tysk elbil med fransk DNA
Motors vurdering
Opel Corsa-e
- Udstyr
- Støjsvag
- Førerplads
- Rækkevidde
- Plads
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor - forhjulstræk
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt136 hk
-
Moment260 Nm
-
Topfart150 km/t.
-
Acc. (0-100)8,1 sek.
-
Køreklar vægt1.530 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum309 liter
-
Akselafstand254 cm
-
Officiel rækkevidde334 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:406 cm B:174 cm H:143 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,00 kr./km
- Målt rækkevidde 180 km
Tyske Opel er blevet en del af franske PSA (Peugeot og Citroën), og det kan nu ses i Opels modelprogram, der i stigende grad er baseret på den franske bilkoncerns modeller og teknik. Det gælder ikke mindst for Opel Corsa, der nu er bygget over Peugeot 208, og som helt og holdent anvender fransk teknik.
Det er ikke noget dårligt udgangspunkt, for netop 208 opnåede sidste år at blive kåret til årets bil i Europa 2020. Ligesom 208 bygges Corsa i udgaver med benzin-, diesel- eller elmotor.
Vi har her testet elversionen, og den er rigtig interessant i en tid, hvor flere bilkøbere tænker i den retning. Men det er ikke et valg, der økonomisk set er lige til højrebenet. For selvom der ikke er registreringsafgift på elbiler i denne prisklasse, er elbilen fortsat ret dyr.
Er Opel Corsa-e dyr eller billig?
Sammenligner man denne testede udgave med den dyreste benzinversion med automatgear og et tilsvarende højt udstyrsniveau, er elbilen stadig 65.000 kr. dyrere i anskaffelse. Og ser man blot på billigste benzinversion og sammenligner med billigste elbil, er prisforskellen hele 95.000 kr.
Læs også: Komplet oversigt over alle Motors test af elbiler
Der skal derfor en del flere penge op af lommen, hvis man vil køre i en elbil fra Opel. Heldigvis kan den elektriske udgave lokke med lavere løbende udgifter, men for denne testede udgave af Opel Corsa-e er prisforskellen stadig så stor, at man ikke kan hente merprisen ind i sparede omkostninger undervejs.
Man kommer dog tæt på, hvis man ser på den samlede økonomi over fem år. Over en så lang periode er fordelen ved benzinbilen skrumpet til blot ca. 1.000 kr. om året, og så er elbilen ikke en helt umulig investering.
Hvor lang er rækkevidden på Opel Corsa-e?
Opel Corsa-e har et batteri på 50 kWh, der er placeret under dels bagsædet, dels en del af vognbunden. Dermed skaber vægten et lavt tyngdepunkt, og placeringen sikrer, at pladsforholdene ikke generes nævneværdigt.
Batteriet leverer strøm til en elmotor, der trækker på forhjulene, og motoren kan levere op til 136 hk. Ikke meget, men nok til, at den ikke føles svag. Der er tre indstillinger for effekten, og som udgangspunkt starter bilen op i midterste indstilling, hvor der kun er ca. 100 hk til rådighed.
Herfra kan man skifte til enten en Eco-indstilling, hvor der kun er ca. 80 hk, eller Sport med de annoncerede 136 hk. Valget af indstilling kan ses direkte på rækkevidden og gør det muligt at kunne køre lidt længere på en opladning, hvis det kniber med at nå frem til en lader.
Læs også: Motors test af Opel Corsa-e's søsterbil Peugeot e-208
Fabrikken stiller 330 km i udsigt, og det lyder tilstrækkeligt. Men vores test viser, at man ikke umiddelbart skal regne med at komme så langt. Vi prøvede flere gange at måle rækkevidden, og vores standardtest med konstant 110 km/t. på motorvej viste, at man i så fald kun kan nå 180 km.
En mere varieret kørsel resulterede først i 190 km og senere i blot 170 km. Det var alle test, der fandt sted i vintervejr med ca. plus fem grader og med køreprogrammet i Sport. Om sommeren kan man givetvis nå op mod 250 km på motorvej og omkring 300 km, hvis man kører mere varieret.
Man kan øge rækkevidden ved at forvarme bilen, mens den står i laderen, via en app på mobilen.
Hvor hurtigt oplades Opel Corsa-e?
Denne topudgave er (modsat de billigste versioner) udstyret med en trefaset 11 kW-lader til brug ved en ladeboks derhjemme. Det gør det muligt at lade bilen op på omkring fem timer.
På farten kan man lade med op til 100 kW, omend det kun er kortvarigt, at ladeeffekten er så høj. Ret hurtigt bevæger hastigheden sig ned mod de 50 kW, og man skal derfor påregne mellem en halv og en hel time, før man kan køre videre med markant mere strøm på batteriet. Fabrikken angiver, at man kan lade bilen op til 80 procent på en halv time – det lykkedes os ikke.
Der følger også en nødlader med bilen. Den kan lade med 1,4 kW, hvis man har et godkendt strømudtag. I så fald tager det halvandet døgn at lade bilen op. Køber man en Corsa-e, er den rette løsning derfor at få sat en ladeboks op derhjemme, hvis man har den mulighed. Gennem Opel kan man f.eks. vælge en aftale med Clever, hvor de sætter deres egen ladeboks op for 7.500 kr., hvorefter man betaler 749 kr. pr. måned for et abonnement, der dækker strømforbruget både hjemme og ved ladning fra en af Clevers ladere langs de offentlige veje.
Hvordan er indretningen i Opel Corsa-e?
Selvom udgangspunktet er en Peugeot 208, har Opel formået at sætte sit eget præg på indretningen. Ved førerpladsen møder man således et traditionelt Opel-rat og altså ikke det lille rat som i 208, hvor man ser instrumenthuset over rattet. Instrumenthuset er digitalt og viser mange oplysninger undervejs, men er også en smule rodet at se på. Alle menuer er på dansk.
Midt på instrumentbordet er der en 10"-trykskærm, og den fungerer egentlig fint. Der er mulighed for at koble sin telefon op via kabel og på den måde benytte Apple CarPlay eller Android Auto. Selve klimaanlægget styres fint via separate knapper, og der er varme i både sæder og rat.
Der er gode fralægningspladser og mulighed for at oplade sin telefon trådløst. Et stort glastag giver fint lys i kabinen.
Hvordan kører Opel Corsa-e?
På vejen opleves Corsa-e tilstrækkelig hurtig, og det er en fornøjelse at mærke den glidende acceleration uden gearskift undervejs som i en traditionel bil. Motoren kan høres tydeligt ved motorvejskørsel, hvor støjniveauet ikke opleves markant forskelligt fra en traditionel bil.
Affjedringen er til den bløde side, og man har en lidt vuggende fornemmelse, når man møder bløde vejbump, mens små huller giver en øjeblikkelig fornemmelse af, at det stadig er en tung bil.
Et irriterende element, som desværre er arvet fra både Peugeot og Citroën, er den lange tid, man skal trykke på startknappen, hver gang man skal begynde eller afslutte en tur. Men ellers er den samlede køreoplevelse positiv, og kan man leve med bilens trods alt begrænsede kabine- og bagageplads, er Corsa-e et udmærket bud på en elbil anno 2021.
Men man kan ikke lade være med at tænke på, at for få kroner mere kan man få f.eks. en VW ID.3, en Peugeot e-2008 eller måske endnu bedre en Opel Mokka-e, når den dukker op om få måneder.