Opel Corsa set forfra
Biltest

Opel Corsa – kompetent tysker med fransk hjerte

Opel Corsa er bygget over Peugeot 208, men både ud- og indvendigt er bilen blevet ganske tysk at se på. Den kører fremragende, men pas alligevel på, for ikke alle versioner er gode.
Opel Corsa set bagfra

Motors vurdering

Opel Corsa

18,5 km/l
Benzin
184.990 kr.
  • Komfort
  • Køreegenskaber
  • Førerplads
  • Adaptiv fartpilot ikke standard
  • Ekstraudstyr
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    122 g/km
  • Effekt
    100 hk
  • Moment
    205 Nm
  • Topfart
    194 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.165 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    309 liter
  • Akselafstand
    254 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:406 cm B:177 cm H:143 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,70 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Der er sket en hel del med Opel Corsa, efter at fabrikken er kommet under ejerskab af franske PSA (Peugeot m.fl.). Motorerne er nu identiske med dem, vi finder i Peugeot 208, som Corsa deler det meste af sin teknik med.

Alligevel har Opels designere fået lov til at skabe en bil med tydelige Opel-linjer og et interiør, der er typisk for Opel. Er man ikke vild med det lille rat i en 208, kan Corsas mere traditionelle opbygning derfor sikkert tiltale mange.

Læs også: Motors gruppetest af 10 populære minibiler

Indvendigt er skærmen flot integreret, og i instrumenthuset er der et flot display, der viser hastighed og øvrige relevante informationer. Den store skærm i midten rummer DAB-radio og har desuden mulighed for at styre en iPhone via Apple CarPlay.

Under skærmen er der knapper til styring af klimaanlægget, og det fungerer rigtig fint, når man er på farten. Der er gode fralægningspladser omkring førerpladsen.

Video: Kig nærmere på Opel Corsa

Fine køreegenskaber

Opel Corsa kører simpelthen fremragende, og motoren leverer et godt træk, der gør den letkørt. Bilen kører flot ligeud, og generelt er komfortniveauet højt, bl.a. hjulpet på vej af et lavt støjniveau takket være bilens seks gear.

På FDM Jyllandsringen leverede Corsa også en af testens bedste oplevelser. Dog er nødbremsens egenskaber ikke imponerende, og bilen kunne kun bremse helt op foran en forhindring ved hastigheder op til 30 km/t.

Læs også: Motors test af minibilen Toyota Yaris

Nødbremsen skulle dog være en hel del bedre, hvis man bestiller bilen med en adaptiv fartpilot til 11.000 kr. Så er radaren forbedret, og det smitter af på nødbremsens egenskaber.

Her ser du forskellen på kabinen i Opel Corsa og søsterbilen Peugeot 208. Førerpladsen i Corsa er traditionelt indrettet, hvor Peugeots lille rat giver mulighed for at placere instrumenthuset oven over rattet. I Corsa er der et godt digitalt cockpit, og den integrerede skærm er flot lavet.

Stor forskel på versionerne

Pas i øvrigt på med Corsa-modelprogrammet, for billigste udgave sælges fortsat uden nødbremse – det burde ikke være tilladt anno 2020! Og det er ikke til alle modeller, at man kan bestille en adaptiv fartpilot. Derudover ændres modelprogrammet løbende. Så vores karakter på fem stjerner gælder bestemt ikke for hele modelprogrammet.

En udmærket linjevogter er standard. Den hjælper med, hvis man uforvarende er på vej ud over vognbanens kantstriber. Det er godt på store veje, men kan med fordel slås fra ved kørsel på mindre veje, hvor linjerne er ufuldstændige.

Læs også: Motors test af VW Polo

Som en sjældenhed husker Corsa, at man har slået systemet fra, når man starter bilen igen efter en pause. Det skal man lige være opmærksom på.

Opel Corsa bagsædeplads
Bagsædepladsen er i Corsa i mellemgruppen og imponerer derfor ikke. Vi savner både separate læselys og usb-stik. Der er to isofix-beslag til autostole ved bagsædet samt et ved højre forsæde.

Gennemsnitlig plads i Opel Corsa

Inde i bilen finder vi som nævnt en fin skærmløsning, men det virker oldnordisk, at man skal starte bilen med en traditionel tændingsnøgle.

Pladsen i kabinen er gennemsnitlig, og Corsa kan udmærket fungere som en bil for børnefamilien. Bl.a. er det fint, at der er mulighed for at montere autostole ved både for- og bagsædet. Her skal man naturligvis følge Opels anvisninger i instruktionsbogen.

Læs også: Motors test af Renault Clio

Corsa må desuden trække op til 1.200 kg på krogen – testens højeste værdi. Er man ikke vild med at købe, kan Corsa i øvrigt privatleases på attraktive vilkår.

 

Overvejer du at købe ny bil? Tag FDM med på råd

Få rådgivning