Opel Corsa – kompetent tysker med fransk hjerte
Motors vurdering
Opel Corsa
- Komfort
- Køreegenskaber
- Førerplads
- Adaptiv fartpilot ikke standard
- Ekstraudstyr
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.2 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning122 g/km
-
Effekt100 hk
-
Moment205 Nm
-
Topfart194 km/t.
-
Acc. (0-100)9,9 sek.
-
Køreklar vægt1.165 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum309 liter
-
Akselafstand254 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:406 cm B:177 cm H:143 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,70 kr./km
Der er sket en hel del med Opel Corsa, efter at fabrikken er kommet under ejerskab af franske PSA (Peugeot m.fl.). Motorerne er nu identiske med dem, vi finder i Peugeot 208, som Corsa deler det meste af sin teknik med.
Alligevel har Opels designere fået lov til at skabe en bil med tydelige Opel-linjer og et interiør, der er typisk for Opel. Er man ikke vild med det lille rat i en 208, kan Corsas mere traditionelle opbygning derfor sikkert tiltale mange.
Læs også: Motors gruppetest af 10 populære minibiler
Indvendigt er skærmen flot integreret, og i instrumenthuset er der et flot display, der viser hastighed og øvrige relevante informationer. Den store skærm i midten rummer DAB-radio og har desuden mulighed for at styre en iPhone via Apple CarPlay.
Under skærmen er der knapper til styring af klimaanlægget, og det fungerer rigtig fint, når man er på farten. Der er gode fralægningspladser omkring førerpladsen.
Video: Kig nærmere på Opel Corsa
Fine køreegenskaber
Opel Corsa kører simpelthen fremragende, og motoren leverer et godt træk, der gør den letkørt. Bilen kører flot ligeud, og generelt er komfortniveauet højt, bl.a. hjulpet på vej af et lavt støjniveau takket være bilens seks gear.
På FDM Jyllandsringen leverede Corsa også en af testens bedste oplevelser. Dog er nødbremsens egenskaber ikke imponerende, og bilen kunne kun bremse helt op foran en forhindring ved hastigheder op til 30 km/t.
Læs også: Motors test af minibilen Toyota Yaris
Nødbremsen skulle dog være en hel del bedre, hvis man bestiller bilen med en adaptiv fartpilot til 11.000 kr. Så er radaren forbedret, og det smitter af på nødbremsens egenskaber.
Her ser du forskellen på kabinen i Opel Corsa og søsterbilen Peugeot 208. Førerpladsen i Corsa er traditionelt indrettet, hvor Peugeots lille rat giver mulighed for at placere instrumenthuset oven over rattet. I Corsa er der et godt digitalt cockpit, og den integrerede skærm er flot lavet.
Stor forskel på versionerne
Pas i øvrigt på med Corsa-modelprogrammet, for billigste udgave sælges fortsat uden nødbremse – det burde ikke være tilladt anno 2020! Og det er ikke til alle modeller, at man kan bestille en adaptiv fartpilot. Derudover ændres modelprogrammet løbende. Så vores karakter på fem stjerner gælder bestemt ikke for hele modelprogrammet.
En udmærket linjevogter er standard. Den hjælper med, hvis man uforvarende er på vej ud over vognbanens kantstriber. Det er godt på store veje, men kan med fordel slås fra ved kørsel på mindre veje, hvor linjerne er ufuldstændige.
Læs også: Motors test af VW Polo
Som en sjældenhed husker Corsa, at man har slået systemet fra, når man starter bilen igen efter en pause. Det skal man lige være opmærksom på.
Gennemsnitlig plads i Opel Corsa
Inde i bilen finder vi som nævnt en fin skærmløsning, men det virker oldnordisk, at man skal starte bilen med en traditionel tændingsnøgle.
Pladsen i kabinen er gennemsnitlig, og Corsa kan udmærket fungere som en bil for børnefamilien. Bl.a. er det fint, at der er mulighed for at montere autostole ved både for- og bagsædet. Her skal man naturligvis følge Opels anvisninger i instruktionsbogen.
Læs også: Motors test af Renault Clio
Corsa må desuden trække op til 1.200 kg på krogen – testens højeste værdi. Er man ikke vild med at købe, kan Corsa i øvrigt privatleases på attraktive vilkår.