Opel Mokka – Et godt tilbud fra i går

Motors vurdering
Opel Mokka
- Flot design
- Let at betjene
- Digitale instrumenter
- Motor
- Pladsforhold
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.2 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning124 g/km
-
Effekt100 hk
-
Moment205 Nm
-
Topfart188 km/t.
-
Acc. (0-100)11,0 sek.
-
Køreklar vægt1.270 kg
-
Maks. påhængsvægt1.200 kg
-
Bagagerum350 liter
-
Akselafstand256 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:415 cm B:179 cm H:153 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,95 kr./km
Standarden for biler stiger markant i disse år. Det være sig forventninger til elektrificering, digitalisering eller bare hvor meget standardudstyr, der følger med. Eksempelvis er bluetooth og aircondition stort set standard i alle biler i dag, ligesom vi forventer sikkerhedsudstyr som airbags, nødbremse og antiudskridning (ESC).
Af samme årsag kan vi ikke anbefale at vælge Opel Mokka med Style-udstyr, da den ikke har nødbremse. Merprisen for den testede udstyrsvariant, Edition+, er blot 10.000 kr., og ud over nødbremsen får du også digitalt cockpit, adaptiv fartpilot, varme i forsæderne, bakkamera og en trykfølsom medieskærm med navigation og Apple CarPlay/Android Auto.
At Style-versionen er på prislisten, kan kun være for at lokke et par prisfokuserede kunder ind hos forhandlerne, og det er en decideret dum beslutning fra den danske Opel-importørs side.

Hvordan kører Opel Mokka?
Mokka fås med tre motorer, en 1.5-liters dieselmotor og to udgaver af en 1.2-liters benzinmotor. Benzinmotorerne er samme motortype, men yder henholdsvis 100 og 130 hk.
Den kraftigste er altid koblet med et velfungerende automatgear, mens den testede 100 hk-variant har et sekstrins manuelt gear og er 35.000 kr. billigere.
Selve gearskiftet går ganske udmærket, men motoren er støjende under acceleration. Det dæmper sig, når hastigheden er stabil.
Motoren har tre cylindre, og det giver teknisk set en lidt ujævn motorgang. Nogle motorer er bygget, så disse vibrationer bliver stabiliseret. Men i Mokka mærker du tydeligt, at motoren står og ryster i tomgang. Det giver et uskønt indtryk.
Motoren har stop/start teknik, hvor motoren automatisk standser, når du holder stille. Men det gælder ikke for alle køreture, eksempelvis hvis det er meget koldt.

Kabinen sender mixede signaler
Opel Mokka er baseret på samme teknik, som du også finder hos Citroën og Peugeot. Derfor er trykskærmen også den samme dog med lidt justeret grafisk udformning.
Og ligesom Citroën har Opel fået lov til at have et stort rat. Det betyder, at du kan se instrumenterne gennem i stedet for over rattet, som er tilfældet med Peugeot.
I Mokka Edition+ får du endda digitale instrumenter, men der er kun få justeringsmuligheder i layoutet. Her kunne det være fedt med flere forskellige typer visninger. Det er dog meget let at se, hvilken hastighed man kører.
En anden forskel ved Opel er, at de stædigt holder fast i et panel med knapper til klimatiseringen. Dog skal du op i GS-Line versionen for at få klimaanlæg.

Hvad koster Opel Mokka?
På mange måder er Mokka indrettet, så den er let at betjene. Dens svage punkter er kopholdere, der er til den klejne side, et bagsæde, hvor benpladsen nærmere er minibil end mini-SUV, og så at hvilepladen til koblingsfoden er placeret tæt på førersædet. Det betyder, at det er svært at slappe af i venstre ben på langture.
Sæderne er i det hele taget ikke specielt komfortable. Her kunne man godt drømme om Opels ergonomisk udformede AGR-sæder.
Samlet set fungerer Mokka som en o.k. bil til 230.000 kr. Men den skiller sig ikke ud, og i en tid, hvor udviklingen går meget hurtigt inden for elektrificering, digitalisering og på standardudstyret, fremstår Mokka Edition+ mere som et godt tilbud fra i går end fremtidens bilvalg. Det kan selv et flot moderne design ikke ændre på.
Vil man have en Mokka i en mere moderne udgave, så fås den også som ren elbil til priser fra 230.000 kr., men det er i så fald en anden sag.
Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks
