VW T-Cross - Vinder på plads og komfort
Motors vurdering
VW T-Cross
- Motor
- Indretning
- Plads
- En smule vindfølsom
- Ikke friskluft bag
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.0 - 3 cylindre
-
CO2 udledning143 g/km
-
Effekt115 hk
-
Moment200 Nm
-
Topfart193 km/t.
-
Acc. (0-100)10,2 sek.
-
Køreklar vægt1.251 kg
-
Maks. påhængsvægt1.100 kg
-
Bagagerum455 liter
-
Akselafstand255 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:411 cm B:178 cm H:158 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,25 kr./km
Her er bilen, vi flere gange vendte tilbage til for at kunne sammenligne de andre bilers kvalitet, plads og indretning, da Motor i juni testede 10 mini-SUV'er. Og gang på gang viste det sig, at VW T-Cross havde en lidt bedre løsning på mange af detaljerne. Der er tale om en vellykket bil med god plads, meget flot udstyr og alligevel en rimelig pris.
Førerpladsen er flot udformet og har en stor integreret skærm, der er let at bruge. I denne udgave arbejder en 1.0-liters turbobenzinmotor sammen med en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse, og den kombination er en fornøjelse at køre med.
Læs også: Motors gruppetest af 10 mini-SUV'er
Der er skiftegreb bag rattet, hvis man vil blande sig i gearskiftene, men det behøver man egentlig ikke, for bilen klarer det hele selv problemfrit. Men vi savner en gearstang, der selv springer i P, når man slukker motoren.
Vi savner også en mere elegant måde at starte motoren på end brug af den klassiske nøgle-tændingslås. Mon ikke VW burde gøre en trykknap til standard som hos de fleste af konkurrenterne?
Bagagerummet kan udvides
Ved bagsædet er der meget fin plads, og man kan snildt være fire voksne i T-Cross. Bagsædet kan forskydes 14 cm i længden, og på den måde kan man variere bagagerummets størrelse. Med sædet i bagerste position er det stadig det største i feltet, og det er samtidig let at komme til.
Bunden i bagagerummet kan placeres i to niveauer, så gulvet bliver plant, når man folder bagsædets ryglæn forover, og længst nede er der en lille kælder med plads til småting, man ikke skal bruge hver dag.
Læs også: Motors tidligere test af VW T-Cross
Køreegenskaberne er generelt gode, men T-Cross er en smule mere fast i affjedringen, end man ville forvente. Det er egentlig ikke et minus, men blot en lidt overraskende egenskab ved bilen. På motorvejen kører T-Cross almindeligvis fint, men vi oplevede ved sidevind, at den kunne være en smule urolig.
Fartpiloten er som standard af typen, der selv holder afstand til forankørende biler, og det fungerede rigtig godt sammen med automatgearet. Systemet kan bremse bilen helt ned til stilstand, og et let tryk på resume betyder, at bilen igen flytter sig, når bilen foran sætter igang. Det er næsten vanedannede at køre med.
Bremser i begge retninger
Testen af nødbremsen i VW T-Cross var positiv, og bilen kunne klare at standse helt op foran en forhindring ved hastigheder op til 60 km/t. Det fungerede flot og trygt hver gang. Som en ekstra sikkerhed strammede selerne op, da bilen jo ikke kunne garantere, at der ikke skete et sammenstød, Det betyder, at man altid sidder bedst muligt i forhold til airbaggen, hvis uheldet er ude.
Som en sjov detalje er T-Cross også udstyret med en bakke-nødbremse. Det betyder, at bilen selv bremser op, hvis man er ved at bakke ind i noget med lav hastighed. Godt for dem, der ofte laver parkeringsskader, og særlig godt for de personer, der ikke har set, at bilen bakker.
Samlet set er VW T-Cross en af de bedste biler, man kan købe i dette segment. Ikke fordi den er bedst til det hele, men fordi den er god til det meste og bedst i enkelte deletaper.