Peugeot 408 – Moderne kilometersluger
Motors vurdering
Peugeot 408
- Udstyr
- Forlygter
- Motor/el
- Ladetid
- Pris
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.6 liter – 4 cyl. + 1 elmotor – Forhjulstræk: Batteri: 14,2 kWh
-
CO2 udledning26 g/km
-
Effekt225 hk
-
Moment360 Nm
-
Topfart235 km/t.
-
Acc. (0-100)7,8 sek.
-
Køreklar vægt1.706 kg
-
Maks. påhængsvægt1.400 kg
-
Bagagerum471 liter
-
Akselafstand279 cm
-
Officiel rækkevidde64 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:469 cm B:185 cm H:149 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 5,10 kr./km
- Målt rækkevidde 44 km
Peugeot har en lang tradition for at bygge populære familiebiler, og mange husker sikkert både 405, 406 og 407, som i mange år var at finde blandt de mest solgte familiebiler herhjemme. Nu er der endelig kommet en arvtager i form af denne nye 408’er.
Bilen vil tiltale dem, der gerne vil have en moderne udseende bil, men som ikke nødvendigvis vil stige op i en høj SUV, som ellers præger salgslisterne i øjeblikket. Den er skabt med udgangspunkt i den ret traditionelle 308’er, og de to biler deler derfor langt hen ad vejen teknik.
Peugeot 408 kommer enten i udgaver med en 1.2-liters benzinmotor og med automatgear til priser fra små 400.000 kr. eller i udgaver med en mere moderne plugin-hybrid-motor, der koster fra 445.000 kr. og op til knap en halv million, som er prislappen på denne GT-udgave.
Video: Se nærmere på den nye Peugeot 408
Hvor god plads er der i Peugeot 408?
I forhold til Peugeot 308 er 408’eren blevet lidt længere. Det er sket, ved at akselafstanden er øget med seks cm til hele 279 cm. Det øgede mål er forklaringen på den meget generøse bagsædeplads, hvor der er fin plads til både knæ og fødder.
Også fortil er der gode pladsforhold, og man sidder ret komfortabelt i de velformede forstole, når man altså først er kommet godt ind i kabinen og ned i sæderne. Det er lige præcis her, at 408 skiller sig ud fra de højere SUV’er, som man ofte træder let ind – og lidt op – i.
Moderne kabine i Peugeot 408
Førerpladsen er typisk for Peugeot med et lille rat, hvor man ser instrumenthuset hen over, i stedet for gennem rattet som i de fleste andre biler.
Den løsning kræver lidt tilvænning, men i 408 er forholdet mellem siddepositionen, rattet, instrumenthuset og midterkonsollen godt tilrettelagt, og man bliver derfor hurtigt dus med bilens indretning.
Som en særlig smart detalje kan man vælge mellem fem grafiske udtryk i instrumenthuset, heriblandt et, hvor man får vist hastigheden med store tal lige i synsfeltet – næsten som et headup-display.
Derudover er der en stor del af de tekniske løsninger, som man kan forvente i en bil som denne. En fin 10-tommerskærm er pænt integreret i instrumentbordet, og mellem forsæderne er en lille gearvælger af den elektroniske type let at betjene. Og dem, der ønsker det, kan blande sig i gearkassens skiftemønster via skiftegreb bag rattet. På den måde lægger bilen op til en ganske involverende kørsel.
Vil man hellere overlade så meget som muligt til bilen, er det også muligt, idet et glimrende automatgear, en adaptiv fartpilot og en harmonisk vognbaneassistent let kan aktiveres. Uanset hvad får man en bil, der er sjov og rar at køre.
Kraftfuld hybridmotor
I denne GT-udgave yder benzinmotor og elmotor tilsammen 225 hestekræfter, og Peugeot 408 GT føles derfor som en både hurtig og dynamisk bil.
Man kan selv vælge, om man vil køre den i en sport-indstilling, hvor begge motorer yder det maksimale hele tiden, eller om man vil køre i hybriddrift, så bilen selv skruer op og ned for ydelserne fra de to motorer alt efter behovet. Begge dele fungerer godt og giver bilen en tydeligt tilpasset karakter.
Man kan også vælge at køre med ren eldrift, og så er det en elmotor, der står for at trække på forhjulene. Det sker stadig gennem automatgearkassen, men så springes nogle af de i alt otte gear over, idet elmotoren helt fra igangsætning yder sit maksimale drejningsmoment på 320 Nm.
Elmotoren yder i øvrigt op til 110 hk, og det giver overbevisende og elbillignende præstationer helt op til 135 km/t., hvorefter benzinmotoren altid træder til.
På den måde kan man sagtens køre Peugeot 408 som en elbil til hverdag, hvis man husker at lade den op. Et sådant brugsmønster understøttes af muligheden for at forvarme bilen elektrisk fra en tilhørende app, mens den står til opladning, samt det forhold, at bilen kan holde kabinen varm, uden at der er behov for at starte benzinmotoren.
Hvor langt kører Peugeot 408 på el?
Der er dog grænser for, hvor langt man kan nå på el alene. Batteriet er på 12,4 kWh, og det giver ifølge fabrikken en rækkevidde på el alene på op til 64 km.
Så langt nåede vi dog ikke, da vi testede bilen med fuldt opladet batteri en tidlig forårsdag ved plus ni grader. Da nåede vi 44 km ved blandet kørsel, og det er ikke vildt imponerende. Alligevel er det for mange nok til at dække det daglige kørselsbehov, og hører man til den gruppe af bilister, kan man altså klare en stor del af kørselsbehovet på el alene.
Når der igen skal strøm på bilen, foregår det desværre kun via en etfaset lader i bilen, og så kan det maksimalt ske med 3,7 kW. Det betyder, at en fuld opladning tager omkring 3,5 timer. Her havde en kraftigere trefaset lader været en bedre løsning, men OK, man kan stadig lade bilen helt op i løbet af en arbejdsdag, hvis man har mulighed for at lade på sin arbejdsplads.
Vi målte også, hvor langt man kan køre på en liter benzin, når batteriet er tomt. Her viste vores tal, at man ikke skal regne med mere end 16 km pr. liter, selvom fabrikken nævner 83 km pr. liter i sine brochurer. Det er et teoretisk tal, der forudsætter, at man altid kører langt størstedelen af kørslen på el.
Kræver billig strøm
Afhængigt af benzinprisen koster det dermed lidt under en krone pr. km i benzin, hvis man aldrig lader bilen op. Og kører man udelukkende på el, kører man lidt over tre km pr. kWh. Det betyder, at man groft sagt helst skal kunne lade bilen op med el, der koster mindre end tre kroner pr. kWh, før det kan svare sig at køre på el frem for benzin.
Heldigvis er prisen ofte under det niveau om natten, og på den måde kan man i praksis både spare lidt på driften, køre mere grønt og få fordel af bilens bedre dynamik, når der er både benzin i tanken og strøm på batteriet. Oven i den fordel kan man endda lægge, at ejerafgiften for plugin-hybriden er nede på små 800 kr. om året.
Vi har regnet på udgiften ved at eje bilen i en periode på fem år og 100.000 km, og her lander km-udgiften samlet på 5,10 kr., når man regner alt med. Det er på niveau med konkurrenterne med samme motorteknik, men ikke helt så billigt som det, det koster at holde en elbil af samme størrelse kørende.
I vores beregninger har vi inkluderet en service- og reparationsaftale i perioden til 8.374 kr. pr. år, og det er en løsning, vi varmt vil anbefale, da fabrikken kun giver to års garanti på bilen.
Hvor sikker er Peugeot 408?
Peugeot 408 har mange gode løsninger, der øger sikkerhedsniveauet. Men samlet set er der alligevel et stykke op til de bedste biler, vi har testet, og det er ærgerligt.
Det er både bilens grundlæggende sikkerhed, der ikke er i top, og bilens indbyggede hjælpesystemer som f.eks. nødbremsen, der ikke er helt så god, som man kunne forvente af en helt ny bilmodel.
Vi savner også en center-airbag, der kan beskytte ved sidekollisioner. Af samme grund opnåede bilen kun fire ud af fem stjerner i sikkerhedstesten fra Euro NCAP.
Hvordan kører Peugeot 408?
Vi tog bilen med på flere ture på tværs af Danmark, og her blev vi hver gang overbevist om dens høje komfortniveau. Affjedringen er fast uden at være ukomfortabel, og bilen kører pænt ligeud på motorvej uden at være sidevindsfølsom.
Vognbaneassistenten er nem at anvende, og man kan selv vælge, om bilen skal holde sig midt i vognbanen eller lidt til højre eller lidt til venstre, ved blot at fastholde den på den ønskede position i en kort periode. Det er smart.
Vi savnede dog en pulsføler i rattet, for som det er nu, beder bilen om, at man indimellem drejer lidt på rattet for at vise, at man er vågen. Det fungerer, men ikke helt så godt som i de biler, hvor rattet registrerer hænderne via en pulsføler.
I mørke får man stor hjælp af de velfungerende LED-forlygter, der er af matrix-typen. De tillader, at man kører med det lange lys på, selvom der er forankørende eller modkørende bilister, idet lygterne hele tiden selv blænder ned for den del af lyskeglen, der ellers ville blænde de øvrige trafikanter. Det fungerer godt!
Hvad koster Peugeot 408?
På minussiden finder vi prisen. En halv mio. kroner for en bil i denne klasse virker som en høj pris, for man kan få mange vellykkede elbiler til samme pris. Men det er selvfølgelig et spørgsmål om, hvad man går efter.
Et andet minus handler om ladetiden, der som nævnt godt kunne være kortere, ligesom rækkevidden ikke er blandt de bedste i klassen.
Men når det er sagt, er Peugeot 408 en vellykket plugin-hybrid med en form, der utvivlsomt vil interessere mange danske bilkøbere. Og for dem, der trods alt hellere vil have en elbil, er det bare at vente på, at den hel-elektriske udgave af Peugeot 408 dukker op engang til næste år.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks