Peugeot 508 SW set bagfra
Biltest

Peugeot 508 SW – satser på luksus

Den nye Peugeot 508 SW skal føre franskmændene tilbage på firmabilsmarkedet med skarpt fokus på design og luksusfornemmelse. De gør et hæderligt forsøg med GT-modellen.
Peugeot 508 SW set forfra

Motors vurdering

Peugeot 508 SW

14,1 km/l
Benzin
564.990 kr.
  • Flotte materialer i kabinen
  • God komfort på langtur
  • Motor stærk og stille
  • Udsyn bagud
  • Totaløkonomi
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    161 g/km
  • Effekt
    225 hk
  • Moment
    300 Nm
  • Topfart
    248 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.584 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    530 liter
  • Akselafstand
    279 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:478 cm B:186 cm H:142 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,70 kr./km

Sikkerhed

2018
Luk

Den er lav, den er hurtig, og så er Peugeot 508 SW rar at køre langt i. Testbilen er topmodellen GT med en 1.6-liters benzinmotor med 225 hk. Men selvom hestekræfterne skriger GTI, så er 508 SW mere en luksuriøs model hvor fokus er på komfort og lækre omgivelser.

Dermed adskiller 508 SW sig fra sin forgænger, der var mere ordinær både i forhold til design og materialer. Men godt det samme, for kunderne vender sig mod luksusmærkerne og bort fra rugbrødsmodellerne.

Læs også: Motors test af Mercedes-Benz C-klasse - flot firmabil

Sidste år var det kun VW Passat, som kunne slå Mercedes-Benz, BMW, Tesla, Volvo og Audi. Først på syvendepladsen kommer Ford Mondeo, men salgstallene er en tredjedel af luksusmærkerne.

Peugeot har tidligere solgt mange firmabiler, men til trods for at en helt ny model blev lanceret sidste år, så rakte det kun til en 11.-plads i klassen.

Peugeot 508 SW GT kabine
Der er lækre materialer i kabinen, og sæder som støtter godt. En mindre gennemtænkt detalje er metalknapperne under trykskærmen. Der er symboler på, men de er svære at se i skarpt sollys.

Peugeot 508 SW har mere stil end plads

Den nye 508 handler meget om design, og her er mange flotte detaljer både ind- og udvendigt i bilen. Der er dog et par punkter, hvor designet går ud over det praktiske.

Læs også: Motors test af BMW 5-serie - ikke business as usual

Eksempelvis er der ikke god plads til at lægge mobilen ved førerpladsen, og bagruden er meget lille, hvilket giver et ganske dårligt udsyn bagud. Vi savner også, at der er el-bagklap, og nu vi er i bagagerummet, så er lastefladen ikke helt plan, når man lægger bagsæderne ned.

Bagagerummet er i øvrigt på 530 liter, hvilket blot er 43 liter større end den almindelige Peugeot 508.   

Peugeot 508 SW GT sæder
Topmodellen har ikke alcantara eller fuld læderkabine, men sæderne støtter godt, og stofsæderne er gode til at lede varmen væk fra kroppen. Sæderne er delvis eljusterbare. Vil du have fuldt el-justerbare lædersæder, koster det 35.000 kr. ekstra.

Velkørende Peugeot 508 GT

GT-versionen af Peugeot 508 SW byder ind med en utrolig god komfort kombineret med en motor, der både er meget stille og meget stærk. Selvom det er en benzinmotor, så har den et godt bundtræk, og præstationerne er en topmodel værdig.

Læs også: Motors test af VW Passat - den bedste plugin-hybrid lige nu

På langturen vil du også glæde dig over en velfungerende adaptiv fartpilot, der holder fint afstand til bilen foran, men den aktive styrehjælp kan til tider føles meget aggressiv, og det er mere behageligt at køre uden. Automatgear er standard på topmodellen, og den går automatisk i ”P” når du slukker bilen.   

Peugeot 508 SW GT bagagerum
Bagagerummet er på 530 liter, og det er fint uden at være prangende i denne bilklasse. Men der er ikke plan lasteflade, når bagsæderne lægges ned. Og fordi den almindelige Peugeot 508 har stor hatchback-åbning, er der ikke den store praktiske gevinst ved at vælge SW-modellen.

Overhalet indenom af hybrid-version

En afsluttende konklusion er, at du måske godt kan lade dig besnære af Peugeot 508 SW med dens flotte design og gode langdistancekvaliteter. Men undgå topmodellen GT.

For økonomien er helt i hegnet. Den koster det samme at eje som en BMW 5-serie eller Mercedes-Benz E-klasse, og de luksusbiler kan den ikke bide sølvskeer med.

Læs også: Motors test af Audi A4 - skarp langtursmodel

Den er endda overhalet indenom i egne rækker i form af plugin-hybrid-udgaven af 508, der har samme effekt og koster 45.000 kr. mindre. Det trækker ned i vurderingen af netop denne kombination af bil og ikke mindst motor.