Peugeot Rifter - kassebil med klasse
Motors vurdering
Peugeot Rifter
- Plads
- Forbrug
- Motor
- Skydedør er svær at åbne
- Lille rat
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning158 g/km
-
Effekt100 hk
-
Moment250 Nm
-
Topfart175 km/t.
-
Acc. (0-100)12,5 sek.
-
Køreklar vægt1.613 kg
-
Maks. påhængsvægt1.300 kg
-
Bagagerum775 liter
-
Akselafstand279 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:440 cm B:185 cm H:188 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,25 kr./km
Peugeot har opdateret sit rumskib, der tidligere hed Partner. Og i forhold til forgængeren er der kommet en både bedre og mere sikker bil ud af det.
Den nye Rifter har nu nødbremse som standard. Det er ganske vist kun en type, der bremser helt op ved hastigheder op til 30 km/t., men kører man stærkere, får man stadigvæk en advarsel og i sidste ende en kraftig nedbremsning. Det er måske lige det, der skal til, for at man ikke kommer helt galt afsted. Det er langt fra de bedste systemer på markedet, men en klar forbedring i forhold til forgængeren.
Udover nødbremsen findes der en advarsel for at komme ud over kantstriberne i vognbanen, og fortsætter man alligevel, griber systemet ind og styrer så vidt muligt bilen på plads. Det er en udmærket løsning, der i lighed med nødbremsen er standard i alle versioner.
Læs også: Motors test af Citroën Berlingo
Man kan derudover tilkøbe en adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler. Den har vi prøvet, og den fungerer virkelig godt. Den fås som en del af en Tech-pakke til 10.000 kr.
Med i den pakke får man også et system, der advarer for biler i den blinde vinkel. Pakken indeholder desuden både bakkamera og nøglefri adgang. Vil man købe en ny Rifter, er den pakke et must, hvis man vil være godt og sikkert kørende.
Benzin eller diesel?
Vi har prøvet Rifter med en trecylindret 1.2-liters benzinmotor med 110 hk og med en firecylindret 1.5-liters dieselmotor med 100 hk. Begge var med manuelt gear, idet kun dieseludgaven indtil videre fås med automatgear.
Køreoplevelsen var med begge motorer overraskende positiv, og begge havde et lavt støjniveau og en udmærket og helt tilstrækkelig trækkraft.
Læs også: Motors gruppetest af 10 populære SUV'er
Dieselmotoren er med fem gear og benzinmotoren med seks gear. Vi vil lade valget afgøre af ens kørselsbehov: Kører man lange ture er dieselmotoren mest oplagt, og kører man ofte mange korte ture, vil vi pege på benzinudgaven som bedste køb.
Dieselmotoren kører 16,7 km pr. liter, og benzinmotoren kører 14,3 km/l. Det giver en merudgift til brændstof på godt 4.000 kr. om året for benzinudgaven, der til gengæld slipper ca. 2.000 kr. billigere i ejerafgift, så alt i alt ender det med en ret lille forskel i driften, om man vælger det ene eller det andet.
Komfortabel og sikker
I indkøb er dieseludgaverne dog som tommelfingerregel 5-10.000 kr. billigere end benzinudgaverne, så alt i alt vil dieseludgaven alligevel være det billigste at eje, hvis man har et kørselsbehov, der matcher den motortype.
Gearkasserne er lette at betjene, men de er ikke teknisk delikate at have med at gøre, og i begge biler oplever man hørbar støj fra gearkassen under kørslen. Det er set bedre og er et forhold, koncernen bør forbedre.
Læs også: Motors test af Dacia Logan - plads for pengene
Køreegenskaberne er i begge biler karakteriseret ved at være enormt komfortabel med en blød affjedring og store bløde bevægelser, når man udfordrer bilen. Rifter klarer selv vanskelige situationer som f.eks. en dobbelt undvigemanøvre i stiv arm, og den er derfor grundlæggende sikker at køre i.
Nogen præmie for lækre køreegenskaber får den ikke. I stedet er det en bil, man triller roligt afsted i, uden at man på nogen måde tænker på at komme først.
Enorm plads indvendigt
Til gengæld byder Rifter på en brugsværdi, vi ikke ser mage til i mange andre biler. Fortil har man en virkelig rar og enkel ind- og udstigning af bilen på grund af dens højde, og dens store døråbninger ved forsæderne.
Ved bagsædet er der en stor skydedør i begge sider, og de giver god adgang til bagsædet – også for forældre, der skal spænde børn fast i autostole. Selve skydedøren er desværre ret svær at åbne og lukke udefra, og det er derfor ikke noget, børn klarer alene. Indefra går det noget lettere, og derfor er begge biler udstyret med en elektrisk børnelås, der styres fra instrumentbordet.
Bagagerummet er enormt, og man kan næsten køre en barnevogn ind uden at klappe den sammen. Lægger man bagsæderne ned, kan en cykel let finde plads, og man kan tilkøbe et bagagenet, der kan holde bagagen væk fra kabinen.
Læs også: Motors test af Skoda Scala - en ven af familien
I Peugeot Rifter er bagsædet som standard opdelt i 2+1, men man kan tilkøbe tre separate siddepladser for 4.000 kr. ekstra. I begge tilfælde er der hele tre isofix-beslag ved bagsædet.
Der er også friskluftdyser ved bagsædet, hvilket er godt for børn, når man kører langt.
Påhængsvægten kan være et problem
I benzinudgaverne må Rifter trække op til 1.150 kg, mens dieseludgaven med 100 hk må trække op til 1.300 kg. Er det for lidt, er der mulighed for at vælge en lidt kraftigere dieseludgave med 130 hk. Den må så trække op til 1.500 kg, men den fås kun i højeste udstyrsniveau og koster 20.000 kr. mere end versionen med 100 hk.
Peugeot Rifter er en vellykket bil med mange gode detaljer. Men man bør nok også tage en tur forbi Citroën-forhandleren, før man beslutter sig. Der kan man få Berlingo, som er søsterbil til Rifter.
I en sammenligning mellem de to biler, er det vores oplevelse, at Berlingo er et lidt bedre køb. Det skyldes særligt, at den har en bedre førerplads med et godt rat og gode instrumenter, en bedre indretning og en bedre kombination af pris og udstyr.
Men forskellen mellem de to biler er lille, og da der ikke er mange egentlige konkurrenter, tør vi godt at udråbe både Berlingo og Rifter som de bedste køb i denne klasse netop nu.