Polestar 1 set forfra
Biltest

Polestar 1 – Den perfekte plugin-hybrid?

Polestar 1 skulle have været en Volvo, men det nye bilmærke løb med den godbid, og det er der kommet en forrygende plugin-hybrid ud af. Men prisen gør den til en drøm for de fleste.
Polestar 1 set bagfra

Motors vurdering

Polestar 1

Benzin/el
1.987.283 kr.
  • Design
  • Plugin-teknik
  • Effekt
  • Pris
  • Plads
  • Forbrug
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl. + 3 elmotorer. Batteri: 34 kWh
  • CO2 udledning
    15 g/km
  • Effekt
    600 hk
  • Moment
    1.000 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    3,9 sek.
  • Køreklar vægt
    2.350 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    143 liter
  • Akselafstand
    274 cm
  • Officiel rækkevidde
    123 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
  • Mål
    L:459 cm B:196 cm H:135 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 14,55 kr./km
Luk

Der er kun produceret omkring 1.500 styk af denne Polestar 1. Bilen skal derfor alene ses som en bil, der skal skabe opmærksomhed om det nye bilmærke. Og det skal vi da også lige love for, at den gør.

Der er tale om en plugin-hybrid, der er opbygget med omkring 45 procent kulfiber-dele, og som med tre elmotorer og en benzinmotor med både kompressor og turbolader kan mere end de fleste.

Den leverer op til 600 hk, og et enormt drejningsmoment på 1.000 Nm – eller 1 Newtonkilometer! Det giver bilen flyvske præstationer, og har man plads og mulighed, kan man starte fra stillestående og nå de første 100 km/t. efter blot 3,9 sekunder, mens topfarten ligger helt oppe på 250 km/t.

Førerpladsen er flot udformet på samme måde som i en Volvo S90.
Førerpladsen er flot udformet på samme måde som i en Volvo S90. Komforten er høj, men desværre er styresystemet i skærmene ikke så smart som i Polestar 2.

Skulle have været en Volvo

Polestar 1 blev ikke udviklet som en Polestar-model, for dengang var der ikke rigtig kommet gang i det nye svensk/kinesiske bilmærke, der er søstermærke til Volvo. Tanken var i stedet at skabe en bil, der skulle være en moderne udgave af den legendariske Volvo P1800.

Bilen blev derfor også fremvist i tidlige prototype-udgaver med Volvo-emblemer på. Men i sidste øjeblik blev det besluttet, at bilen skulle være en Polestar, så det nye mærke kunne få al den opmærksomhed ud af det, som bilen tydeligvis kan levere.

Det er derfor, at bilen har så tydelige Volvo-detaljer, og at man flere steder på bilen kan se linjer, der minder om den klassiske P1800.

Indeni bilen er der et instrumentbord, der i store træk er helt magen til det, man finder i de største Volvo-modeller i 90-serien.

Gearvælgeren i Polestar 1 er udformet i glas fra svenske Orrefors.
Gearvælgeren er udformet i glas fra svenske Orrefors, og drejeknappen bagved gør det ud for startknappen. Vi savner plads til en mobiltelefon.

Polestar 1 er ny og alligevel gammel

Polestar 1 er nyligt kommet til Danmark, men selvom den er ny her, så er der faktisk allerede visse alderdomstegn ved bilen. For herhjemme har modtagelsen af de nye elbiler allerede taget så megen fart, at en plugin-hybrid på en eller anden måde virker lidt gammeldags, når der er tale om en sportsvogn som denne.

Flere elbiler er endda hurtigere end Polestar 1, og det forhold, at der både skal være plads til en benzinmotor, en benzintank, tre elmotorer, et batteri, en lader og masser af elkabler, har gjort så stort indhug i pladsforholdene, at Polestar 1 nok ser stor ud udefra, men i virkeligheden opleves ret klemt indefra.

Her havde en rendyrket elbil i samme karrosseri været mere oplagt.

Med 600 hk og et drejningsmoment på 1.000 Nm er Polestar 1 lynhurtig og sjov.
Bagtil ses Polestar-logoet i midten, mens baglygterne har tydelige Volvo-former. Bagspoileren vipper op ved ca. 105 km/t. Med 600 hk og et drejningsmoment på 1.000 Nm er Polestar 1 lynhurtig og sjov, når forholdene er til det. Firehjulstræk er naturligvis en del af pakken.

Hvor hurtigt lader Polestar 1?

Til gengæld er selve teknikken bag plugin-hybriden så moderne, som man kan forestille sig det.

Kort fortalt er Polestar 1 indrettet med hybridteknik præcis, som alle hybrider burde være det. Batteriet er på 34 kWh, og det er omtrent tre gange så stort som i de fleste andre hybrider. Det giver en teoretisk rækkevidde på el på 123 km, og det er noget, der kan bruges i hverdagen af de fleste.

Når man løber tør for strøm, kan man enten overlade fremdriften til benzinmotoren, eller køre ind og lade batteriet op igen. Fra en almindelig ladeboks kan bilen lade med tre faser og 11 kW, og så tager det tre timer at få strøm på igen.

Finder man i stedet en hurtiglader langs vejene, så kan man DC-lade bilen med op til 50 kW, og så tager det blot tre kvarter at få batteriet op på 100 procent.

Polestar 1 kan lades med 11 kW hjemme og med op til 50 kW hurtigladning på farten.
Polestar 1 er en plugin-hybrid, men den kan lades med 11 kW hjemme og med op til 50 kW hurtigladning på farten. Sådan burde alle plugin-hybrider være indrettet, men også her er Polestar 1 noget særligt: Den kan oplades på tre kvarter.

Hvordan kører Polestar 1?

Og der er god grund til at lade bilen op, for det er med strøm på batteriet, at bilen opfører sig bedst. Så er der fuld blus på de to elmotorer, der driver baghjulene, når man kører i ren eldrift. De yder tilsammen 232 hk og kan klare arbejdet alene op til 160 km/t.

Sætter man køreprogrammet over i Performance, så starter benzinmotoren også op, og den kan endda assisteres af en tredje elmotor, der er bygget sammen med gearkassen som en integreret starter, generator og booster. Når det hele kører, er der de nævnte 600 hk til rådighed, og så opfører bilen sig som en rendyrket sportsvogn.

Køreindtrykket er overordentligt positivt, og Polestar 1 er derfor en bil, der er sjov hele vejen igennem.

Polestar 1 har et lille bagagerum.
Bagagerummet er virkelig småt, men flot. Bag glaspladen ses ledningerne til el-delen i bilen. Opbygget på samme måde som i visse sportsvogne, hvor man kan se ind til motoren.

Hvad koster Polestar 1?

I øjeblikket er elbiler under en halv mio. kroner helt fritaget for registreringsafgifter, mens de billigste plugin-hybrider blot får reduceret afgiften. Men Polestar 1 lander desværre ikke i nogen af disse kategorier, og det betyder, at der er ret høj registreringsafgift på bilen.

Sammen med en høj grundpris lander 2022-prisen for bilen dermed på lige under to millioner kroner, og det er selvsagt et niveau, der blot gør Polestar 1 til en drøm for de fleste.

Men bilen er flot at se på, den var skæg at stifte bekendtskab med, og den er god at drømme om.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen