En Polestar 4 set forfra kører på en vej med træer i baggrunden.
Biltest

Polestar 4 – Forbedret firmabil med ringe garanti

Polestar 4 er nyeste model fra det svensk-kinesiske bilmærke. Der er tale om en elbil med fin rækkevidde, god komfort og masser af plads. Men der skal tilkøbes dyrt udstyr, for at den lever op til forventningerne.
En Polestar 4 set bagfra kører på en vej med træer i baggrunden.

Motors vurdering

Polestar 4

El
465.000 kr.
  • Plads
  • Komfort
  • Rækkevidde
  • Dørhåndtag
  • Pris
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – baghjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    272 hk
  • Moment
    343 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,1 sek.
  • Køreklar vægt
    2.305 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    526 liter
  • Akselafstand
    300 cm
  • Officiel rækkevidde
    620 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
    Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:484 cm B:200 cm H:153 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,10 kr./km
  • Målt rækkevidde 490 km
Luk

Det tog sin tid, men nu er modelprogrammet hos Polestar udvidet, så der både findes den hidtidige 2’er, den store 3’er og denne 4’er, der bedst kan betegnes som en stor sedan med udvendigt bagagerum og en meget rummelig kabine.

Polestar 4 fås med baghjulstræk eller med firehjulstræk, begge med et ganske stort batteri på 100 kWh og dermed med rækkevidder på op til 620 km. Vi har her testet den billigste udgave, der med en startpris på 465.000 kr. lægger sig i den øvre del af firmabilklassen på samme niveau som f.eks. VW ID.7.

Prisen snyder dog lidt, for man skal i praksis tilkøbe to udstyrspakker, før bilen er udstyret, som man vil forvente det af en bil i denne klasse, og så kommer prisen op på 531.000 kr. Men ret skal være ret: Så er den også meget flot udstyret.

Førerpladsen i en Polestar 4
Førerpladsen er ren i sit udtryk med en lille skærm foran rattet, en stor 15”-skærm i midten samt et headup-display, hvis man tilkøber Plus-pakken til 50.000 kr.

Førerpladsen er opgraderet

Ved vores første møde med Polestar 4 var vi ikke helt begejstret for betjeningen af knapperne på rattet. De var upræcise og ikke helt lette at benytte. Den kritik har Polestar taget til sig, og fabrikken har udviklet nye knapper og lavet ny software, og samtidig er alle de biler, der allerede var bygget, blevet opdateret.

Den opgradering var værd at vente på, for nu virker bilen, som man ville forvente, og med mange indbyggede genveje er det let at tænde og slukke for flere assistentsystemer, uden at man skal ind i lange menuer. Det er godt!

Mindre godt er det, at man skal tilkøbe en Pilot-pakke til 16.000 kr. for at få assistentsystemerne, der fastholder bilen i vognbanen. Det burde være standard på så dyr en bil. Det var monteret i vores testbil, og også her kan vi konstatere, at softwareopdateringen har hjulpet. Nu holdes bilen fint i vognbanen, og man bemærker blot små, løbende korrektioner på rattet under kørslen. I det hele taget er bilen meget komfortabel at køre i, og man glædes samlet set over køreegenskaberne.

I lighed med de øvrige modeller fra Polestar er også 4’eren baseret på Googles styresystem, der inkluderer et fint navigationssystem samt muligheden for at tale til bilen med adresser, navne og telefonnumre uden problemer. Dette er faktisk et af de bedste systemer på markedet i øjeblikket.

Bagsæde i en Polestar 4
Med en akselafstand på hele tre meter er der fremragende plads ved bagsædet, og selve siddekomforten er i top. Tilkøber man Plus-pakken, kan bagsædernes position indstilles elektrisk.

Rækkevidden er lang, men …

Fabrikken stiller en rækkevidde på 620 km i udsigt. På vanlig vis har vi målt forbruget og rækkevidden, og vi nåede på motorvej med 110 km/t, hvad der modsvarer 490 km ved 20 grader og 405 km ved 0 grader.

Det er noget kortere end fabrikstallet, men stadig fine værdier, der modsvarer, at man kører 5,2 km pr. kWh om sommeren.

Når der igen skal strøm på batteriet, foregår det i teorien med op til 200 kW, og det går også hurtigt i praksis, viste vores test. På 15 minutter fik vi så meget strøm på, at vi kunne køre yderligere 225 km, og på en halv time fik vi, hvad der svarer til 390 km på batteriet.

Det er meget fine værdier, og det viser, at Polestar 4 er særdeles velegnet for dem, der ofte kører lange ture. Hjemme kan bilen som udgangspunkt oplades med 11 kW fra en ladeboks, og så tager en opladning ni timer. Men køber man Plus-pakken, får man opgraderet den indbyggede lader til en 22 kW-lader, og så tager opladningen kun den halve tid, hvis man altså har adgang til en DC-lader, der kan levere en så stor effekt.

Digitalt bakspejl i en Polestar 4
Det digitale bakspejl kan dele vandene: Nogle ser det som en fin hjælp, idet billedet er bredt og tydeligt, mens personer med læsebriller kan have svært ved at se billedet tydeligt. Det kræver derfor en prøvetur, før man evt. vælger bilen.

Digitalt bakspejl kræver tilvænning

Polestar 4 er kendt som bilen uden bagrude. Da designerne indså, at det effektive udsyn ud af bagruden som følge af bilens linjer ikke kunne blive særlig stort, tog man konsekvensen og blændede ruden af.

I stedet har man monteret et kamera på taget, som holder øje med trafikken bag bilen, og som viser billedet på det indvendige bakspejl, der af samme grund er en digital skærm.

Der er et bredt synsfelt i det digitale bakspejl i en Polestar 4.
Billedet er bredt, og man ser derfor mere, end man gør i mange andre biler. Når man blinker til siden, rykkes billedet en smule til den side, man blinker.

Billedet er bredt, og på motorvej kan man f.eks. se hele fire vognbaner på en gang. Også i tusmørke får man et billede, der er bedre end det, man ville se med et almindeligt spejl. Men for nogle brugere med briller kan det være svært at se billedet på skærmen, og så er løsningen ikke god.

Der er derfor i praksis lidt delte meninger om værdien af denne løsning med et digitalt bakspejl, og vores bedste råd er derfor, at man skal tage en god prøvetur før et eventuelt køb. Men husk, at køre en ordentlig tur, da funktionen af skærmen – som så ofte – kræver lidt tilvænning.

Det samme kan man sige om de udvendige dørhåndtag, der glider ud, når man nærmer sig bilen med nøglen i lommen. Problemet er, at de ikke altid kommer ud, og så skal man stå og fumle med dem. Ærgerligt, at gode, velfungerende dørhåndtag er gået af mode.

Bagagerum med blå kuffert i en Polestar 4.
Bagagerummet rummer 526 liter, og det kan stuves helt til toppen, da der jo ikke er en bagrude, man skal se ud af. Selve åbningen er dog ikke så stor. Elbagklap er en del af Plus-pakken til 50.000 kr.

Garantien skuffer

Modsat mange andre nye elbilmærker sælger Polestar i Danmark kun sine modeller med købelovens mindstekrav til garantien, som er på 24 måneder. Det er flere år mindre end konkurrenterne, og det er med til at gøre købet af en Polestar til en mindre sikker affære.

Og man kan endda ikke engang købe sig til en bedre dækning. Dette er helt klart et punkt, som trækker ned i den samlede bedømmelse af bilen. Der er dog otte års garanti på batteriet og 12 års garanti mod gennemtæringer.

En løsning kan være at lease bilen i stedet for at købe den. Så er man stort set uden om garanti-problematikken. Leaser man denne udgave over tre år, koster det 20.000 kr. i førstegangsydelse og derefter 5.895 kr. pr. måned, hvis man kører 20.000 km pr. år. Ydelsen stiger med 500 kr. pr. måned, hvis man tilvælger begge udstyrspakker.

Køber man i stedet bilen, viser vores beregninger, at det koster 5,10 kr. pr. km eller 8.500 kr. pr. måned alt inklusive, hvilket er omkring 1.000 kr. billigere end at lease, når alt regnes med – men altså også noget mere risikabelt på grund af den skuffende fabriksgaranti.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her