Renault Zoe set forfra
Biltest

Renault Zoe - gennemprøvet elbil

Renault Zoe er kommet i sin anden generation, der byder på mere sikkerhed, længere rækkevidde og masser af udstyr. Prisen er blevet lidt pebret.
Renault Zoe set bagfra

Motors vurdering

Renault Zoe

El
255.900 kr.
  • Let at køre
  • Udstyr
  • Komfort
  • Trækkrog ikke muligt
  • Affjedring
  • Adaptiv fartpilot fås ikke
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - forhjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Moment
    245 Nm
  • Topfart
    140 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.577 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    388 liter
  • Akselafstand
    259 cm
  • Officiel rækkevidde
    383 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:409 cm B:179 cm H:156 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,00 kr./km
  • Målt rækkevidde 260 km
Luk

Udvendigt er der ikke mange forskelle at spore mellem denne nye generation af Renault Zoe og forgængeren, der kom på markedet i 2013. Dengang var bilen teknisk set langt foran alle konkurrenterne med bl.a. digitalt instrumenthus og en ret avanceret indbygget lader.

Begge egenskaber er heldigvis bevaret, og de er stadig med til at bringe Zoe i front. Men nu er også sikkerhedsniveauet ajourført, og det giver bilen nyt liv.

Læs også: Komplet oversigt over alle Motors test af elbiler

En nødbremse er således nu at finde i alle udgaver, og den formår at nedbremse bilen automatisk før en forhindring ved hastigheder op til 60 km/t. og kan advare ved hastigheder derover.

Renault Zoe kabine
Førerpladsen i denne Intens-udstyrsvariant er lækker med en stor opretstående skærm og stof på instrumentbordet. Alle udgaver har digitalt instrumentbord, elektronisk gearvælger, god fralægningsplads og trådløs opladning.

Større batteri og kraftigere elmotor

Under skallen er der i øvrigt sket en del, og særligt elbilteknikken er forbedret betydeligt. Batteriet er ganske vist uændret i sin form, men på grund af bedre battericeller, er det lykkedes at få hele 52 kWh pakket ind i enheden, og det har øget rækkevidden til 383 km efter WLTP-målenormen. Motoren er samtidig gjort kraftigere, og det betyder, at man nu har hele 136 hk til rådighed.

Under vores test kørte vi 260 km på en opladning ved konstant 110 km/t. på motorvej. Det var ved 14 graders varme, og det er et tilfredsstillende resultat, uden at Zoe af den grund kan blande sig med de bedste i rækkerne.

Læs også: Gode råd, når du skal købe elbil

Forbruget modsvarer præcis 5 km pr. kWh, eller hvad der modsvarer 200 Wh pr. km. Det er et forbrug i middelgruppen, og Zoe er således ikke helt så økonomisk som f.eks. Tesla Model 3.

Motoren føles rigelig stærk ved bykørsel, og ved acceleration fra lave hastigheder er den ligefrem hidsig, hvis man ikke holder igen. Når man nærmer sig de 130 km/t. på en dansk motorvej, så mærkes det dog tydeligt, at der ikke er meget mere at hente. Men det er sikkert også rigeligt for de fleste.

Renault Zoe bagsæder
Der er tre siddepladser ved bagsædet, og pladsen er egentlig udmærket ved loft og knæ ved yderpladserne, mens midterpladsen i sagens natur føles ret presset.

Let at lade Renault Zoe op

Ladestikket er fortsat placeret foran på bilen, og her er der som standard et Type 2-stik, der kan lade med 11 kW fra en privat ladeboks eller med 22 kW ved en kraftig lader langs vejnettet.

Man kan derudover tilkøbe en CCS-hurtiglader, der tillader DC-ladning med op til 50 kW, når man er på farten. Det betyder dog ikke, at man altid kan lade med 50 kW, men blot at det kan lade sig gøre under dele af ladeprocessen.

Læs også: Motors test af Danmarks billigste elbil

Fra en hjemmelader tager en fuld opladning seks timer, mens man kan lade bilen op til 80 procent på en time og 10 minutter, hvis man har tilkøbt CCS-laderen. Uden CCS-laderen kan man dog lade bilen op til 80 procent på lidt under to timer, hvis man holder ved en 22 kW-lader, så det vil ofte være begrænset, hvad man får ud af at tilkøbe CCS-laderen.

Der medfølger også en nødlader, der kan lade bilen op fra et elbilgodkendt strømudtag ved f.eks. sommerhuset, og så tager en hel opladning 38 timer.

Renault Zoe bagagerum
Bagagerummet rummer 388 liter og er regulært i formen, men har en lidt slasket bund. Der er ikke separat opbevaringsrum til ladekablet.

Komfortabel kørsel

Køreindtrykket af den nye Renault Zoe er først og fremmest, at bilen er letkørt og meget komfortabel. Det skyldes bl.a.  det lette styretøj og den fuldelektroniske gearvælger.

Og det komfortable mærkes særligt på landeveje, hvor bilen flyder flot henover ujævnheder, og hvor bilens undervogn føles fint afstemt. Helt så godt føles det desværre ikke, når man kører over vejbump, hvor den ret høje vægt på næsten 1,6 tons mærkes som et tydeligt hop.

Lyt til FDMs podcast: Er elbil noget for dig?

Det samme gør sig gældende, når man kører gennem kurver og små sving. Så er det lige før vægten bevirker, at bilen mister fodfæstet. Men Zoe er ikke tænkt som en racerbil, og det mindes man om, hver gang man forsøger sig ad den vej.

I stedet er bilen skabt til let, enkel og miljøvenlig transport i nærområdet, og den opgave klarer Zoe til gengæld fremragende. Vi er derfor godt tilfredse med køreegenskaberne, og vi savner primært muligheden for at bestille Zoe med en adaptiv fartpilot, ligesom sæder med bedre indstillingsmuligheder havde været rart.

Derudover ville en bedre garanti og en lavere pris helt klart gøre Zoe mere attraktiv i et elbilmarked, der efterhånden er blevet ganske konkurrencefyldt. Men Motors fire, flotte stjerner er fuldt fortjent af Zoe, der fremstår som en gennemprøvet elbil!